مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

با جالب‌ترین کانسپت‌های معرفی شده در نمایشگاه خودروی ژنو آشنا شوید

در نمایشگاه خودروی ژنو 2018 از چندین خودروی کانسپت جذاب همانند بی‌ام‌و M8 گرن کوپه رونمایی شد که نگاه‌های بسیاری را متوجه خود ساخت. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به جالب‌ترین کانسپت‌هایی که در 20 سال اخیر در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شده‌اند، با چرخان همراه باشید.

مازراتی Alfieri

مازارتی در صدمین سالگرد تاسیس این شرکت از خودروی مفهومی Alfieri در سال 2014 رونمایی کرد. مازراتی Alfieri یکی از جالب‌ترین کانسپت‌های معرفی شده در نمایشگاه خودروی ژنو محسوب می‌شود. این خودرو در حقیقت نسخه خشن محصول معروف این شرکت یعنی گرن‌توریسمو کوپه است.

این کمپانی خبر از تولید انبوه این خودروی مفهومی داده بود. در ابتدا قرار بود این محصول در سال 2016 تولید شود ولی این تاریخ به 2018 و سپس به سال 2020 موکول شد. انتظار می‌رود در این خودرو از موتورهای 6 سیلندر، 8 سیلندر و موتور برقی استفاده شود.

امید می‌رود این شرکت به قول خود عمل کند و این محصول تهاجمی را در سال 2020 روانه بازار کند تا دوباره این برند در ذهن‌ها ماندگار شود.

مینی Rocketman

این محصول در حقیقت طراحی شبیه به نسخه‌های اصلی مینی دارد. در سال 2011 این شرکت بریتانیایی با معرفی مینی Rocketman نشان داد که می‌تواند از تمامی فضاهای موجود در محصولات مینی به خوبی استفاده کند.

زمانی‌که علاقه‌مندان به این خودرو درخواست تولید آن را کردند این شرکت اعلام کرد که امکان تولید Rocketman وجود ندارد. علت این امر قیمت بالای توسعه این محصول برای تولید و عدم وجود شریکی مناسب برای تامین بخشی از هزینه‌ها عنوان شد. در ساخت این محصول از فیبرکربن استفاده شده بود.

ساب 9-X Biohybrid

شرکت ساب در سال 2008 وضعیت مالی مناسبی را تجربه نمی‌کرد با این وجود این کمپانی سوئدی که در مالکیت جنرال موتورز قرار داشت از ساب 9-X Biohybrid رونمایی کرد تا نشان دهد مهندسان آن هنوز خلاقیت لازم را دارند.

برای این محصول موتور 1.4 لیتری با قدرت 147 کیلووات و گشتاور 280 نیوتون متری درنظر گرفته شده بود. متاسفانه با وجود تمامی ویژگی‌های مناسبی که این محصول داشت، هرگز وارد چرخه تولید نشد. ساب در سال 2012 تولید محصولات خود را متوقف کرد ولی در سال 2016 اعلام کرد که قصد دارد دوباره وارد بازار خودرو شود.

سوبارو B11S

هیچ فردی در سال 2003 حدس نمی‌زد از سوبارو B11S رونمایی شود. این خودرو که در لیست جالب‌ترین کانسپت‌های معرفی شده در نمایشگاه خودروی ژنو قرار می‌گیرد، طراحی شبیه به Tribeca و Impreza دارد.

این محصول تا حدودی طراحی عجیبی داشت. سوبارو برای این خودرو موتور تخت 3.0 لیتری مجهز به توربوشارژر دوقلو درنظر گرفته بود. این موتور قدرتی برابر با 294 کیلووات و 550 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. قدرت تولیدی این موتور به چرخ‌های عقب سوبارو B11S منتقل می‌شد.

این خودرو به مرحله تولید نرسید و تنها از این پروژه موتور آن توسط سوبارو توسعه یافت.

دوج دمون رودستر

در سال 2007 از دوج دمون رودستر (Dodge Demon Roadster) به عنوان رقیبی برای مزدا MX-5 رونمایی شد. این خودروی دو سرنشین به موتوری 4 سیلندر مجهز بود که می‌توانست قدرتی برابر با 128 کیلووات تولید کند.

سیستم انتقال قدرت درنظر گرفته شده برای این محصول 6 سرعته دستی بود و قدرت به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. دوج برای این محصول خود رینگ‌های 19 اینچی درنظر گرفته بود. دوج هیچ‌وقت موفق نشد قطعات مناسب این طرح مفهومی را تولید کند و همچنین شاسی مناسبی برای این خودرو وجود نداشت.

پژو 307 Cameleo

پژو 307 در خط تولید قرار گرفت ولی متفاوت‌تر از آنچه تصور می‌شد. خودروهای هاچ‌بک توانایی‌های کمی دارند و نمی‌توان با آن‌ها وسایل زیادی را جابجا کرد، امری که پژو 307 Cameleo در آن تقریبا توانا محسوب می‌شد.

پژو 307 Cameleo خودروی مناسبی برای حمل بارهای سنگین نبود ولی حداقل به علت سقف شیشه‌ای امکان مشاهده آن‌چه بر روی سقف قرار می‌گرفت وجود داشت. متاسفانه پژو تصمیم گرفت به‌جای این خودرو از نسخه هاچ‌بک آن رونمایی کند.

آلفا رومئو 2uettottanta

یکی از محصولاتی که می‌توانست در احیای دوباره برند آلفا رومئو نقش حیاتی برعهده داشته باشد، خودروی زیبای 2uettottanta بود که البته چنین اتفاقی هرگز رخ نداد. این محصول توسط ینین‌فارینا طراحی شده بود.

موتور در نظر گرفته شده برای این محصول از نوع 4 سیلندر بود که حجمی برابر با 1.75 لیتر داشت. این موتور به همراه توربوشارژر قادر به تولید قدرتی برابر با 177 کیلووات بود. متاسفانه این پروژه به سرانجام نرسید و این محصول تولید نشد.

ولوو YCC

این خودروی مفهومی به طور اختصاصی برای بانوان طراحی شده بود که البته در ولوو YCC یا Your Concept Car خبری از طراحی محصولات دهه 50 میلادی نبود.

این خودرو به علت ویژگی‌هایی که داشت مناسب خانم‌ها بود. برای مثال کاپوت این خودرو باز نمی‌شد و راننده تنها قادر به بنزین زدن و پر کردن آب شیشه‌شور بود!

بنابر گفته ولوو طراحی موتور این دستگاه به گونه‌ای صورت گرفته بود که پس از طی هر 50 هزار کیلومتر مسافت نیاز به تعویض روغن داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول امکان تغییر راحت روکش صندلی‌ها بود. این خودرو که در لیست جالب‌ترین کانسپت‌ها قرار دارد، به صورت تجاری وارد بازار نشد.

رنو Altica

با نگاه به این محصول می‌توان فهمید که برند فرانسوی در سال 2006 خواهان تولید خودرویی برای خریداران خاص بوده است. المان‌های مورد استفاده در این خودرو طراحی جالبی داشتند.

درهای این خودرو همانند برخی سوپر اسپرت‌ها به سمت بالا باز می‌شد که جذابیت خاصی را به آن می‌بخشید. رنو در آن زمان اعلام کرد که فروش دستگاه‌هایی با این سبک طراحی غیرممکن است.

رنو آلتیکا با وجود طراحی جالب خود نتوانست وارد بازار شود و خریداران از تصاحب آن محروم ماندند.

ایتال‌دیزاین Giugiaro Parcour

این محصول نسبت به سوپر اسپرت‌های موجود در بازار ویژگی‌های متفاوتی داشت که این امر باعث می‌شود در لیست جالب‌ترین کانسپت‌ها قرار بگیرد. این خودرو در کنار مشخصات یک سوپر اسپرت، توانایی‌های یک شاسی بلند را نیز دارا بود.

سیستم تعلیق مورد استفاده در ایتال‌دیزاین Giugiaro Parcour قادر به تنظیم ارتفاع بود. این خودرو به موتور 10 سیلندر لامبورگینی گالاردو مجهز شده است و از سیستم چهار چرخ متحرک بهره می‌برد. سرعت این محصول در طی 3.6 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در حالی‌که این خودرو روانه بازار نشد ولی می‌توان برخی از ویژگی‌های آن را در خودرو لامبورگینی اوروس مشاهد کرد. این محصول لامبورگینی نیز به صورت شاسی بلند طراحی شده است ولی از امکانات سوپر اسپرت‌ها بهره می‌برد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا