مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

عملکرد ۶ ماهه خودروسازان داخلی انتظارات را برآورده نکرد!

بازار خودرو اصلا حال خوبی ندارد و دولت نیز تلاش می‌کند تا با افزایش نقدینگی این آشفته بازار را بهبود دهد اما اینکه موفق خواهد شد یا خیر، خود موضوعی دیگر است. از زمان توافق هسته‌ای ایران با 1+5 و البته شروع کمپین نخریدن خودروی صفر، بسیاری از مردم تصمیم گرفتند که مدتی صبر کنند و در شرایط فعلی، خودرو‌ی جدیدی را از کمپانی‌ها خرید نکنند. همین موضوع به همراه رکود اقتصادی شرایطی را ایجاد کرد که باعث انباشت چندین هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان شد و اکنون نیز انتشار شرایط مالی غول‌های خودرو سازی کشور حکایت از تایید این موضوع دارد.

iran-khodro

همانند همیشه، در طول روز گذشته نیز اغلب کمپانی‌های عضو بورس عملکرد 6 ماهه خود را منتشر کردند که ایران خودرو و سایپا طبق قانون چنین کاری را انجام دادند اما تمام آمار و ارقام منتشر شده حاکی از این بود که هیچ کدام از این شرکت‌ها به سود برنامه ریزی شده خود دست نیافته‌اند. بر این اساس، ایران خودرو سود ۲۲۱ ریالی خود را به ۵۷ ریال کاهش داده است و در شش ماهه اول سال جاری تنها ۲۳ ریال معادل ۴۰ درصد از پیش‌بینی‌ها را محقق ساخته است.

علاوه بر این، به دلیل اینکه نرخ‌های فروش افزایشی نداشته است، سود عملیاتی ایران خودرو از ۱۵ هزار میلیارد ریال به ۸.۹ میلیارد رسیده است و هزینه‌های مالی این کمپانی نیز از ۱۴ هزار میلیارد به ۱۱.۴ میلیارد ریال کاهش داشته است.

البته حال سایپا نیز چندان خوب نیست، این شرکت نیز سوددهی را در دفترچه خاطرات خود ثبت کرده و اکنون رَنج زیان را به دوش می‌کشد و در این مدت ۶ ماهه ۱۲۶ ریال در هر سهم ضرر داده است. در سایپا نیز کاهش نرخ فروش باعث افت سود عملیاتی از ۸۰۰۸ میلیارد ریال به ۴۹۰۳ میلیارد ریال شده است و انتظار می‌رود که تنها ۲۷ درصد از سود پیش بینی شده محقق شود.

سعید میرزاپور

عشق به آی‌تی و خودرو باعث شده که بتوانم با تغییرات سریع دنیا همگام باشم؛ امیدوارم در کنار یکدیگر تجربه خوبی از نرمی تکنولوژی و غرش خودرو داشته باشیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا