مکمل بنزین
گوناگونخبر

قیمت موتورهای برقی تویوتا کاهش می‌یابد

شرکت تویوتا موفق شده با استفاده کمتر از مواد معدنی نایاب تا 20 درصد، هزینه تولید موتورهای برقی را کاهش دهد. استفاده از آهنربای جدیدی که تویوتا آن را طراحی کرده است، علاوه‌بر کاهش قیمت باعث می‌شود که مواد معدنی مورد استفاده در موتورهای برقی با کمبود کمتری در بلندمدت مواجه شود.

این شرکت ژاپنی برای تولید این آهنربای جدید از دو ماه معدنی که فراوانی بیشتری دارند استفاده کرده است. در موتورهای برقی تویوتا که به تازگی طراحی شده‌اند از دو عنصر سریوم و لانتان بهره گرفته شده و تا 10 سال آینده به تولید انبوه می‌رسند که می‌تواند باعث کاهش قیمت خودروهای برقی شود.

ممنوعیت موقت صادرات نئودیمیم از کشور چین در سال 2010 به علت مناقشات منطقه‌ای میان این کشور و ژاپن، باعث کمبود این عنصر در بازار شد و وابستگی صنعت خودروسازی به این فلز را برجسته‌تر از گذشته کرد. آقای Akira Kato، مدیر عمومی پروژه در بخش پیشرفته تحقیق و توسعه و بخش مهندسی شرکت تویوتا در این زمینه به خبرنگاران گفته است:

افزایش تولید خودروهای برقی نیاز به موتورهای برقی را افزایش می‌دهد که این امر به معنای تقاضای بیشتر برای خرید نئودیمیم است. اگر استفاده ما از نئودیمیم کاهش پیدا نکند و همچنان با رشد تولید موتورهای برقی روبه‌رو باشیم، با کاهش این فلز در آینده نه‌چندان دور مواجه خواهیم شد. به همین علت ما به دنبال توسعه تکنولوژی تازه‌ای بودیم تا به وسیله آن، مصرف نئودیمیم را در محصولات خود کاهش دهیم.

در حال حاضر از آهنرباها در اکثر خودروها برای کار کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خودروهای هیبریدی، موتورهای برقی و سیستم‌ فرمان برقی تا 30 درصد از عناصر کمیاب نئودیمیم، تربیم و دیسپروزیوم استفاده می‌شود.

هم‌اکنون برخی از خودروسازان موفق به حذف عناصر تربیوم و دیسپروزیوم در خودروهای تولیدی خود شده‌اند که برای مثال می‌توان به رقیب هموطن تویوتا یعنی هوندا اشاره کرد. این شرکت دو عنصر دیسپروزیوم و تربیوم را که به ترتیب قیمتی در حدود 400 و 900 دلار به ازای هر کیلوگرم دارند را از محصولات خود حذف کرده است. برای این کار هوندا میزان نئودیمیم را در محصولات خود افزایش داده است. نئودیمیم قیمتی در حدود 100 دلار به ازای هر کیلوگرم دارد.

تویوتا علاوه‌بر پیدا کردن راهی برای حذف دو عنصر گران‌قیمت تربیم و دیسپروزیوم از موتورهای برقی خود، موفق به کاهش استفاده از نئودیمیم نیز شده است. این شرکت از سریوم و لانتان در موتورهای برقی خود استفاده می‌کند که به ترتیب قیمتی در حدود 7 و 5 دلار به ازای هر کیلوگرم دارند.

Kato در رابطه با جزئیات کاهش قیمت موتورهای برقی تویوتا اظهار نظری نکرد ولی اعلام نمود که این کمپانی ژاپنی می‌تواند تا 50 درصد نئودیمیم مورد استفاده در آهنربای برخی موتورهایی که عملکرد معمولی در وسایل نقلیه را برعهده دارند همانند سیستم پاور ویندوز (بالا و پایین رفتن خودکار شیشه خودرو) را با سریوم و لانتان جایگزین کند. این میزان در موتورهای برقی تویوتا به 20 درصد می‌رسد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا