مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به مین‌روب M60 Panther؛ خرچنگِ آهنین

ارتش ایالات‌متحده آمریکا، یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در سطح جهان بوده و در هر نبردی با یک خودروی اختصاصی و جنگ‌افزاری متفاوت حضور پیدا می‌کند. تصاویری که پیش‌روی شماست یکی از متفاو‌ت‌ترین جنگ‌افزارهای ارتش آمریکاست. این جنگ افزار عجیب، مین‌روب M60 Panther نا داشته و برای ساخت آن از پلتفرم و شاسی اصلی تانک‌های M60A3 استفاده شده است.

کاربرد این خرچنگ آهنین بسیار ساده بوده و از آن برای تخریب میادین مین‌گذاری شده استفاده می‌شود. در حال حاضر ارتش ایالات‌متحده آمریکا تنها چند نسخه از مین‌روب M60 Panther را در اختیار داشته و برای اولین‌بار در سال 1996 و در جریان نبرد بوسنی از آن استفاده کرده است. جنگ بوسنی یک آزمایشگاه بسیار خوب برای M60 Panther بود. در این نبرد M60 Panther بسیار خوب عمل کرد و بیش از 350 مین را منفجر کرده و 800 کیلومتر از جاده‌های مین‌گذاری شده را پاکسازی کرد.

همان‌طور که ذکر شد؛ ارتش آمریکا برای ساخت M60 Panther از بدنه اصلی تانک M60A3 استفاده کرده است. به این ترتیب برجک M60A3 برداشته شده و زنجیرهای ضد مین و… به M60 Panther اضافه شده‌اند. در جلو M60 Panther نیز بازوهایی با قابلیت بالا و پایین رفتن و برای ایجاد تماس با سطح زمین قرار گرفتند.

تمام این تغییرات باعث شد که پرسنل مین‌روب M60 Panther و بدنه آن بدون کوچک‌ترین آسیبی در میدانِ مین‌ به حرکت خود ادامه دهند. البته باید توجه کرد که M60 Panther به دوربین‌های مداربسته مجهز شده و از آنها برای نظارت بهتر برروی عملکرد آن استفاده می‌شود.

این غول آهنی با سرعت زیادی حرکت کرده و در صورت استفاده از آن دیگر نیازی به نیروهای انسانی و تجهیزات قدیمی نیست. M60 Panther هیچ سلاحی ندارد و دو سرنشین(فرمانده و راننده) وظیفه هدایت آن را برعهده دارند. البته اگر شرایط کمی سخت باشد؛ امکان هدایت و راندن M60 Panther از راه دور و توسط خودرویی دیگر امکان پذیر است!

M60 Panther از یک پیشرانه دیزلی توربوشارژ Continental AVDS-1790-2 استفاده کرده و قدرت آن به 750 اسب‌بخار می‌رسد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا