مکمل بنزین
برگزیده‌هاتاریخچه

هر آنچیزی که باید در مورد تاریخچه مزدا در جهان و ایران باید بدانید

بسیاری از شرکتهای موفق در دنیا روزگار سختی را پشت سر گذاشتند و توانستند نوسان‌های زیادی را پشت سر بگذارند و با مشقت فراوانی مسیر کاریشان را به به سمت و سوی موفقیت بچرخانند و در حال حاضر به برندهایی تبدیل شده‌اند که بسیاری از افراد و شرکتهای داخلی و خارجی در آرزوی قدم گذاشتن در راه آنها، روزگار می‌گذرانند که دانستن تاریخچه آنها می‌تواند یک شمای کلی از چرایی موفقیتشان در اختیار ما بگذارد. در این مطلب قصد داریم به تاریخچه مزدا در جهان و ایران بپردازیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

تاریخچه مزدا

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه مزدا صحبت کنیم، چاره‌ای جز اشاره به سرگذشت موسس آن نداریم. در مورد جوجیرو ماتسودا صحبتهای زیادی مطرح می‌شود که از جمله آن علاقه خاص این فرد به آئین زرتشتی و اهورا مزداست. در احوالات این فرد گفته می‌شود که علاقه او به این آئین  بر اساس اتفاقاتی است که در زندگی او رخ داده است و با بعضی از افراد این آئین آشنا شده و آموزه‌های زرتشت را پسندیده است. (البته این مورد از منابع خارجی گرفته شده است و با توجه اعتبار آنها قابل اعتماد است)

تاریخچه مزدا

علاقه جوجیرو ماتسودا به اهورا مزدا در آئین زرتشت و شباهت اسمش به کلمه مزدا دست به دست داده و نام این شرکت خودروسازی را تشکیل داده است. البته این شرکت در ژاپن به نام خود موسس شناخته می‌شود و محصولات این شرکت با نام ماتسودا خرید و فروش می‌شود ولی برند معتبر و ثبت شده محصولات این خودروسازی از ابتدا مزدا بوده و در تمامی مراحل شکل‌گیری این شرکت معتبر، به همین منوال بوده است.

تاریخچه مزدا

البته در سایت رسمی این شرکت نیز صحبتهایی از نامگذاری این برند انجام شده است که موید مطالب بالا بوده و بدین ترتیب می‌توان گفت، مطلبی که بعضا در فضای مجازی منتشر می‌شود، دور از واقعیت نیست. به هر حال تاریخچه مزدا پر از اتفاقاتی است که مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

تاریخچه مزدا

در مورد تاریخچه مزدا باید بگوییم که پایه این شرکت از سال 1920 پایه‌گذاری شد و پس از 11 سال کار تحقیقاتی و عملی موفق شد اولین سری خودروهای خود را به بازار عرضه کنند. این شرکت نیز همانند بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جنگ جهانی دوم وارد تولیدات مربوط به خودروهای جنگی شد و همانند رنو فرانسه که بسیاری از ادوات موتوری ارتش فرانسه را تامین می‌کرد، نسبت به تولید کامیون‌ها، سلاح‌ها و دیگر ادوات جنگی اقدام کرد و عملا خودروسازی این شرکت وارد حاشیه شد.

پس از اتمام جنگ فعالیت‌های خودروسازی این شرکت پس از فراز و نشیب‌های فراوان از سر گرفته شد و اولین خودروی چهارچرخ این برند در سال 1960 با نام مزدا 360 وارد بازار شد که اتفاق خوبی در صنعت خودروسازی ژاپن به شمار می‌رفت.

تاریخچه مزدا

مزدا که با ثبت شرکت ماتسودا (با نام کامل マツダ株式会社 ماتسودا کابوشیکی کایشا) راه‌اندازی شد، در حال حاضر در شهر هیروشیما ژاپن فعالیت می‌کند که سالانه بیش از دو میلیون خودرو تولید کرده و در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کند.

بیشترین نقش در موفقیت مزدا مدیون چه کسی است؟

در مسیر موفقیت شرکت خودروسازی مزدا و تاریخچه مزدا افراد زیادی موثر بودند که از جمله آنها موسس این شرکت بود ولی نباید نقش افرادی همچون کنیچی یاماموتو را نادیده بگیریم. کنیچی یاماموتو را که پدر موتورهای دوار مزدا می‌نامند توانست با ابداع این نوع از موتورها نقش بسزایی در ارتقا سطح کیفیت محصولات مزدا داشته باشد.

تاریخچه مزدا

یاماموتو که توانست به ریاست مزدا برسد و در زمان مدیریتش تولیدات این شرکت را افزایش دهد و از نظر کیفی نیز ارتقا خوبی در آنها ایجاد کند، در 95 سالگی از دنیا رفت. جالب است بدانید که این مهندس نخبه ابتدا در شرکت مادر مزدا دو سال کارگری کرد و در حین کارگری توانست موتور اختصاصی برای خودرو تولید کند. او پس از نشان دادن استعداد بی‌نظیرش در خودروسازی وارد طراحی مزدا شد و تونست نمونه‌های خوبی از موتورهای موردنیاز این شرکت را ارائه دهد.

تاریخچه مزدا

شرکت مزدا در زمان مدیریت یاماموتو توانست در مسابقات لمانز در 1991 حائز مقام اول شده و به همین دلیل یک موج بزرگ رسانه‌ای در دنیا ایجاد شد که مردم دنیا بیش از پیش به کیفیت محصولات شرکت مزدا پی بردند. جالب است بدانید که مزدا 787B توانست بدون پیستون در این مسابقات به قهرمانی برسد و یک انقلاب بزرگ در این مسابقات ایجاد نماید.

تاریخچه مزدا

همچنین با انقلابی که یاماموتو در مزدا ایجاد کرد، با وجود عدم تولید موتورهای دوار در حال حاضر، یک تیم تحقیقاتی بزرگ در زمینه ادامه تولید این نوع از خودروها در حال فعالیت هستند که شاید منجر به نتایج جالبی شود که بازهم مزدا را به تیتر اول رسانه‌های دنیا تبدیل نماید.

تاریخچه مزدا

شرکت مزدا در حال حاضر بیش از نیم قرن فعالیت خود را مدیون افرادی همچون یاماموتو و ماتسودا است که توانستند با هدایت درست این شرکت در مسیر خودروسازی، این برند را به یک برند آشنا در سطح برندهای آمریکایی و اروپایی تبدیل نماید.

تاریخچه مزدا در ایران

در دهه هفتاد بازار خودروهای ایران شاهد حضور یکی از برندهای معتبر بین‌المللی بود که در دو نوع خودروی سدان و وانت وارد بازار شد و توانست جایگاه خوبی را در بین مشتریان ایرانی پیدا کند. مزدا 929 اولین خودرویی بود که به صورت کوپه طراحی شده بود و به بازار ایران عرضه شد و مشتریان خوبی را نیز پیدا کرد.

شاید مزدا بیش از اینکه برای خودروهای سواری، شناخته شود برای وانت‌های خوبی بود که از این برند وارد کشورمان شد و طرفداران زیادی پید اکرد. هنوز هم وانت‌های برند در کشور تولید می‌شود و فروش بسیار بالایی در کشور دارد. تولید خودروهای این برند توسط گروه بهمن انجام میشد و می‌شود.

این گروه خودروسازی که از همان ابتدا به “شرکت اتومبیل‌سازی مزدا و ایران وانت” معروف بود توانست با عرضه خودروهای این برند جایگاه خوبی در بازار خودروهای کشور کسب کند. شاید تولید خودروهای مزدا 323F و 323SL در ایران یک تحول بزرگ در محصولات گروه بهمن بود که با توجه به کیفیت خوب این خودروها توانست مزدا را در کشور بیش از پیش محبوب نماید.

مزدا 3

تولید خودروی مزدا FL 323 تا سال 86 ادامه داشت و تعداد بالای فروش این خودروها باعث شد که مدل‌های جدیدتر مزدا نیز وارد خط تولید گروه بهمن شده و مردم ایران استقبال خوبی از این محصولات انجام دادند. شاید اوج محصولات مزدا در ایران مربوط به مزدا 3 باشد که هنوز هم با مدل‌های مختلف در بازار وجود داشته و خرید و فروش می‌شود.

مزدا 3 نیوفیس جدیدترین خودرویی است که گروه بهمن عرضه می‌کند و قیمت بالای 100 میلیونی آن و پیش‌فروش بلندمدت این خودرو از جمله دلائلی است که نشان می‌دهد حضور مزدا در ایران، تا حدود زیادی موفق بوده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا