مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هر آنچیزی که در مورد روکش‌های خودرو با جنس چرم آلکانتارا باید بدانید

اگر جزو مشتریان خودروهای خارجی باشید و در سالهای اخیر خودروی خارجی خریداری کرده باشید قطعا صرف‌نظر از اینکه چه نوع خودرویی خریداری کردید متوجه کیفیت بالای چرم روکش‌های این خودروها (البته در برندهای معتبر) شده‌اید که اغلب این روکش‌ها با استفاده از چرم آلکانتارا تولید شده و شرکتهای خودروسازی از این جنس برای تولید روکش استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این جنس بپردازیم و از ویژگی‌های آن در صنعت خودرو بگوییم.

از چرم آلکانتارا در روکش صندلی‌ها و همچنین روکش داشبورد خودروهای لوکس خارجی استفاده می‌شود که این نشان‌دهنده کیفیت بالای این چرم است. در مورد این چرم باید بدانید که جزو چرم‌های سنتی محسوب شده که ریزبافت است و در طی پروسه مخصوصی به حالت قابل استفاده در می‌آید.

بافت چرم آلکانتارا (Alcantara) بسیار نرم بوده و در عین از استحکام بالایی برخوردار است. ترکیب این دو ویژگی باعث شده است که شرکتهای بزرگ و معتبر خودروسازی در دنیا رو به استفاده از این جنس روکش بیاورند و در بسیاری از خودروهای جدیدشان از آن استفاده کنند.

چرم آلکانتارا

البته این نوع چرم در سال 1970 شناسایی شد و مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفت. مخترع این چرم “میوشی اوکاموتو” یک شیمیدان ژاپنی بود که توانست با پروسه‌های مختلف به این جنس دسترسی پیدا کرده و آن را در اختیار دیگران قرار بدهد. البته این متریال در ابتدا و برای چند سال ابتدایی اختراع آن، به عنوان یک متریال پایه استفاده میشد و پس از سالها این محصول به عنوان یک محصول مصرفی توسط یک کمپانی ایتالیایی به بازار عرضه شد.

این کمپانی که بیشتر در زمینه عرضه محصولات شیمیایی فعال بود توانست با بازاریابی خوب خود و همچنین اعمال تغییراتی در این متریال بازار فشن و مد را تحت تاثیر قرار داده و محصولات جدیدی با جنس بهتر را به بازار عرضه کند. این محصولات به صورت عمده تولید شدند و انقلابی در زمینه مد ایجاد نمودند.

از جمله ویژگی‌های چرم آلکانتارا (Alcantara) تغییرپذیری فوق‌العاده آن بود که باعث میشد طراحان بتوانند به راحتی این چرم را به هر شکلی که دلشان می‌خواهد درآورده و محصولات مختلفی را به بازار عرضه کنند. همچنین این انعطاف‌پذیری بسیار بالا در کنار مقاومت بی‌نظیری که در این چرم وجود داشت باعث شد توجه صنعت اتومبیل‌سازی پس از چند سال از اختراع آن به چرم آلکانتارا (Alcantara) جلب شده و تحقیقات اولیه برای استفاده از آن در خودرو آغاز شود.

چرم آلکانتارا (Alcantara) از 68 درصد پلی‌استر و 32 درصد پلی‌ارتان تشکیل شده است که این متریال را به عنوان یک متریال بسیار مقاوم و جذاب برای صنعت خودرو کرده است.

چرم آلکانتارا

دلایل ورود چرم آلکانتارا (Alcantara) به صنعت خودرو

همان‌طور که در توضیح بالا خواندید، این چرم به دلیل جنسی که داشت و مقاومت بالایی که در تست‌های مختلف نشان داد خیلی زود توانست به صنایع کاربردی وارد شده و در مصارف آنها به کار برده شود. از جمله ویژگی‌هایی که شرکتهای خودروسازی را برای استفاده از این چرم توجیه کرد، عدم حساسیت هیچ نوع پوست انسانی به این نوع چرم بود که در تست‌های مختلف مشخص شد.

همچنین بهداشتی‌تر بودن این چرم نسبت به سایر چرم‌های موجود از دیگر دلایلی بود که در آزمایش‌های مختلف مشخص شد. همچنین در صورت تجزیه، مواد مضری برای انسان و طبیعت نخواهد داشت و از این بابت نیز نگرانی خاصی وجود ندارد. ساختار این چرم به گونه‌ای طراحی شده که به صورت سه به سه به هم تنیده شده و مقاومت بالایی را نشان می‌دهد و همین ساختار باعث افزایش انعطاف چرم در برابر ضربات می‌شود.

چرم آلکانتارا

شاید جالب باشد بدانید که این چرم با وجود مصنوعی‌بودن دباغی می‌شود و تمام کارهایی که روی چرم طبیعی انجام می‌شود، روی این جنس انجام شده و به همین دلیل در برابر اشعه خورشید مقاومت بسیار خوبی را نشان می‌دهد. افرادی که با این چرم سروکار داشته‌اند قطعا تایید می‌کنند که پوسیدگی این چرم بسیار کم بوده و به ندرت دیده می‌شود که ایرادی غیر ارادی در آن ایجاد شود.(یعنی صاحب خودرو عمدا دست به اقداماتی بزند که چرم دچار مشکل شود)

امروزه از چرم آلکانتارا (Alcantara) برای ساخت روکش‌های صندلی و همچنین داشبورد خودرو استفاده می‌شود که از جمله دلایل کیفیت بالای خودروهای خارجی محسوب می‌شود.( البته اطلاعاتی در مورد تولیدات داخلی نداریم!)

وزن بسیار اندک این چرم باعث شده است که در بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای استفاده شده و یکی از دلایل سبک‌بودن خودروهای مسابقه‌ای باشد. این چرم نسبت به چرم‌های مشابه از وزن پایینی برخوردار بوده که حتی در تولید بلندگوهای خودرو نیز استفاده می‌شود تا کیفیت صوت‌های پخش‌شده، از کیفیت و یکسانی خوبی برخوردار باشد.

البته در حال حاضر بسیاری از برندهایی که وارد کشور می‌شوند، از این جنس چرم استفاده می‌کنند ولی در مورد تولیدات داخلی هنوز اطلاعاتی منتشر شده و طبق اطلاعاتی که از محصولات فعلی داریم، این است که جنس استفاده شده در روکش و داشبورد از متریال بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید:

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا