مکمل بنزین
گزارشبررسی

مروری بر یک واقعیت تلخ، پیرامون تولید خودرو در کشور!

همان‌گونه که می‌دانید، شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سرتاسر جهان، از سالیان گذشته تاکنون در حال پیشرفت و تنوع بخشیدن به محصولات خود هستند و با تولید انواع خودروها در کلاس‌های مختلف، رنگ بویی زیبا را به این صنعت استراتژیک بخشیده‌اند. در همین رابطه، اما صنعت خوردوسازی ایران که در سالیان دور جزء بهترین و مدرن ترین صنایع در قاره آسیا بود، امروزه در حال درجا زدن است.

پیرامون همین موضوع، به اعتقاد کارشناسان و فعالان این حوزه، بازار خودرویی ایران به حدی دچار آشفتگی و از هم گسیختگی شده است که به محلی برای تست انواع خودروهای چینی و سایر کشورهای درجه دوم و سوم در زمینه خودروسازی تبدیل گردیده است.

با این تفاسیر، قصد داریم به یک واقعیت تلخ اشاره کنیم. اگر روزی خودروسازان بین المللی همچون مرسدس بنز، هیوندای، فورد و … بخواهند جانشین شرکت‌های خودروسازی داخلی در کشور شوند، چه نوع خودروهایی را برای اقشار متوسط و کم درآمد تولید می‌کردند؟ برای دریافت پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

1-مرسدس بنز

یکی از مشهور ترین خودروسازان بین المللی که از گذشته تاکنون به عنوان مشهور ترین برند خودروسازی جهان شناخته می‌شود، مرسدس بنز نام دارد. این شرکت آلمانی در زمینه تولید انواع خودرو در تمامی کلاس‌ها مشغول است و اگر زمانی شرایط به صورتی پیش رود که مرسدس بنز بخواهد خودرویی را برای اقشار متوسط و کم درآمد در ایران تولید کند، قاعدتا مدل‌هایی که در کلاس بندی این شرکت با نام‌های CLA، GLA و ون خانوادگی Metris شناخته می‌شوند و در مدل‌های پایه خود، ‌قیمتی کمتر از 35 هزار دلار را دارا هستند، در اولویت این کمپانی برای تولید در کشور قرار خواهند داشت.

2-هیوندای

یکی از برندهایی که در ساخت خودروهای ارزان قیمت و باکیفیت در سطح بین المللی بسیار مشهور است، هیوندای نام دارد. حال اگر این شرکت کره‌ای بخواهد در صورت به وجود آمدن شرایط مناسب، برای اقشار متوسط و کم درآمد ایران خودرو تولید نمیاد، قطعا مدل‌هایی همچون اکسنت، i10، i20، i30 و النترا در صدر این لیست قرار خواهند گرفت.

3-فورد

بی شک، کمپانی آمریکایی فورد را می‌توان یکی از بهترین خودروسازان جهان نام نهاد. این شرکت در حال حاضر در تمامی کلاسها خودروهایی مناسب و باکیفیت را تولید می‌کند و اگر زمانی شرایط مناسب برای تولید خودرو توسط این خودروساز در ایران مهیا شود، قطعا مدل‌هایی همچون وانت‌های سری F، فیستا، فوکوس و فیوژن در صدر این لیست قرار خواهند گرفت.

4-تویوتا

به جرات می‌توان این‌گونه گفت که بهترین خودروساز جهان در رده تولید خودروهای اقتصادی و باکیفیت، تویوتا نام دارد. محصولات این شرکت ژاپنی در ایران دارای طرفداران بسیار زیادی بوده و اگر زمانی شرایط تولید برای این برند در ایران فراهم شود، قطعا مدل‌هایی همچون یاریس، کرولا، هایلوکس و پریوس در صدر لیست این شرکت برای تولید و عرضه به اقشار متوسط و کم درآمد ایران قرار خواهند گرفت.

5-نیسان

یکی دیگر از شرکتهایی که در تولید خودروهای باکیفیت و اقتصادی معروف است، نیسان نام دارد. در همین رابطه، همانند تویوتا، این شرکت ژاپنی نیز در ایران دارای طرفداران بی شماری بوده و اگر روزی مقدمات تولید خودرو توسط نیسان در کشور فراهم شود، این خودروساز تولید مدل‌هایی همچون لیف، ورسا، جوک و وانت سری Frontier را در اولویت خود قرار خواهد داد.

6-میتسوبیشی

میتسوبیشی را می‌توان قلب تپنده خودروسازی ژاپن نامید. این خودروساز اصیل همواره در تلاش برای ساخت خودروهایی اقتصادی و با دوام بوده است و اگر روزی شرایط برای تولید خودرو توسط این خودروساز مشهور در ایران فراهم شود، قطعا مدل‌هایی همچون میراژ، لنسر، ASX و وانت سری L در اولویت این شرکت برای تولید در کشور خواهند بود.

7-هوندا

یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی در این مطلب، هوندا نام دارد. در همین رابطه، کارشناسان بین المللی معتقد هستند که کمپانی هوندا همیشه مریض ایمنی و کیفیت بوده است و خودروهای ساخته شده توسط این شرکت خوش نام، در معیارهایی همچون عمر مفید، استهلاک کم و دوام بالا، همواره جایگاه اول را در مایسه با سایر رقبا دارا هستند.

حال اگر این برند بخواهد روزی در ایران خودروهایی را برای اقشار کم درآمد و متوسط تولید نماید، قاعدتا مدل‌هایی همچون سیویک، HR-V، FIT و وانت سری  Ridgeline در صدر این لیست قرار خواهند گرفت.

8-فولکس واگن

بی شک، کمپانی فولکس واگن را می‌بایست امپراطوری خودروسازی در جهان نامید. این برند آلمانی در حال حاضر مالکیت 8 برند را دراین صنعت در اختیار داشته و محصولات تولید شده با نام تجاری فولکس واگن همواره در تمامی بازارهای بین المللی دارای فروش بالایی هستند.

اگر روزی این خودروساز بخواهد در ایران محصولاتی را برای اقشار کم درآمد و متوسط تولید نماید، قطعا مدل‌هایی همچون گلف، جتا و بیتل در صدر این لیست حضور خواهند داشت.

 

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام و احترام خدمت مدیر وبسایت
    بنده از مطالب سایت شما لذت بردم و استفاده کردم تبریک میگم سایت خوبی طراحی کردید خواستم از زحماتتون تشکر کنم، باز هم مطالب وبسایت شمارو پیگیری و استفاده خواهم کردبلیط هواپیما ماهان

    1. سلام. داداش بقیه کمپانی ها ایشالله تو مطالب بعدی

  2. این خودروهایی را که نام بردید هم اکنون به عنوان خودروهای لوکس و صرفا جهت استفاده افراد متمول در حال فروش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا