مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

گم‌شدن بیمه شخص ثالث؛ مشکلات، راهکارها و اقداماتی که پیش روی شماست

یکی از اتفاقات ناگواری که بعضا رانندگان ایرانی دچار آن می‌شوند، اتفاق ناگوار گم‌شدن کوپن‌های بیمه شخص ثالث است که با توجه به شایعات موجود، نگرانی‌های فراوانی را برای آنها در پی داشته و باعث می‌شود که کاربران دچار سردرگمی شده و به کلی قید بیمه خود را بزنند و در مواقع ضروری نیز متقبل هزینه‌های زیادی شوند. در این مطلب قصد داریم راهنمای جامعی از این موضوع در اختیار شما قرار دهیم که بدانید چه کارهایی باید در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث انجام دهید.

بیمه شخص ثالث یکی از مدارک ضروری است که برای همه خودروها الزامی بوده و در صورت عدم ارائه آن، پلیس از فعالیت خودرو جلوگیری خواهد کرد و خودروی متخلف را به پارکینگ منتقل خواهد نمود. اگر این بیمه نامه را خریداری کردید ولی بیمه نامه خود را گم کرده‌اید، باید بدانید که هر چه سریعتر این موضوع را به شرکت بیمه خود اطلاع دهید و نسبت به دریافت گواهی بیمه اقدام نمایید.

مقایسه کارت طلایی و بیمه بدنه

البته در مورد گم شدن بیمه شخص ثالث شایعاتی وجود دارد که به طور مثال اگر بیمه خود را گم کنید، به طور کلی دیگر امکان استفاده از بیمه نیست و می‌بایست نسبت خرید بیمه جدید اقدام کنید و یک هزینه جدید برای خرید آن پرداخت نمایید ولی باید بگوییم اینطور نیست و شما می‌توانید با اطلاع به موقع گم‌شدن بیمه نامه، نسبت به دریافت گواهی بیمه اقدام کنید که البته شرایطی در این زمینه وجود دارد که مشابه شرایط دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث است.

معمولا رانندگان هنگامی متوجه گم‌شدن بیمه شخص ثالث خود می‌شوند که نیازمند آن می‌شوند. به طور مثال در یک تصادف شما چه مقصر باشید و چه نباشید، می‌بایست بیمه شخص ثالث خود را به پلیس ارائه دهید. این مهم در زمانی که مقصر حادثه هستید بیشتر احساس می‌شود چرا که بیمه شما باید نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید و در صورت عدم وجود این برگه، مشکلات زیادی را در پیش خواهید داشت.

شاید بگویید که نبود بیمه شخص ثالث خیلی هم زیان‌ساز نیست و پرداخت خسارت از جیب به صرفه‌تر از استفاده بیمه خواهد بود ولی صرفا یک مثال ساده میزنیم: اگر تصادف منجر به فوت باشد چه؟

چه مشکلاتی در پی گم‌شدن بیمه شخص ثالث در انتظار شماست؟

شاید اگر بدانید که چه مشکلاتی در پی گم کردن بیمه شخص ثالث در انتظار شماست، بیشتر از قبل نسبت به نگهداری آن مصمم شوید و یا نسبت به اقداماتی که می‌گوییم، آگاه شده تا از مشکلات احتمالی و بیشتر جلوگیری شود.

1- خودروی شما قطعا توسط پلیس متوقف می‌شود!

یکی از مدارکی که راهنمایی و رانندگی در هنگام توقف خودرو، از راننده درخواست می‌کند بیمه شخص ثالث خودرو است. اگر شما این مدرک را به همراه نداشته باشید، “قانونا” پلیس خودروی شما را متوقف خواهد کرد و باید خودرو پس از ارائه این مدرک از پارکینگ پلیس خارج شود. اگر بیمه نامه خود را گم کرده‌اید، نسبت به دریافت گواهی بیمه اقدام کنید و با ارائه این گواهی، خودروی خود را دریافت نمایید.

بیمه شخص ثالث

2- اگر تصادف کنید، خودرویتان توقیف می‌شود!

اگر تجربه تصادف را داشته باشید، حتما می‌دانید که وقتی پلیس به صحنه تصادف می‌آید و مقصر را مشخص می‌کند، بیمه نامه‌ها را بین راننده‌ها جابجا می‌کند تا عملیات دریافت خسارت انجام شود. اگر بیمه نامه را گم کرده باشید و به پلیس ارائه نکنید، قطعا دچار مشکل می‌شوید و می‌بایست با مدارک جایگزین پلیس را راضی کنید و یا اینکه در صورت تشخیص پلیس، خودروی شما به پارکینگ منتقل می‌شود. برای این اتفاق نیز کافیست گواهی بیمه داشته باشید و در هنگام تصادف می‌توانید جایگزین کوپن بیمه کنید.

 

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

3- سو استفاده از بیمه شخص ثالث شما

یکی دیگر از اتفاقات بدی که در هنگام گم‌شدن بیمه شخص ثالث می‌تواند برای شما رخ دهد این است که برگه دست کسی بیفتد که بتواند از این بیمه سو استفاده کند! بله اگر روش‌های سو استفاده از بیمه نامه را این شخص بداند به راحتی می‌تواند از بیمه نامه شما استفاده کند و شما را دچار مشکل کند. برای همین است که می‌گوییم در صورت گم کردن بیمه شخص ثالث، فورا مراتب را به شرکت بیمه اطلاع دهید تا استفاده از کوپن ملغی شده و صرفا خدمات به شما از طریق گواهی بیمه انجام شود.

البته یک موضوع در مقابل نیز باید به شما بگوییم در مواقعی که دچار حادثه و تصادف شدید و مقصر نبودید، بیمه نامه طرف مقابل را چک کنید که دقیقا برای همان خودرو با همان مشخصات باشد. یکی از سو استفاده‌های معمول در زمینه سرقت بیمه شخص ثالث در همینجاست که از آن در تصادفات استفاده می‌شود.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حالا که با اهمیت این موضوع آشنا شدید، باید بدانید که در مواقع گم‌شدن بیمه نامه چه کارهایی باید انجام دهید. موارد زیر برای شماست.

  • اول از همه باید بدانید که بیمه نامه شما از کدام شرکت صادر شده است. (باور کنید خیلی‌ها نمی‌دانند!)
  • اگر نام شرکت را نمی‌دانستید، از طریق بیمه مرکزی با هر یک از اطلاعات شناسایی خودرو، به اطلاعات بیمه خود دسترسی پیدا کنید.
  • با در دست داشتن سند و مدارک خودرو به نماینده معتبر یا ترجیحا شعبه اصلی شرکت بیمه مراجعه کنید
  • شرکت بیمه با استعلامات لازم نسبت به وضعیت بیمه شما، گواهی بیمه خودروی شما را صادر می‌کند. توجه کنید که برای بیمه شخص ثالث المثنی صادر نمی‌شود، پس درخواست بیهوده نکنید.
  • صدور گواهی بیمه هزینه‌ای ندارد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا