مکمل بنزین
مقایسهبررسی

مقایسه فولکس واگن پاسات با رنو تلیسمان، مغرور آلمانی در مقابل خوش چهره فرانسوی!

همواره در سرتاسر جهان خریداران در هنگام انتخاب یک خودرو مابین سایر رقبای هم رده آن مدل، دچار شک و تردید می‌شوند و این موضوع به خودی خود باعث به وجود آمدن رقابتی فشرده در تمامی کلاس‌های خودرویی، بین شرکت تولید کننده اتومبیل در تمامی نقاط جهان شده است.

بازار خودرویی ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و مشتریان در انتخاب بین چند خودرو هم رده و تقریبا هم قیمت، بر سر دو راهی هستند. در همین رابطه، امروز قصد داریم در این مطلب به مقایسه دو خودرو جذاب در کلاس اتومبیل‌های سدان (خانوادگی) با نام‌های رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو محصول در هر بخش، برتری هر یک را نسبت به دیگری در هر قسمت بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خوردو این‌گونه می‌توان گفت که فولکس واگن پاسات یکی از بهترین سدان‌های موجود در تمامی بازارهای خودرویی در سطح بین المللی بوده و از پر فروش ترین محصولات تولیدی کمپانی بزرگ و مشهور فولکس واگن آلمان به شمار می‌آید و به تازگی نسل جدید این خودرو توسط شرکت ماموت خودرو وارد بازار داخلی شکور شده است.

اما در سوی دیگر این میدان، رنو تلیسمان قرار دارد. این خورد ونیز همانند پاسات در اغلب بازارهای خودرویی در سطح بین المللی از فروش خوبی برخوردار بوده است. همچنین، محبوبیت بالای این خودرو به حدی بوده که در سال 1396 به عنوان پر فروش ترین سدان بازار ایران لقب گرفته است.

2-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری این دو خودرو می‌بایست گفت که همانند مطالب قبلی، طراحی هر خودرو با توجه به نظر مشتریان هم می‌تواند زیبا قلمداد شود و هم زشت. در این مقایسه نیز با توجه به نظر علاقمندان و کارشناسان، هم تلیسمان و هم پاسات، دارای طراحی زیبا و امروزی بوده و پیروز این بخش را می‌توان هر دو خودرو عنوان کرد. (لازم به یاداوریست که در برخی از نظر سنجی‌ها، تلیسمان دارای محبوبیت بیشتری در طراحی ظاهری نبست به پاسات است)

3-طراخی داخلی و کابین

اما در زمینه طراحی داخلی و کابین این دو خودرو، با قاطعیت کامل باید گفت که فولکس واگن پاسات پیروز این میدان است. زیرا نمای کابین این خودرو در دیدگاه کلی بسیار دلنشین تر و آرامش بخش تر از تلیسمان بوده و مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند. همچنین، نوع چینش ادوات و جنس متریال استفاده شده در طراحی کابین پاسات، مناسب تر از تلیسمان است.

4-مشخصات فنی و عملکرد

حال نوبت به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دور خودرو می‌رسد و نخست به سراغ فولکس واگن پاسات می‌رویم. در همین رابطه، پاسات دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.8 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 180 اسب و گشتاوری برابر با 249 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 7 سرعته (دو کلاچه) اتوماتیک به چرخ‌های جلو منقل می‌شود (در واقع پاسات یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

در زمینه عملکرد این خودرو نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان شد که پاسات برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 7.9 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 230 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان به صورت مجموع برابر با 5.8 الی 6.0 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو6 است.

اما در سوی دیگر این میدان، رنو تلیسمان دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 190 اسب بخار و گشتاوری برابر با 260 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس 7 سرعته (دو کلاچه) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. (در واقع تلیسمان یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

پیرامون علمکرد این خودرو می‌توان گفت که تلیسمان برای دست یابی به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 7.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 235 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان به صورت مجموع برابر با 5.5 الی 5.7 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو6 است.

حال می‌بایست بین این دو خودرو، یکی را به عنوان پیروز این بخش اعلام کرد که در این باره می‌بایست گفت که رنو تلیسمان با توجه به مصرف سوخت کمتر، قدرت تولیدی بیشتر، حداکثر سرعت بالاتر و شتاب اولیه سریع تر، به طور قطعی پیروز این میدان است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش ایمنی باید این‌گونه گفت که هر دو خودرو با دریافت 5 ستاره ایمنی از سوی مرکز تست سوانح و حوادث جاده‌ای اروپا (EURO-NCAP)، به عنوان دو محصول ایمن به شمار می‌روند. اما در رابطه با سطح امکانات رفاهی یا در اصطلاح آپشن‌ها، می‌بایست پیروز این میدان را پاسات نامید. زیرا این خودرو با داشتن امکاناتی همچون 9 کیسه هوا، کمربندهای سه نقطه‌ای و پیش کشنده برای تمام سرنشینان، دکمه استارت خودرو به همراه سیستم ورود بدون کلید، سیستم اتوماتیک خاموش و روشن خودرو، امکان تعویض دنده از پشت فرمان، دوربین 360درجه، سیستم کمکی پارک به همراه سنسور کنترل فاصله، بازشدن درب صندوق عقب به صورت هوشمند، فرمان برقی با روکش چرم همراه با کنترل سیستم صوتی، صندلی‌های اسپرت با کیفیت چرم مرغوب، گرم کن صندلی‌های جلو و عقب، صندلی‌های جلو برقی 12 حالته همراه به همراه حافظه،  ماساژور صندلی راننده، صندلی‌های عقب تاشو، نور پردازی داخلی، خروجی برق 12 ولت برای سرنشینان ردیف جلو، عقب و فضای صندوق عقب، سیستم تهویه مطبوع سه گانه همراه با فیلتر ضدآلرژی قابلیت تنظیم جداگانه، آینه‌های جانبی تاشو و برقی همراه با حافظه و گرم کن، چراغ های جلو LED با قابلیت تطبیق اتوماتیک با جاده، چراغ‌های روشنایی در روز به صورت مجزا LED Day Light، گرم کن اتوماتیک نازل آب پاش شیشه‌های جلو، سنسور نمایشگر باد لاستیک، شیشه‌های سولار و دودی، چراغ مشایعت تا منزل، درایو مود، کروز کنترل هوشمند، سیستم ایموبلایزر به همراه مانیتورینگ فضای داخلی و … خودرویی کامل تر از تلیسمان محسوب می‌شود.

6-قیمت در بازار

فولکس واگن پاسات در بازار د اخلی کشور قیمت در حدود 330 میلیون تومان به صورت آزاد به خود اختصاص داده و در سوی دیگر، رنو تلیسمان در بازار داخلی کشور در حال حاضر قیمتی برابر با 260 میلوین تومان را دارا است. (لازم به یاداوریست که مدل ساختاری این دو خودرو 2018 بوده و قیمت اعلامی نیز بر اساس این مدل اعلام شده است)

نتیجه گیری

انتخاب هر یک از این دو محصول امروزی و خوش ساخت، خریدی مطمئن بوده و با توجه به کیفیت ساخت بالای هر دو خودرو و وجود امکانات بالای رفاهی و ایمنی، قطعا مشتریان از انتخاب هر یک از این محصولات پشیمان نخواهند شد.

لازم به یاداوریست که شرکت ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصولات این کمپانی آلمانی را بر عهده داشته و در سوی دیگر، شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی فرانسوی رنو در ایران، وظیفه خدمات دهی و پشتیبانی محصولات این کمپانی مشهور را عهده دار است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. قطعا پاسات بهتره ولی وقتی به قیمتاشون توجه کنیم متوجه میشیم که این برتری در حد این همه تفاوت قیمت نیست. به نظر من تلیسمان انتخاب معقول تریه

  2. تالیسمان ارزش خرید بیشتری داره _ چون قدرت موتور تالیسمان از پاسات بهتره و ارزون تره انتخاب بهتریه

  3. مسلما از نظر دوام پاسات بسیار برتره و در درازمدت نگهداری پاسات به صرفه تره.البته لقب مغرور شاید برای پاسات درست نباشه چون اصولا فولکس خودروی قشر متوسط آلمانه البته ایران قضیش جداست.

  4. فلكس واگن ألمان از نظر برند قابل مقايسه نيست اگر عمر اين دو ماشين با هم مقايسه كنند ميبينيد كه فلكس در بازار اروپا با مرسدس و بي أم و رقابت ميكنه

  5. از نظر موتور هم پاسات بهتره و قوی تره،اینا فقط رقمه ولی تو عمل یه چیز دیگس…خیلیی نرم تر،سریعتر و پرقدرت تر…حتی آپشنی داره که ماشین دیگه رو هم بکشه ولی به لطف دلالان محترم ققیمتش خیلی بیشتر شده….

  6. رنو تالیسمان سیستم تعلیقش خشکه ولی پاسات اینطوری نیست به نظرم پاسات نرم تره و هم شتاب خوبی داره . از نظر طراحی ظاهری سلیقه ای است . هر چند که ممکن است طراحی ماشین های ساده مثل پاسات ممکنه چندان جذاب و مورد استقبال مردم قرار نگیرد . ولی دیر تر خسته کننده می شود . از نظر کیفیت ساخت پاسات برتره . من پاسات رو میخرم . انتخاب نهائیم این هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا