مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به نسخه نظامی داچیا داستر؛ واکنش سریع

داچیا داستر را باید یک خودروی compact sport دانست. این خودرو از سال 2010 توسط کمپانی داچیا به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های خودروسازی بزرگ رنو، برای عرضه در کشورهای درحال توسعه تولید شد و اکنون در مناطق مختلف جهان به دلیل قیمت نسبتا پایین، یکی از محبوب‌ترین SUVهاست.

اما نمی‌دانیم که چه شد و به درستی مشخص نیست که چرا داچیا تصمیم گرفت که نسخه نظامی داستر را به تولید برساند؟! در سال 2013 اولین نمونه نظامی داچیا داستر در کمال ناباوری معرفی شد و اکنون به نام Duster Army شناخته می‌شود.

داچیا داستر نظامی توسط نیروهای واکنش سریع، مرزبانان و واحدهای مختلف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته داچیا داستر نظامی در نسخه‌هایی ویژه و عموما برای جاسوسی تولید شده است؛ اما تاکنون اطلاعاتی درباره این نسخه ویژه در دست نیست و ما فقط می‌دانیم که تعدادی از انواع نسخه‌های نظامی داستر توسط نیروهای شبه‌نظامی و نظامی کشور رومانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داچیا داستر نظامی در سال 2013 در دو نسخه تولید شد. داستر نظامی در نمونه‌های اولیه مانند نسخه‌های معمولی خود، توان حمل 5 سرنشین را داشت. برروی سقف داستر نظامی یک مسلسل 7.62 میلی‌متری با توان کنترل از راه دور نصب شده است. البته اگر این مسلسل برای شما کافی نبود؛ می‌‌توانید به راحتی از یک مسلسل 12.7 میلی‌متری استفاده کنید.

در سال 2014 نمونه نظامی داچیا داستر تغییر شکل داد و برای اولین‌بار شاهد تردد نمونه وانت و دو درب نسخه نظامی داستر بودیم. این خودرو با همکاری داچیا و رنو به تولید رسیده و برروی آن سنسورهای ویژه‌ای برای انجام عملیات‌های شناسایی نصب شده بود. به این ترتیب داستر در طول شبانه‌روز و بدون توجه به شرایط آب‌و‌هوایی، عملیاتی شده و به خوبی فعالیت‌های نظامی خود را انجام می‌داد.

اما این پایان کار نبود و رومانی به دلیل استانداردهای نظامی ناتو مجبور به اعمال تغییرات دیگری برروی نسخه نظامی داستر شد. این نسخه از یک حفاظ خارجی استفاده کرده و تایرهای آن برای تردد در شرایط سخت آب‌وهوایی می‌باشد. البته باید به وجود یک قلاب برای بکسل کردن تریلرهای کوچک و… هم اشاره کرد!

نسخه نظامی داستر به لحاظ فنی تفاوت چندانی با نسخه‌های معمولی آن ندارد. این خودرو از یک پیشرانه دیزلی 1.5 لیتری dCi توربوشارژ با توان 110 اسب‌بخار استفاده می‌کند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا