مکمل بنزین
تماشاخانه

بررسی هیوندای نکسو هیدروژنی (ویدئوی اختصاصی)

تنها چند ماه پیش کارخانه کره‌ای هیوندای خودروی شاسی‌بلند هیوندای نکسو (Nexo) با مصرف هیدروژن به عنوان سوخت را به دنیای صنعت خودرو معرفی کرد. شاسی‌بلند هیوندای نکسو قرار است اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی وارد بازار جهانی شود. بنا به گفته مسئولان هیوندای این خودروی جدید قرار است جایگزینی برای هیوندای توسان FCEV باشد که در واقع پرچم‌دار خودروهای سبز این کارخانه کره‌ای خواهد شد. هیوندای قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۱۸ مدل خودروهای سبز را وارد بازار جهانی کند و به احتمال زیاد این نوع خودروها را در دو بازار پرتقاضای هند و چین به فروش برساند.

خودروهای با سوخت هیدروژن به سرعت شارژ می‌شوند؛ برای مثال این خودروی شاسی‌بلند حدود ۵ دقیقه کاملا شارژ می‌شود ولی تعداد ایستگاه‌هایی که سوخت هیدروژن را فراهم می‌کنند در سراسر جهان بسیار کم و انگشت شمار است. از این رو هیوندای باید در کنار تولید خودروهای سبز با سوخت هیدروژنی یا برقی به فکر تولید مکان‌های مناسب برای سوخت‌گیری را تهیه کند. پیشرانه شاسی‌بلند هیوندای نکسو هیدروژن را دریافت می‌کند و با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌کند و آب از اگزوز به بیرون می‌دهد، ماحصل این فرایند تولید الکتریسیته داخلی موتور است و باعث به حرکت درآمدن چرخ‌ها می‌شود. هیوندای نکسو مجهز به پیشرانه برقی با قدرت خروجی ۱۶۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر است و می‌تواند با یک بار شارژ کامل ۶۰۰ الی ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید که نسبت به دیگر رقبا این عملکرد بسیار عالی است. همچنین شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو با سوخت هیدروژنی تنها ۹.۵ ثانیه است.

به علاوه این خودروی شاسی‌بلند دارای سیستم‌های کمکی و تکنولوژیهای به روز است که شامل رانندگی میان خطوط، تشخیص نقاط کور، پارک خودکار و … است. بسیاری از کارشناسان ظاهر بیرونی هیوندای نکسو را شبیه هیوندای کونا (Kona) دانسته‌اند. هیوندای هنوز خبری درباره قیمت این خودروی جدیدش منتشر نکرده ولی با دارا بودن سوخت هیدروژنی به احتمال زیاد باید قیمتی بیشتر از خودروهای برقی داشته باشد.

در ویدئوی زیر که با همکاری چرخان و کلیپو به فارسی دوبله شده است، با ما همراه شوید تا خودروی شاسی‌بلند هیوندای نکسو را بیشتر مورد بررسی قرار دهید.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا