Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

صنعت خودروسازی کشور در انتظار شوک بزرگ؛ گرانی در انتظار بازار خودرو!

به گزارش چرخان، یکی از مسائلی که این روزها به یک چالش بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور تبدیل شده است، مساله استانداردهایی است که وزارت صنعت مصرانه به دنبال اجرای آن بوده و بسیاری از شرکتهای خودروسازی اعلام کرده‌اند که در صورت اجرایی شدن این 85 استاندارد بسیاری از محصولات آنها از رده خارج خواهند شد و قادر نخواهد بود بسیاری از محصولاتشان را تولید کنند.

زاوه یکی از کارشناسان شناخته شده صنعت خودرو در پاسخ خبرنگاری پیرامون استانداردهای 85 گانه خودرو گفت: این استانداردها طبق مبانی و اصول پذیرفته شده و بروز موسسه‌های مختلف بوده و این استانداردها در اروپا نیز به تصویب رسیده است. البته با اجرای این مصوبه حدود 90 درصد تولیدات داخل از رده تولید خارج خواهند شد و برخورد این چنین سخت در مقابل تولیدات داخلی اقدام عملی و منطقی نیست.

خودروسازی

وی در ادامه افزود: خودروهایی مانند پراید و سمند و پژو 405 و بعضی دیگر از خودروهای زیر 7 هزار یورو تولید داخل خودروهایی هستند که بدون تعرفه و با مالیاتی اندک تولید می‌شوند و به احتمال زیاد نمی‌توانند استانداردها را پشت‌سر بگذارند. در صورتیکه این محصولات از بازار تولیدات داخلی حذف شود اثر جبران‌ناپذیری در جامعه خواهد داشت و باید به این موضوع توجه شود.

این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به ضرورت حذف محصولات نا ایمن از بازار خودرو کشور گفت: البته طبیعی است که باید محصولات ناایمن و غیرمطمئن از رده تولیدات کشور خارج شود و این محصولات که برای مصرف‌کننده و تولیدکننده و کل کشور زیان‌بار است و سود و منفعت خاصی ندارند، باید به مرور از چرخه تولید خودرو در کشور خارج شوند. البته شکاف بین خودروهای ارزان و گران شکافی است که باید ترمیم شود و حذف این محصولات به یکباره می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به قشر ضعیف جامعه وارد کند.

خرید خودرو برای نوروز 97 خودروسازی

وی در ادامه به مشکلات اجرای یکباره استانداردهای 85 گانه برای حذف خودروهای غیراستاندارد گفت: مشکل اینجاست که اجرای این مصوبات به گونه‌ای اجرایی می‌شود که به یکباره با حذف تعداد زیادی از محصولات داخلی  مواجه می‌شویم و از طرف دیگر جبرانی برای کمبود احتمالی تولیدات و عرضه نخواهیم داشت و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت خودروهای باقیمانده بسیار بالا رفته و بازار رو به نابسامانی پیش برود.

این کارشناس خودرو در مورد آسیب‌های احتمالی این اتفاق گفت: اگر مردم نتوانند به خودروی نو دسترسی داشته باشند، طبیعتا عمر ناوگان فعلی بالا خواهد رفت و خودروهایی که نهایتا باید طی 10 الی 15 سال از رده خارج شوند تا سالیان سال در ناوگان خواهند ماند و این موجبات مشکلات دیگری می‌شود که از جمله آن عدم ایمن‌بودن این خودروها و آلودگی‌های احتمالی با وجود پیشرفت‌های احتمالی در دهه‌های آتی خواهد بود.

خودروسازی

یکی از مشکلاتی که البته در این بین وجود دارد این است که اجرای این استانداردها نیز در هاله‌ای از ابهام قراردارد و نحوه اجرا و بررسی آنها نیز جای سوال است که به طور مثال در مورد خودروهای وارداتی این استانداردها چگونه اعمال خواهند شد؟

گفتنی است که استانداردهای 55 گانه صنعت خودروسازی که تا اسفند ماه سال گذشته برقرار بود در همین ماه با اعلام روابط عمومی سازمان نوسازی به 85 مورد ارتقا پیدا کرد و طبق بخشنامه‌ای تمامی خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی موظف شدند که به مرور و تا سال 98 تمامی محصولات خود را منطبق با این استانداردها کرده و خودروهای غیراستاندارد خود را از رده خارج کنند.

خودروسازی

همچنین وزارت صنعت معین کرد که تا دی ماه 97 تعداد استانداردهای باقیمانده از 85 مورد گفته شده، تمامی موارد مذکور باید توسط صنعت خودروسازی رعایت شده و خودروهای غیراستاندارد و غیر منطبق بر این 85 مورد باید از چرخه تولید و شماره‌گذاری در کشور حذف شوند.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با گرانی خودرو یا بنزین و یا محصولات غذایی فاتحه نظام خوانده خواهد شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.