مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

با 11 ویژگی نسل جدید تویوتا سوپرا آشنا شوید

در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 از نسخه مفهومی و مسابقه‌ای تویوتا سوپرا رونمایی شد. در رونمایی از این محصول، مهندس ارشد نسل جدید تویوتا سوپرا آقای Tetsuya Tada در رابطه با آن نکاتی را ذکر کرد. این نسخه از تویوتا سوپرا با کدنام A90 شناخته می‌شود.

تویوتا سوپرا دارای دو صندلی است

تویوتا سوپرا دارای دو صندلی است، البته به علت اینکه پلتفرم این محصول با بی‌ام‌و Z4 یکسان بوده و این محصول آلمانی در نسخه رودستر در حال توسعه قرار دارد از این موضوع مطلع بودیم.

با این وجود اعلام این موضوع از سوی مهندس ارشد تویوتا سوپرا به ما اطمینان بیشتری می‌دهد. این ویژگی برای نسل جدید سوپرا که در حقیقت نسل پنجم آن محسوب می‌شود یک سنت‌شکنی است. Tada در رابطه با این موضوع می‌گوید:

در نسل جدید تویوتا سوپرا ما صندلی‌های عقب آن را حذف کردیم. برای افزایش کارایی آن و همچنین القای حس اسپرت به راننده، این محصول تنها قادر به حمل دو سرنشین است.

استفاده از موتور شش سیلندر خطی همراه با توربوشارژ

در نسل جدید تویوتا سوپرا از موتور شش سیلندر خطی به همراه توربوشارژ استفاده شده است. دلیل اصلی این موضوع مربوط به طرفداران این خودرو است. مهندس ارشد این خودرو در رابطه با موتور گفته است:

بدون هیچ استثنایی نسل اول تا چهارم تویوتا سوپرا با موتور شش سیلندر خطی به بازار عرضه شدند، به همین دلیل در نسل جدید آن نیز از چنین موتوری استفاده کردیم. برخی از طرفداران این خودرو در سراسر جهان اعلام کرده‌اند که در صورت عرضه نسل جدید تویوتا سوپرا با موتوری دیگر، از آن به عنوان سوپرا یاد نخواهند کرد.

احتمال عرضه نسخه‌ای مجهز به موتور هیبریدی

شاید تویوتا نسخه‌ای از سوپرا را مجهز به موتور هیبریدی به بازار عرضه کند. این شرکت ژاپنی در این زمینه دارای تجربه مناسبی است، البته در رابطه با جزئیات موتور مورد استفاده در این نسخه اطلاعاتی توسط Tada اعلام نشده است.

در رابطه با امکان استفاده از موتور بی‌ام‌و به همراه سیستم اختصاصی هیبریدی تویوتا، هیبرید سینرژی درایو از Tada سوالی پرسیده شد و او پاسخ داد:

ما امکان استفاده از این سیستم را درنظر گرفته‌ایم. ما با شرکت‌های Aisin برای گیربکس و بی‌ام‌‍و در حال همکاری هستیم.

هم‌اکنون نمی‌دانیم که نسخه هیبریدی تویوتا سوپرا از موتور 3.5 لیتری لکسوس LC 500h استفاده خواهد کرد یا این شرکت ژاپنی درنظر دارد از موتورهای خطی بی‌ام‌و در این محصول خود استفاده کند.

تعادل وزنی عالی

تعادل وزنی نسل جدید تویوتا سوپرا به صورت 50:50 است، یعنی نصف وزن بر روی محور جلو و نصف آن بر روی محور عقب قرار دارد. برخی محصولات این برند همانند تویوتا 86 از توزیع وزن متفاوتی بهره می‌برد.

در این محصول از موتور 4 سیلندر تخت استفاده شده که باعث بهبود فرمان‌پذیری آن می‌شود ولی به علت وزن بالای گیربکس دارای توزیع وزن 55:45 است. با این وجود تویوتا تصمیم گرفته در نسل جدید سوپرا تعادل وزنی عالی 50:50 را برای خریداران به ارمغان آورد.

مرکز ثقل پایین‌تر از تویوتا 86

مرکز ثقل یا گرانیگاه نسل جدید تویوتا سوپرا از تویوتا 86 پایین‌تر است. همانطور که در قبل اشاره شد Tada اعلام کرده که تویوتا GT86 به علت استفاده از موتور تخت دارای فرمان‌پذیری بسیار خوبی بوده و از مرکز ثقل پایینی بهره می‌برد.

در زمان معرفی تویوتا GT86 اعلام شد که موتور این خودرو در مقایسه با لکسوس LFA تنها 0.6 اینچ بالاتر قرار دارد. Tada اعلام کرده که مرکز ثقل تویوتا سوپرا پایین‌تر از GT86 است.

ارتفاع سقف نسخه مسابقه‌ای سوپرا برابر با 48.4 اینچ بوده که 2.2 اینچ از نسخه 2018 تویوتا 86 کمتر است. موتور مورد استفاده در سوپرا خطی بوده که طول بیشتری دارد و به علت تعداد سیلندر بیشتر و همچنین مجهز بودن به توربوشارژر وزن بالاتری دارد. در همین راستا این خودرو 13.4 اینچ طول بیشتری نسبت به GT86 دارد.

این خودرو نسبت به تویوتا 86 طول بیشتری دارد ولی فاصله دو محور آن نزدیک به 4 اینچ کوتاه‌تر است. این موارد باعث شده که گرانیگاه این خودرو پایین‌تر باشد. Tada توضیح دقیق در رابطه با این موضوع را به زمان عرضه نسخه جاده‌ای نسل جدید تویوتا سوپرا موکول کرد.

استحکام دو برابری بدنه نسبت به GT86

Tada اعلام کرد که بدنه نسل جدید تویوتا سوپرا نسبت به GT86، دو برابر استحکام بیشتری دارد که در نوع خود جالب توجه است.

استفاده از فناوری Torque Vectoring فعال

نسل جدید تویوتا سوپرا به تکنولوژی Torque Vectoring فعال مجهز است. برخلاف تویوتا 86 که از سیستم مبتنی بر ترمز (VSC Track Mode) بهره می‌برد در سوپرا از سیستم پیشرفته‌تر Torque Vectoring فعال استفاده شده است. Tada در رابطه با نحوه عملکرد دقیق آن اطلاعاتی را منتشر نکرد.

سیستم فرمان برقی

در این محصول جدید تویوتا از سیستم فرمان برقی استفاده خواهد شد. این سیستم به سیم و قطعات مکانیکی مجهز است تا در صورت وجود مشکل بتوان به آن پی برد. ما حدس می‌زدیم که تیم مهندسی سوپرا برای این مشکل راه‌حلی پیدا کرده‌اند ولی متاسفانه چنین اقدامی انجام نشده است.

سوپرا با محصولات پورشه مقایسه می‌شود

 

Tada در رابطه با عملکرد سوپرا اعلام کرده که آن را با محصول خاصی مقایسه نکرده است ولی با عرضه مدل جدیدی از محصولات پورشه، تیم مهندسی سوپرا آن را خریداری کرده و مورد بررسی قرار می‌دادند. این امر باعث بهبود عملکرد نسل جدید تویوتا سوپرا شده است.

استفاده از تویوتا سوپرا در بازی گرن توریسمو

براساس گفته Tada از ماه آوریل افراد در سراسر جهان قادر به رانندگی با این خودرو خواهند بود. سازنده بازی گرن توریسمو به خودروهای مسابقه‌ای علاقه فراوانی دارد و به علت رابطه خوب او با سازندگان ژاپنی خودرو، حضور نسل جدید تویوتا سوپرا در بازی گرن توریسمو موضوع تعجب آوری نیست.

مهندس ارشد این خودرو ادعا می‌کند که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید حس رانندگی بهتری به افراد در هنگام بازی با نسخه کانسپت مسابقه سوپرا القا می‌شود.

نسل جدید تویوتا سوپرا در مسابقات واقعی نیز حضور خواهد داشت

این خودرو در چندین مسابقه واقعی نیز حضور خواهد داشت. یکی از مسابقاتی که شاهد رقابت سوپرا در آن خواهیم بود، Super GT است که در کشور ژاپن از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نسل جدید تویوتا سوپرا همانند نسخه مسابقه‌ای لکسوس LC 500 که در کلاس GT500 رقابت می‌کند، در این کلاس به مبارزه با رقبای خود می‌پردازد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا