مکمل بنزین
آموزشترفند

اگر می‌خواهید عمر خودرو خود را افزایش دهید، این 8 نکته را به یاد بسپارید

یکی از گلایه‌های صاحبان خودروهای داخلی و خارجی این است که علاوه بر هزینه‌های زیادی که برای نگهداری خودرو دارند، استهلاک خودرو نیز بالا بوده و به دنبال راههایی هستند تا بتوانند استهلاک خودرو خود را کاهش دهند. البته استهلاک و کاهش عمر مفید خودرو در خودروهای مختلف متفاوت بوده خودروهای لوکس به دلیل گرانی، استهلاک بالایی دارند و صاحبان این خودروها نیاز بیشتری برای نگهداری و افزایش عمر خودرو دارند. اگر به دنبال کاهش مخارج خود هستید و می‌خواهید عمر خودرو خودتان را افزایش دهید پیشنهاد می‌کنیم 8 فرمول زیر را مدنظر قرار داده و به آنها عمل کنید.

روغن موتور و انواع آن

اگر بگوییم که حکم روغن موتور برای ماشین حکم خون در رگهای بدن انسان است گزاف نگفته‌ایم. همان طور که خون موجود در رگهای بدن انسان همیشه در حال تصفیه‌شدن بوده و سالم و تمیز در رگ‌ها حرکت می‌کند، روغن موتور نیز نیاز به تغییرات فصلی و سروقت دارد. صاحبان خودروهای داخلی و خارجی باید به این نکته توجه کنند که طبق اعلام شرکت سازنده روغن موتور، به مقدار کیلومتری که می‌توان با آن روغن موتور رانندگی کرد توجه کرده و زودتر از موعد به فکر تعویض روغن موتور خودروی خود باشد تا عمر خودرو کاهش نیابد. دیده شده است که در بعضی از مواقع رانندگان برای یک صرفه‌جویی نابجا متحمل ضررهای هنگفتی می‌شوند.

عمر خودرو

واسکازین و روغن گیربکس

یکی از مواردی که برای رانندگان از اهمیت پایین‌تری نسبت به روغن موتور برخوردار است روغن گیربکس و واسکازین  است که بر خلاف تصور رانندگان از اهمیت فوق‌العاده بالایی برای خودرو برخوردار است. گیربکس را می‌توان به جرات یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های خودرو نامید که سرعت و قدرت خودرو را کنترل کرده و فعالیت اصلی خودرو را مدیریت می‌کند. بسیاری از خودروهای زیر 50 میلیون تومان دارای گیربکس دستی هستند که اهمیت روغن برای آنها بیش از دیگر خودروها است چرا که کیفیت ساخت این خودروها به خوبی خودروهای لوکس و گران‌تر نبوده و در صورت عدم استفاده از روغن گیربکس خوب و به موقع، قطعا خودرو دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

البته بعضی از تعمیرکارها می‌گویند که نیازی به تعویض واسکازین نیست و صرفا باید به صورت دوره‌ای سطح روغن گیربکس چک شود تا در صورت نیاز مقدار آن تکمیل شود. اما بسیاری از کارشناسان فنی و علمی خودرو می‌گویند که باید هر 40 هزار کیلومتر و یا دو سال استفاده از خودرو، می‌بایست واسکازین به طور کامل تعویض شده تا گیربکس عملکرد خوبی داشته باشد.

همچنین در مورد خودروهای لوکس نیز که روغن گیربکس و روغن هیدرولیک اغلب یکسان است نیز توصیه می‌شود که به صورت دوره‌ای هر 20 هزارکیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام شود تا سر و صداهای اضافی در گیربکس ایجاد نشود. البته در مورد خودروهای صفر این عدد می‌تواند تا 40 هزار کیلومتر در نظر گرفته شود.

عمر خودرو

به برق خودرو فشار نیاورید

یکی از اشکالات بزرگ ما ایرانی‌ها در استفاده از سیستم برق‌رسانی خودرو این است که با اضافه کردن سیستم‌های صوتی بزرگ به جریان برق‌رسانی فشار می‌آوردند و باعث می‌شوند که قدرت برق خودرو کاهش پیدا کند. جریان کشیدن بیش از حد از سیستم برق‌رسانی خودرو منجر به خرابی دینام و باطری خودرو می‌شود که این اتفاق به مستهلک‌شدن سیستم سیم‌کشی خودرو می‌انجامد. اگر علاقه‌مند به استفاده از سیستم‌های صوتی سنگین هستید پیشنهاد می‌کنیم قید باطری و سیم‌کشی اصلی خودرو را بزنید و یک باطری اضافه به خودو خود اضافه کنید و تمام انرژی مورد نیاز را از طریق آن تامین کنید.

عمر خودرو

قطعات یدکی اصلی استفاده کنید

یکی دیگر از عادات بد بعضی از ایرانی‌ها استفاده از قطعات یدکی غیر اصل است که باعث می‌شود عمر خودرو کاهش پیدا کند. البته در مورد خودروهای ارزان معمولا به دلیل ارزان‌بودن قطعات یدکی مردم کمتر سراغ قطعات یدکی غیراصل می‌روند ولی این اشکال بزرگ در مورد خودروهای گران‌قیمت بیشتر دیده می‌شود که صاحبان این خودروها برای اینکه از هزینه‌های جاری و گران نگهداری خودروی خود بکاهند به دنبال خرید قطعات یدکی غیر اصل می‌روند. این دسته از رانندگان و صاحبان خودروها نمی‌دانند که هزینه‌ای که برای کاهش عمر خودرو باید بپردازند بسیار فراتر از هزینه‌های اندکی است که آنها در خرید قطعات یدکی غیر اصل پس‌انداز می‌کنند.

بعد از روشن شدن چراغ اخطار بنزین چقدر می‌توان رانندگی کرد؟

عادت رانندگی خود را تغییر دهید

یکی از اشکالات و عادات بزرگی که ما ایرانی‌ها داریم این است که بعضی از رفتارهای رانندگی‌مان بر اساس اصول علمی و فنی نبوده و صرفا بر اساس شنیده‌هایی است که هیچ مبنایی ندارند. معمولا ما ایرانی‌ها هنگام صبح برای اینکه خودرو را گرم کنیم 5 دقیقه خودرو را به صورت درجا روشن نگه می‌داریم و در مقابل بعضی دیگر به این موضوع اعتقاد ندارند و بلافاصله پس از روشن کردن خودرو با قدرت تمام بر روی پدال گاز فشار می‌دهند و رانندگی می‌کنند اما چیزی که کارشناسان خودرو می‌گویند این است که می‌بایست تنها پس از یک دقیقه از روشن شدن خودرو باید با دور موتور 1500 (که همان دنده مرده معروف است) حرکت کرده و پس از 3-4 دقیقه رانندگی به حالت عادی ادامه دهید و دور موتور را بالا ببرید.

یکی دیگر از اشکالات رانندگی ما ایرانی‌ها این است که به صورت یکنواخت رانندگی نمی‌کنیم و نوسانات زیادی در رانندگی داریم. اگر می‌خواهید عمر خودرو را افزایش دهید باید هر مسیری حتی کوتاه را به صورت یکنواخت رانندگی کرده و از نوسانات و گازهای زیاد و یا ترمزهای لحظه و شدید پرهیز کنیم. این اتفاقات به کاهش عمر خودرو منجر شده و باعث استهلاک خودرو می‌شود.

یکی دیگر از اشکالات رانندگی ما ایرانی‌ها در شیب‌های کم جاده‌ها است که با دنده معکوس، قدرت ماشین و دور موتور را بالا نگه داشته و با سرعت بالا حرکت می‌کنیم. این اتفاق باعث می‌شود در بلند مدت استهلاک خودرو افزایش یافته و عمر خودرو کاهش پیدا کند.

همچنین پس از یک رانندگی طولانی می‌بایست قبل از بستن کامل سوئیچ، منتظر باشید تا یکبار فن خودرو به صورت کامل کار کرده و موتور را متعادل کند. این موارد و دیگر موارد در زمینه عادات رانندگی، مواردی هستند که باید رعایت شوند.

عمر خودرو

خودروی خود را به صورت مرتب بشوئید!

یکی دیگر از کارهایی که باید توسط صاحبان خودرو به صورت مرتب انجام شود، شست و شوی خودرو است که باعث می‌شود بدنه خودرو سالم بماند. عملیات مربوط به رنگ‌پاشی در خط تولید خودروها به گونه‌ایست که بدنه خودروها را به صورت صیقلی و بسیار شفاف در می‌آورد و نشستن گرد و غبار بر روی بدنه خودرو منجر به کدر شدن رنگ خودرو و از دست‌دادن کیفیت اولیه آن می‌شود. در صورتی که شست و شوی دوره‌ای انجام نشود این اتفاق ممکن است منجر به پوسیدگی بدنه خودرو شده و باعث کاهش ارزش خودرو شود.

چرخ‌های فیبر کربن پورشه

 به رینگ و لاستیک خودرو رسیدگی کنید

یکی از مواردی که در سالم ماندن جلوبندی خودروی شما تاثیر بسزایی دارد، بالانس‌بودن چرخ‌های خودرو است. بالانس‌بودن و میزان‌بودن باد لاستیک‌ها باعث می‌شود که غربیلک فرمان کمتر بلرزد و همچنین فشار کمتری به جلوبندی خودرو وارد شود. پیشنهادی که کارشناسان خودرو در این زمینه می‌کنند این است که هر سه ماه یکبار نسبت به بالانس‌کردن لاستیک‌ها اقدام شود و همچنین هر هفته باد لاستیک‌ها چک شود.  همچنین سعی کنید از مواد مناسب برای شست و شوی  لاستیک‌ها استفاده نمایید تا از خشک‌شدن لاستیک‌ها جلوگیری کرده و عمر آنها را افزایش دهد.

بنزین معمولی و سوپر

سوخت مناسب استفاده کنید

آخرین توصیه از توصیه‌های این بخش برای افزایش عمر خودرو استفاده از سوخت مناسب است. مهم نیست که از چه خودرویی استفاده می‌کنید، فقط باید بدانید که به هیچ وجه از سوخت غیرمطمئن استفاده نکنید. همیشه از مراکز معتبر و قانونی که جایگاههای سوخت رسمی در کشور هستند نسبت به تامین سوخت موردنیاز خود اقدام کنید. به طور دوره‌ای مثلا هر یکماه یکبار به طور کامل باک خودروی خود را با بنزین سوپر پر کنید و بگذارید که خودرویتان با اکتان بالای این بنزین، کیفیت خود را بازیابی کند. همچنین اگر از خودروی لوکس استفاده می‌کنید استفاده همیشگی یا حداکثری از بنزین سوپر توصیه اصلی ما برای شماست تا عمر خودرو خود را افزایش دهید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا