مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ماهیندرا XUV500، کراس اووری ناشناخته از سوی هندوستان!

در صنعت خودروسازی مدرن و امروزی در سرتاسر جهان، برندهایی با سوابق بلند مدت و کوتاه مدت وجود دارند که هر یک از این برندها با توجه به محبوبیت و میزان تیراژ سالیانه، سهمی از بازار فروش کشورهای مختلف را در اختیار داشته و بدین وسیله به محبوبیت و ارزش خود می‌افزایند. پیرامون همین موضوع، شاید کمی عجیب به نظر برسد که هندوستان نیز دارای صنعت خودروسازی بزرگی بوده و با همکاری چندین برند مشهور در سطح جهانی، در حال پیشبرد اهداف خود در این صنعت استراتژیک و مهم است.

در همین رابطه، امروز قصد داریم به معرفی یکی از خودروهای تولید شده توسط این کشور تحت برند ماهیندرا و با نام XUV500 بپردازیم و با نگاهی کلی به این خودرو کراس اوور، شرایط ورود آن به ایران را بررسی خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

پیرامون معرفی کلی این برند و خودرو مذکور این‌گونه می‌توان گفت که ماهیندرا در واقع بزرگ ترین خودروساز کشور هندوستان است. این برند نخستین بار در سال ۱۹۴۵ در شهر لودهیانا و با تلاش برادران ماهیندرا و مالک غلام محمد، تاسیس شد. این از سال 1948 تا کنون به نام ماهیندار شناخته می‌شود.

 پیرامون همین موضوع، ماهنیدرا در ابتدا وظیفه ساخت خودروهای همگانی و پلیس هندوستان را بر عهده داشت، اما امروزه این شرکت مشهور در زمینه تولید انواع خودروها در کلاس‌های مختلف مشغول به کار است و یکی از جدیدترین محصولات این شرکت، XUV500 نام دارد که این خودرو به صورت کراس اورر عرضه شده و یکی از چندین مدل معرفی شده به بازار خودرویی ایران است.

2-طراحی ظاهری و داخلی

در رابطه با طراحی ظاهری این خودرو به طور کلی می‌توان این‌گونه گفت که ماهیندرا XUV500 دارای ظاهری عجیب است و به اعتقاد کارشناسان، این خودرو نمای بیرونی نامناسبی را دارا بوده و در دیدگاه خریداران، قطعا با انتقادات فراوان رو به رو خواهد بود. در همین رابطه، طراحی بخش ابتدایی این مدل کمی مشابه با رنو کلئوس نسل جدید بوده، اما نه به زیبایی آن. هچنین، از نکات نسبتا جالب این بخش می‌توان به شکل ساختاری چراغه‌های جلو اشاره کرد که به صورت یک حرف C برعکس بوده و در واقع دارای الگوریتمی بد است.

در رابطه با نمای کناری این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که در اولین نگاه این بخش ماهیندرا XUV500، قطعا متوجه طراحی نامتوازن خواهید شد. زیرا طراحی درب‌ها و شیشه‌های کناری به صورتی بوده که در دیدگاه اولیه به نظر می‌رسد که درب‌های این خودرو کج بوده و بسیار کوچک هستند. در همین رابطه، اگر خواهیم به نکات جالب این بخش اشاره کنیم، می‌بایست مواردی همچون دستگیره‌های عمودی شکل، رکاب زیر درب‌ها و روفبک‌های موجود بر روی سقف را نام برد.

سرانجام، در رابطه با طراحی بخش انتهایی این خودرو نیز میبایست این نکته را خاطر نشان شد که در این قسمت نیز در یدگاه اولیه به نظر می‌رسد، ماهیندرا برای طراحی نمای پشتی XUV500 از نمای انتهایی برخی از خودروهای کمپانی فورد تقلید کرده است که این نکته با نگاهی به بخش‌هایی همچون چرغ‌ها، شیشه عقب و سپر، کاملا مشهود خواهد بود.

پس از بررسی نمای ظاهری این خودرو، حال بهتر است نگاهی به نمای داخلی ماهیندرا XUV500 بی‌اندازیم. در همین رابطه، می‌توان اینگونه گفت که در زمینه مواد به کار رفته در ساخت اتاق داخلی این خودرو، مهندسان این شرکت هندی به خوبی عمل نکرده‌اند. زیار جنس متریال استفاده شده در ساخت داشبورد این مدل از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و با یک بار نشستن درون این خودرو این مسئله کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

اما در رابطه با طراحی کلی کابین این خودرو می‌بایست این‌گونه گفت که داشبورد این خودرو دارای طراحی معمولی و ساده بوده و تنها نکات مثبت در این بخش، مواردی همچون طراحی جالب دریچه‌های هوا و وجود مانیتور در بالاترین قسمت داشبورد هستند.

3-مشخصات فنی و عملکرد

پیرامون مشخصات فنی این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که ماهیندرا XUV500، دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربو دیزل با حجمی برابر با 2.2 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید 140 اسب بخار و گشتاوری برابر با 330 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به دو محور جلو و عقب انتقال می‌باید. (در واقع ماهیندرا XUV500 یک خودرو دو دیفرانسیل یا همان 4WD است)

در همین رابطه، عملکرد این خودرو بدین صورت بوده که XUV500 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 12.8 الی 13.1 ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن در حدود 180 کیلومتر اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوخت این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی، باید این‌گونه گفت که ماهیندرا XUV500 در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای، مصرفی برابر با 7.9 الی 8.3 لیتر را دارا است. (لازم به یاداوریست که که این خودرو دارای معایبی همچون سروصدایی زیاد به همراه لرزش‌های ناهنجار و فرمانی تنبل است)

4-امکانات رفاهی

حال نوبت به بررسی امکانات رفاهی این خودرو می‌رسد. در همین رابطه، ماهیندرا KUV500 با دارا بودن امکاناتی همچون شش کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای)، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم نگهدارنده خودرو در سربالایی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، کروز کنترل، صندلی‌های با روکش چرمی، سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، خروجی برق ۱۲ ولت و سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی و قابلیت کنترل از روی فرمان با شش بلندگو و سانروف، خودرویی نسبتا مناسب در این رده به شمار می‌آيد.

5-قیمت و زمان عرضه

در رابطه با قیمت و زمان عرضه این خودرو می‌بایست این نکته را خاطر نشان شده که شرکت عظیم خودرو تنها نماینده رسمی ماهیندرا در ایران محسوب شده و وظیفه عرضه و پشتیبانی محصولات این شرکت هندی را عهده دار خواهد بود. همچنین، قیمت این خودرو با توجه به گفته مدیران عظیم خودرو در حدود 140 الی 150 میلیون تومان خواهد بود، اما زمان عرضه آن در حال حاضر مشخص نبوده و نمیتوان به طور قطعی گفت که ماهیندرا XUV500 در چه تاریخی عرضه می‌شود.

6-نتیجه گیری

در پایان این مطلب، نوبت به نتیجه گیری پیرامون این خودرو هندی می‌رسد. در همین رابطه،به نظر می‌رسد با وجود قیمتی در حدود 140 الی 15 میلیون تومان، عرضه XUV500 در بازار خودرویی ایران دچار شکست خواهد شد. زیرا با وجود رقبای قدرت مند کره‌ای و چینی در این محدوده قیمتی، قطعا این محصول هندی با توجه به دید ناخوشایند مشتریان ایرانی، از فروش بدی برخوردار خواهد بود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا