مکمل بنزین
برگزیده‌هاتاریخچه

تاریخچه کمپانی فولکس واگن، مروری بر سال‌ها افتخار!

بی شک، کمپانی آلمانی فولکس واگن را می‌توان به عنوان بزرگ ترین هولدینگ خودروسازی در جهان نام نهاد. این برند آلمانی در بازارهای بین المللی به امپراطور صنعت خودرو مشهور است و با دارا بودن سهام مالکیت شرکت‌هایی همچون بنتلی، پورشه، آئودی، لامبورگینی، بوگاتی، دوکاتی، اشکودا، دوکاتی، سئات و اسکانیا، به عوان یکی از ستون‌های اصلی صنعت مهم و استراتژيک خودرو در جهان به شمار می‌رود.

حال بهتر است با نگاهی به تاریخچه این برند اصیل آلمانی، مروری بر سال‌ها افتخار آفرینی توسط این شرکت در سطح جهانی را باهم به نظاره بنشینیم.

این گروه خودروسازی نخستین بار در اواسط دهه 30 میلادی به دستور رهبر آن دوران آلمان یعنی ادولف هیتلر، پایه گذاری شد. این رهبر قدرتمند، به فردی به نام فردیناند پورشه که در آن زمان یه مهندس مکانیک بود،‌ دستور داد تا خودرویی را تولید کند که تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند و کارهای روزمره خود را انجام دهند. (فولکس واگن در لغت نامه آلمانی به معنای خودرویی برای مردم است)

فعالیت این شرکت تا در سال‌های نخستین با موفقیت چشم گیری همراه بود تا اینکه زمان آغاز جنگ جهانی اول فرا رسید. فولکس واگن نیز همانند دیگر شرکت های آلمانی، مجبور به ساخت ادوات جنگی برای ارتش آلمانی نازی شد و فعالیت خود در سالهای جنگ جهانی دوم را معطوف به ساخت تجهیزات مورد نیاز ارتش نمود. (نخستین محصول این شرکت در سال 1937 میلادی با نام KDF یا همان بیتل به صورت انبوه وارد بازارها شد)

پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، این کمپانی خودروسازی توسط یک گفتگو بین ژنرال‌های آمریکایی و سایر کشورهای پیروز، به یک افسر ارتش بریتانیا با نان ایوان هیرست واگذار شد و کمپانی فولکس واگن بقا و رشد مجدد خود را به طرز عجیبی مدیون این شخص است. زیرا این افسر انگلیسی در نخستین عمل خود موفق شد کارخانه نابود شده را بازسازی کند و با جلساتی که با دیگر مقامات داشت، توانست به عنوان اولین قدم خود، سفارشی برابر با 20 هزار دستگاه را برای ساخت اتومبیل و تحویل آن‌ها به ارتش بریتانیا دریافت نماید.

پس از گذشت چندین سال، سرانجام در سال 1948، این کارخانه مجددا به آلمانی ها و شخصی به نام هنریش نوردهوف که در آن زمان یک بانک دار بود، واگذار گردید. در اولین گام پس از باز پس گیری دوباره، این شخص با توجه به سابقه خود در کارخانه‌های اوپل و بی ام و، تصمیم به صادرات تولیدات فولکس واگن به خارج از آلمان گرفت و حدود 35 درصد از تولیدات این کمپانی را به دیگر بازارهای اروپایی صادر نمود. همچنین، این فرد باهوش، با صادر کردن دو مدل از محصولات فولکس واگن به بازار آمریکا، توانست چندین میلیون دلار سود را برای کمپانی به ارمغان آورد.

در واقع می‌توان این‌گونه گفت که فولکس واگن در اوایل دهه 50 میلادی رشدی با سرعت بسیار زیاد را تجربه کرد و بازارهای فروش خود را به کشورهایی همچون استرالیا،‌ فرانسه، کانادا و … گسترش داد.

به جرات باید این‌گونه گفت که دهه 60 میلادی، دوران اوج این شرکت مشهور آلمانی بود. زیرا این کمپانی در آن دهه توانست به تنوع محصولات و پیشرانه های خود بی‌افزاید با تولید 5 میلیون خودرو در سال برای اغلب بازارها، توانست به عنوان پر تیراژ ترین خودروساز در آن دروان لقب گیرد.

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که در اواخر این دهه، هنریش نوردهوف که به عنوان اولین مدیر آلمانی این شرکت پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شد، درگذشت و این برند چندین سال بعد را با مشکلات مدیریتی و مالی طی نمود، اما این مشکلات نیز پس از مدتی بر طرف شده و فولکس واگن با قدرت بیشتری به بازارهای جهانی بازگشت.

این شرکت آلمانی بین سال‌های 1973 الی 1990، فعالیت خود در ایالات متحده را افزایش داد و با تاسیس چندین مرکز تولید در این کشور، توانست نیمی از بازار فروش این کشور را که تا قبل از این در دست شرکتهایی همچون فورد، جنرال موتور و .. بود را تصاحب کند و سودی بیش از 15 میلیارد دلار را در این مدت تقریبا بیست ساله به دست آورد. همچنین، این کمپانی در سال 1982 با امضای قراردادی با دولت جمهوری خلق چین، توانست حق تولید خودرو در آن کشور را نیز تصاحب کند و رشد گستره خود را پس از ایالات متحده آمریکا، معطوف به آسیا و کشور چین کرد.

لازم به ذکر است که در این دوران، فولکس واگن با فروش امتیاز محصولات خود به شرکت‌هایی همچون سئات اسپانیا و نیسان ژاپن، توانست اعتبار خود در سطح بین المللی را نیز بهبود بخشد. همچنین، در این دوران بود که محصولاتی همچون گلف، پاسات، جتا، گلف جی تی آی، سانتانا، پولو و سانتانا سیراکو پدید آمدند.

یکی دیگر از دوران پر افتخار این شرکت اصیل آلمانی را می‌توان بین سال‌های 1991 الی 2000 میلادی عنوان نمود. زیرا فولکس واگن با تاسیس خطوط تولید خود در کشورهایی همچون روسیه، اسلواکی، ترکیه و … تولید خودروهای خود را بیش از پیش سرعت دهد و تیراژ تولید خود را به بیش از 7 میلیون دستگاه در سال افزایش دهد. همچنین، در این دوران فولکس واگن با عرضه نسل سوم گلف با نام MK3 که در همان سال موفق به دریافت خودرو سال اروپا شد، یکی دیگر از افتخارات خود را رغم زند و نسل چهارم این مدل نیز با نام MK4 در اواخر سال 1997 تولید گردید و موفق به دستیابی به آمار فروش خارق العاده‌ای شد.

سرانجام، به دوران پس از سال 2000 میلادی و زمان فعلی می‌رسیم که می‌توان این‌گونه گفت که در این دوران فولکس واگن چندین بار به عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان انتخاب شد و لقب امپراطوری جهان در صنعت خودروسازی را به خود اختصاص داد. همچنین، این شرکت آلمانی در این دوران معاصر، موفق به تنوع بخشیدن به محصولات خود با تولیداتی همچون تیگوان (کراس اورر شهری)، پاسات (نمونه کوپه)، روتان (مینی ‌ون)، نسل ششم و هفتم گلف شد.

در پایان این‌گونه باید گفت که فولکس واگن از اوایل تاسیس خود تاکنون همواره به دنبال کسب افتخارات بوده و در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین خودروساز آلمان و برند اول این کشور در صنعت اتومبیل شناخته می‌شود و در بیش از 13 کشور جهان، خطوط تولید گوناگونی را در اختیار دارد و محصولات این کمپانی همواره در جایگاه‌های ابتدایی لیست‌های فروش قرار دارند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا