مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

در بازار خودرویی ایران، به سراغ کدام خودروهای کارکرده نرویم؟

همان‌گونه که می‌دانید، بازار خودرویی ایران را می‌توان یکی از عجیب ترین مکان‌ها برای عرضه، خرید و فروش خودروها در انواع کلاس‌ها نام نهاد. در همین رابطه، می‌توان این‌گونه گفت که خرید خودرو در این بازار چه به صورت صفرکیلومتر و چه به صورت کارکرده امری سخت و تا حدی رسیک پذیر است. زیرا با توجه به آشفتگی بازار خودرو ایران و عدم ثبات قیمت‌ها، همواره خریداران بیشترین ضرر را در این مسئله متحمل می‌شوند.

حال در این مطلب قصد داریم به این نکته اشاره کنیم که در بازار خودرویی ایران به سراغ کدام خودروهای کارکرده برای خرید نرویم تا بتوانیم از صرف هزینه‌های اضافه جلوگیری نماییم.

1-خودروهای تصادفی

یکی از موارد مهم پیرامون خرید اتومبیل‌های کارکرده در بازار خودرویی ایران، عدم خرید خودروهای تصادفی است. در همین رابطه، می‌توان این‌گونه گفت، هنگامی که خودرویی دچار سانحه می‌شود (شدت تصادف در این بخش بسیار مهم است)، استحکام اولیه خود را با قاطعیت کامل از دست خواهد داد و اگر ضربه وارد بیش از حد باشد، شاسی خودرو که بی شک جز اجزای بسیار مهم تلقی می‌شود، دچار ضربه شده و تعادل خودرو را در سرعت‌هایی بیش از 50 کیلومتر در ساعت، با ناپیداری مواجه خواهد کرد.

بهتر است مشتریان هنگام خرید خودرو از سلامت آن در این بخش اطمینان کامل را حاصل نمایند تا در استفاده روزمره خود از محصول خریداری شده، دچار هزینه‌های اضافی در رابطه با این قسمت نشوند.

2-خودروهای فاقد مدارک معتبر

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید یک اتومبیل کارکرده حتما باید به آن توجه شود، مدارک خودرو است. در همین رابطه، می‌بایست این‌گونه گفت، خرید یک خودرو که فاقد مدارک بوده یا بهتر است بگوییم اسنادی را برای اثبات هویت خود دارا نیست، امری بسیار اشتباه و خلاف قانون تلقی می‌گردد. زیرا اگر شخصی بخواهد اتومبیلی را که دارای چنین وضعیتی بوده و فاقد مدارک معتبری برای اثبات هویت خود است، خریداری نماید، طبق اعلام پلیس مجرم شناخته شده و به مراجعه قانونی معرفی خواهد شد.

پیرامون این موضوع، بهتر است مشتریات هنگام خرید خودرو مورد نظر در نمونه‌های کارکرده، از صحت و اصل بودن مدارک آن اطمینان حاصل نمایند و تعویض سند و دیگر مراحل اداری این بخش را در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام دهند.

3-خودروهایی که دارای سلامت ظاهری مناسب نیستند

یکی دیگر از عوامل مهم در خرید اتومبیل‌های دسته دوم، سلامت ظاهری است. هنگامی که شخصی برای خرید خودرو به مراکز فروش خصوصی همچون نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کند، حتما می‌بایست تمام توجه خود را پس از مشخصات فنی، به سلامت ظاهری خودرو جلب نماید.

زیرا ممکن است اتومبیل انتخاب شده توسط شخص خریدار در گذشته دارای صدماتی همچون رنگ پریدگی، تصادف، چپ کردن و … شده باشد و افراد سودجو برای دریافت مبالغ بیشتر از افراد نا آگاه، اقدام به تعمیر و رنگ کردن خودرو مورد نظر نمایند. پیرامون همین موضوع، بهتر است مشتریان هنگام خرید یک خودرو، ابتدا آن را به مراکز تایین رنگ برده و از سلامت ظاهری اتومبیل انتخاب شده اطمینان حاصل کنند.

3-خودروهایی که دارای مشکل فنی هستند

به جرات می‌توان گفت که اصلی ترین معیار در انتخاب یک خودرو کارکرده یا دسته دوم، سلامت موتوری و قطعات محرک آن است. در همین رابطه، اگر خودرو مورد نظر که توسط شخص مریدار انتخاب شده است، دچار مشکلاتی اعم از عدم درست کار کردن پیشرانه، گیربکس، باطری، سیستم تهویه مطبوع، جعبه فرمان، سیستم برق رسانی و …. باشد، به هیچ عنوان نباید به عنوان خرید نهایی محسوب شود.

زیرا این مشکلات را می‌توان اصلی ترین موارد در خصوص مخارج جانبی خودرو محسوب کرد و در صورت انتخاب چنین اتومبیل‌هایی توسط مشتریان، این اشخاص همواره می‌بایست مخارج گزافی (بیشتری) را برای بهبود خودرو خود پرداخت نمایند.

5-خودروهایی با سنی بیش از 18 سال

از دیگر موارد مهم که در رابطه با خرید یک خودرو کارکرده یا دسته دوم می‌بایست در نظر گرفت، سن آن اتومبیل است. خوردوهایی با سن بیش از 18 سال، در اغلب موارد استانداردهای لازم را به عنوان یک خرید مطمعن دارا نخواهند بود و مشتریان همواره می‌بایست منتظر مشکلاتی در تمامی بخش‌ها در این‌گونه خودروها باشند.

خودروهایی که دارای سنی بیش از 18 سال هستند (در این بخش غالبا منظور نویسنده در رابطه با خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت است)، مالکان آن‌ها همواره با مشکلاتی همچون عدم دسترسی به قطعات مصرفی به صورت انبوه، عدم قبول کردن شرکت‌های بیمه در رابطه با ارائه خدمات به این‌گونه وسایل نقلیه، افت کیفی محسوس و … دست و پنجه نرم می‌کنند و توصیه می‌شود که خریداران به سراغ این‌گونه محصولات در بازار دسته دوم نروند.

6-خودروهایی با استهلاک بالا و مصرف سوختی بیش از حد

بی شک، پس از معیار مشکلات فنی، استهلاک بالا و مصرف سوخت در جایگاه دوم در رابطه با خرید یک خودرو کارکرده قرار دارند. در همین رابطه، می‌توان این‌گونه گفت، خودرویی که از استهلاک بالا (خرابی‌های متعدد، هزینه سرویس‌های دوره‌ای بالا و …) و مصرفی بالا برخوردار است، به هیچ عنوان گزینه خوبی برای خرید قلمداد نمی‌شود.

زیرا این گونه محصولات با گذشت زمان، دارای معیاب بیشتری خواهند شد و مخارجی بسیار سنگین را برای مالک خود به ارمغان خواهند اورد. همچنین، مصرف سوخت بالا و راندمان پایین موتور نیز در این‌گونه محصولات عاملی بسیار بد عنوان شده و با توجه به قیمت بالا سوخت‌های فسیلی، این بخش نیز در خرید خودروهای کارکرده بسیار مهم تلقی شده و خریداران باید در هنگام انتخاب خودرو مورد نظر، حتما به این مورد توجه کنند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا