Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه رکستون G4 با رنو کولئوس؛ نبرد فرانسوی زیبا و کره‌ای قدرتمند

انتخاب خودرو در بازه قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان بسیار سخت شده، چرا که محصولات قدرتمند خوبی در این بخش حضور دارند. حضور رنو و سانگ‌یانگ در این بخش رقابت را سخت‌تر نیز کرده است. از یک سو مردم علاقه‌مند به برند رنو هستند از سوی دیگر محصولات قدرتمند سانگ‌یانگ را نیز دوست دارند اما براستی کدام برند ارزش خرید بیشتری دارد؟

امروز در سایت چرخان به سراغ دو شاسی‌بلند  جدید و پر ادعای دیگر در بازار ایران رفته‌ایم تا ببینیم کدام یک از خودروهای حاضر، ارزش خرید بیشتری دارند. سانگ‌یانگ کره بعد از هیوندا و کیا در جایگاه سوم شرکت‌های خودروسازی این کشور قرار می‌گیرد و مدتی هست که بعنوان زیرمجموعه خودروسازی ماهیندرا هند فعالیت می‌کند.

این خودروساز از گذشته با خودروهایی مانند موسو و کوراندو در ایران حضور داشته است و اکنون با جدیدترین خودروی بزرگ‌سایز خود یعنی رکستون G4 به بازار کشورمان آمده است. در سوی دیگر با رنو روبرو هستیم که همیشه در دسته موفق‌ترین‌های بازار ایران قرار می‌گرفته است. بعد از مدتها عرضه خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی، رنو با خودروی لوکس و زیبای کولئوس جدید بازار ایران را متحول ساخت و تمام نظرات را به خود جلب کرد.

طراحی خارجی

رکستون G4 نسبت به گذشته بسیار بهتر طراحی شده و اجزای آن ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در بخش روبه‌رویی چراغ‌های اصلی و لامپ‌های ال‌ای‌دی روشنایی روز در کنار نوارهای کرومی زیبا، چهره خوبی را ایجاد کرده‌اند که حس قدرت را منتقل می‌کند. البته زیبایی این خودرو نسبت به گذشته بهتر شده اما نمی‌توان آن را نسب به برخی از رقبا، برتر دانست. در نمای عقب کاملا مشخص است که سانگ‌یانگ قصد داشته با طراحی چراغ‌هایی با خطوط شکسته، هماهنگی ایجاد کند اما چندان موفق نبوده است.

کمتر فردی را می‌توان یافت که با دیدن کولئوس، آرزوی داشتن یک عدد از این خودرو را نداشته باشد. طراحی فوق‌العاده زیبا، لوکس و جذاب، نتیجه طراحی تیم رنو با کمک ژاپنی‌ها بوده است. رنو، از فرم خاص چراغ‌های جلو و عقب بهره می‌برد که در اکثر محصولات جدید این برند دیده می‌شود و نوارهای کرومی نیز باعث شده این خودرو هیچ بخش ساده‌ای نداشته باشد.

خطوط عضلانی در سرتاسر بدنه این خودرو باعث می‌شوند تا شما حس قدرت و تک‌بودن را از این خودرو دریافت کنید. شاید ساده‌ترین بخش کولئوس نمای عقب آن باشد که با طراحی خاص چراغ‌ها برطرف شده. رنو کولئوس از لحاظ ظاهری نه‌تنها از رکستون G4 برتر بوده، بلکه سایر حریفان را نیز به‌راحتی کنار خواهد زد.

طراحی داخلی

سانگ‌یانگ در بخش داخلی تمام کاستی‌ها را جبران کرده و باعث شده رکستون به یک مدل ایده‌ال تبدیل شود. متریال داخلی رکستون G4 را باید با خودروهایی نظیر لکسوس مقایسه کرد، چرا که این خودرو در بحث متریال داخلی بسیار قوی ظاهر شده و جنس فوق‌العاده‌ای دارد. بخش‌های پلاستیکی به‌هیچ وجه در کابین دیده نمی‌شوند و سرتاسر کابین با چرم مصنوعی پوشانده شده است.

طراحی داخلی لوکس رکستون شما را به یاد محصولات آمریکایی می‌اندازد که با بخش‌های فلزی و نقره‌ای داخل کابین باعث شده زیبایی دوچندانی حاصل شود. این سطح از کیفیت زمانی حاصل شده که در رقبای این خودرو به طراحی خارجی بیشتر از نمای داخلی توجه شده. غربیلک فرمان خوش‌دست و ادوات داخلی در دسترس باعث می‌شود راننده با نهایت تمرکز به رانندگی بپردازد. از لحاظ فضای داخلی، 4 سرنشین به‌راحتی می‌توانند در این کابین مستقر شوند، اما با اضافه شدن نفر سوم به ردیف دوم صندلی‌ها، از راحتی این ردیف کاسته می‌شود.

فضای داخلی کولئوس بسیار مدرن و چشم‌نواز طراحی شده که مانیتور بزرگ سایز وسط داشبورد بسیار در این امر تاثیرگزار بوده است. تنها ضعف این کابین را می‌توان بخش‌های پلاستیکی کابین دانست که کمی از کیفیت آن کاسته اما رنو با ترکیب پلاستیک و چرم تا حدودی این نقص را پوشش داده است. سکوت داخل کولئوس را می‌توان بسیار عالی دانست و راحتی صندلی‌ها نیز در حد ایده‌آل است. از لحاظ ابعاد داخلی، رنو نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا فضای کافی در اختیار سرنشینان باشد. در این بخش اگر چه کولئوس فضایی مدرن را در اختیار قرار می‌دهد و از لحاظ طراحی نیز زیباست اما از لحاظ کیفیت و القاء حس لوکس بودن، رکستون G4 بسیار قویتر ظاهر می‌شود.

بخش فنی و عملکرد

سانگ یانگ رکستون G4 از یک پیشرانه 2 لیتری توربو بهره می‌برد که توان خروجی 222 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1500-4500 دور در دقیقه  باعث می‌شود شرایط خوبی در بین رقبا داشته باشد. گیربکس آیسین 6 سرعته، بسیار دقیق و خوب تعویض‌دنده انجام می‌دهد و می‌توان گفت گیربکس قابل اعتمادی است. علاوه بر تمام مشخصات گفته شده، مصرف سوخت ترکیبی 8.5 لیتر نیز با توجه به ابعاد بزرگ رکستون و سیستم چهارچرخ متحرک بسیار عالی است. رکستون G4 در جلو مجهز به سیستم تعلیق جناغی دوبل و در بخش عقب مجهز به سیستم تعلیق 5 اتصالی است که عملکرد مناسب در شهر و شرایط عالی آفرود  را ایجاد می‌کند. در کل نمی‌توان ایراد چندانی را نسبت به رقبا در این خودرو یافت و از لحاظ فنی نیز در دسته بهترین‌های بازار در رنج 300 میلیون تومان قرار می‌گیرد.

موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی قلب تپنده رنو کولیوس را تشکیل داده است که قابلیت تولید 169 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور در دقیقه و 224 نیوتن متر  گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقیقه را دارد. کولئوس یک خودروی چابک محسوب می‌شود که توانایی خوبی دارد اما در مقام مقایسه با رکستون، محصول کره‌ای شرایط ایده‌آل‌تری دارد. مصرف سوخت ترکیبی این محصول 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر ثبت شده که باعث می‌شود با یک موتور پربازده و کم‌مصرف روبرو باشیم.  گیربکس  CVT شیفترونیک نیز وظیفه تعویض‌دنده را بر عهده دارد. اگر چه ممکن است کمی ضعیف‌تر از رکستون جی4 باشد، اما در کل عملکرد هماهنگ و مناسبی را از خود نشان می‌دهد.

تجهیزات

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی رکستون جدید می‌توان به نه کیسه های هوا از جمله کیسه های هوا راننده، زانویی ، کیسه های هوایی اطراف و ردیف دوم. سیستم پیشرفته کمک راننده ، سیستم ترمز اضطراری ،سیستم کمک به تغییر لاین رانندگی ، سیستم هشدار ترافیک عقب و تشخیص نقطه کور، روکش چرم ناپا (Nappa) ، صفحه نمایش لمسی بزرگ 9.2 اینچی HD و … اشاره کرد.

رنو کولئوس از لحاظ تجهیزات کمی بیشتر بروز است و لیست پربارتری دارد. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به کمک ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری به همراه سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی (Assist Hill)، حالت رانندگی اکو / نشانگر تعویض دنده دستی در حالت اکونومی، تهویه اتوماتیک دوگانه با کانال هوای سرنشینان عقب، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کلید هوشمند رنو با بسته شدن درب از راه دور، اتو پارک (Assist Park)، سیستم صوتی BOSE به همراه 13 عدد بلندگو، صندلی های ردیف عقب مجهز به گرمکن اشاره کرد. سیستم اتو‍ارک به تنهایی باعث می‌شود که در بحث تجهیزات، کولئوس محصول برتر انتخاب شود.

کلام آخر

سانگ‌یانگ رکستون جی۴ و رنو کولئوس، هر کدام در چند قسمت، مشخصات برتری نسبت به دیگری دارند اما در کل رنو کولئوس با توجه به زیبایی ظاهری چشم‌نوازتر، تجهیزات بیشتر، خدمات نمایندگی بهتر و کیفیت ساخت بالا بنظر می‌رسد در مقایسه با رکستون، ارزش خرید بیشتری دارد.

1 نظر
  1. Gt 86 می گوید

    با کولئوس آفرود سبک میشه رفت ولی با رکستون آفرود سنگین هم میشه.
    درضمن کاش درباره ی سازگاری موتور ۲لیتری توربو رکستون با بنزین ایران هم اطلاعات میدادین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.