مکمل بنزین
آموزشترفند

واشر سرسیلندر چیست و چه وظایفی در خودرو دارد؟

معمولا در بین صحبتهایی که در مورد خودرو و موتور آن انجام می‌شود، یکی از کلماتی که نقل هر محفل تعمیرگاهی خودرو است قطعه‌ای جز واشر سرسیلندر نیست که بعضا دیده می‌شود بعضی از افراد بدون اطلاع از وظایف آن و همچنین جایگاه آن در خودرو، به غلط در مراودات روزانه خود استفاده می‌کنند. در ادامه اطلاعاتی پیرامون این قطعه در خودرو ارائه می‌دهیم.

اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد واشر سرسیلندر اظهار نظر کنیم باید بگوییم یکی از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که ادامه کار موتور خودرو و خود خودرو به سلامت این قطعه بستگی دارد. تاثیر این قطعه در کارکرد خودرو بسیار بالا بوده و یکی از موارد مهم در کیفیت خودرو به شمار می‌رود.

جایگاه این قطعه در خودرو در میان سیلندر و سرسیلندر قرار دارد که یک محفظه‌ای را برای احتراق بوجود می‌آورد که این محفظه آب‌بندی شده است. یکی از کارکردهای اصلی واشر سرسیلندر در خودرو این است که از نشت مواد داخل سیلندر به بیرون در هنگام بالا پایین رفتن پیستون‌ها جلوگیری کند.

واشر سرسیلندر

جنس این قطعه از مواد نسوز و بسیار با کیفیت فولادی تهیه شده است که جای‌گیری آن در بین بدنه موتور و سرسیلندر باعث می‌شود نیاز به با کیفیت بودن این قطعه بیش از پیش شود. به همین دلیل گفته می‌شود که برای خرید این قطعات مهم صرفا از محصولات با کیفیت و دارای گارانتی استفاده شود تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که یکی از وظایف اصلی واشر سرسیلندر در خودرو وظیفه عدم اختلاط آب و روغن را دارد که احتمالا در صحبتهای رانندگان و تعمیرکاران شنیده باشید. همچنین فضای اتاقک احتراق توسط این قطعه آب‌بندی می‌شود و اجازه اختلال در عملکرد موتور را نمی‌دهد.

یکی دیگر از موارد مهم که باعث می‌شود برای رانندگان ایجاد نگرانی کند سوختن این قطعه است که بسیاری از افراد را دچار مشکل کرده است. نکته‌ای که برای جلوگیری از این اتفاق لازم است بدانید، این است که این قطعه همانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو نیاز به تعویض دوره‌ای دارد. تعویض این قطعه به دلیل استهلاک یک امر رایج بوده و در صورت عدم دقت به این موضوع، باید منتظر سوختن واشر باشید که در مورد این قطعه، سوختن به معنای دفرمه شدن آن است که دیگر قابلیت آب‌بندی و جلوگیری از اختلاط آب و روغن را در موتور، از دست می‌دهد و صدمات بسیار پر هزینه‌ای به موتور و خودرو وارد می‌کند.

واشر سرسیلندر

اگر می‌خواهید در مورد سوختن واشر سرسیلندر بیشتر بدانید و نشانه‌های آن را بشناسید به موارد زیر توجه کنید:

  • بسیاری از رانندگان با کاهش قدرت موتور متوجه این موضوع می‌شوند.
  • دمای موتور خودرو به صورت غیرطبیعی بالا می رود
  • قاطی شدن آب و روغن موتور و مشاهده هر یک از موارد در دیگری.
  • بعضی از رانندگان از استارت بد خودرو خود می‌گویند
  • پیشرانه خودرو به طرز قابل توجهی عملکرد ضعیفی دارد
  • کشش خودرو به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند

همچنین اگر خودرو را روشن کرده‌اید و پیشرانه به صورت کامل داغ شده است و از اگزوز دود سفید بیرون می‌آید، این یک هشدار برای شماست که واشر نیم سوز شده و به زودی فاجعه ای در انتظار خودروی شماست!

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های بالا حتما در مراجعه به تعمیرگاه نسبت به این قطعه حساس باشید و آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده نیم سوز بودن قطعه، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا