Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

استانداردهای 85 گانه خودرو در ایران چگونه تغییر می‌کنند؟

به گزارش چرخان، هفته گذشته خبرهای ضد و نقیضی از عقب نشینی وزارت صنعت از اجرایی کردن استانداردهای 85 گانه منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. بعضی از رسانه‌ها از رایزنی خودروسازان با وزارت صنعت برای لغو بعضی از استانداردهای 85 گانه سخن گفتند که از این اتفاق به عنوان باج‌خواهی این شرکتهای داخلی یاد شد و از سوی دیگر واکنش آنها را در پی داشت.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در گفتگوی خود با ایسنا پیرامون این موضوع صحبت کرد و صراحتا کاهش استانداردهای 85 گانه را تکذیب نمود و گفت: استانداردهای اعلام شده به هیچ وجه کاهش پیدا نخواهد کرد و صرفا بعضی از معیارهای اعمال این موارد تصحیح خواهد شد. ما اگر بخواهیم در موارد گفته شده بازنگری کنیم، صرفا به روند اجرا محدود خواهد بود و خود موارد 85 گانه تغییری نخواهد کرد.

سمند مدل 97 استانداردهای 85 گانه

وی در ادامه افزود: تغییرات اعمال شده در بخش اجرای استانداردهای گفته شده نیز صرفا مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا بوده و در این بخش هیچ اغماضی نخواهد شد. خودروسازانی که با این ماجرا مخالفت می‌کنند نیز حق دارند چرا که بسیاری از محصولاتشان متاثر از این قانون جدید خواهد شد و می‌بایست پس از اجرا شدن این استانداردها، محصولات جدید به بازار ارائه دهند که این محصولات باید از نظر قیمت و کیفیت در حد قابل قبولی باشد. آنها به فکر رضایت مردم هستند و باید همه جوانب ارائه یک محصول جذاب برای مردم را رعایت کنند.

پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه گفت: مصوبه اجرای استانداردهای 85 گانه مصوبه شورای سیاست‌گذاری است و ما موظف به اجرا هستیم و به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد و خودروسازان باید نسبت به رعایت موارد گفته شده اقدام نمایند. ما تغییری در استانداردها اعمال نخواهیم کرد و صرفا معیار و روند اجرای آنها را تغییر می‌دهیم که بازهم به معیارهای اتحادیه اروپا توجه خواهیم کرد.

سایپا کوییک استانداردهای 85 گانه

لازم به ذکر است محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن وتجارت در مصاحبه‌ای گفته بود: برخی از استانداردهای مطرح شده در ایران سیاست‌های تشویقی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند و سازمان استاندارد باید در مورد این موارد تجدید نظر کند. ما به این سازمان گفته‌ایم که استانداردهای ایمنی طبق آخرین استانداردهای اروپا رعایت شود ولی در مورد باقی استانداردها که تشویقی هستند تعادل ایجاد کرده و این موارد را برای خودروسازان تسهیل نماید.

گفتنی است که از سال گذشته روند افزایش استانداردهای خودروسازی از 52 مورد به 85 مورد شروع شده و در حال حاضر 55 مورد از این استانداردها رعایت می‌شود و تا تابستان سال 97 این عدد به 62 مورد خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.