مکمل بنزین
تماشاخانه

چگونه تسمه تایم خودرو را تعویض کنیم؟ (ویدئوی اختصاصی)

تسمه تایم بخشی از پیشرانه است که زمان‌بندی سوپاپ‌های پیشرانه را کنترل می‌کند؛ در واقع تسمه تایم وظیفه اتصال میل لنگ به میل سوپاپ‌‌ها را برعهده دارد. در خودروهای قدیمی جنس تسمه تایم از نوع زنجیرهای فلزی بود که باعث می‌شد پیشرانه خودرو در هنگام حرکت سروصدای زیادی تولید کند و به اصطلاح کند کار کند ولی بعد از مدتی مهندسان مکانیک تسمه‌های پلاستیکی را جایگزین فلزی کردند که کار را ساده، هزینه را کمتر و راندمان را بالاتر می‌برد. همه ما می‌دانیم که تعویض تسمه تایم خودرو کاری پرهزینه است و برای انجام دادن این کار ساده باید مبلغ زیادی را به تعمیرکاران خودرو بپردازیم ولی در این ویدئو به خوبی می‌توانید یاد بگیرید چگونه با ترفندهای ساده تسمه تایم خودرو را خودتان تعویض کنید.

تسمه تایم می‌تواند زمان مناسب برای باز و بسته شدن سوپاپ‌ها نسبت به جایگاه پیستون‌ها را تنظیم نماید ولی سوال اصلی اینجاست که زمان مناسب و صحیح برای تعویض تسمه تایم چه موقع است؟ بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به ازای هر ۱۰ الی ۱۲ کیلومتر پیمایش خودرو تسمه تایم تعویض شود ولی بسته به مدل خودرو این عدد ممکن است متفاوت باشد. با توجه به زمان‌بندی معین شده توسط سازنده خودرو می‌توانید متوجه شوید زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم خودرو چه زمان است. به علاوه همیشه بهتر است قبل از سفرهای طولانی نگاهی به تسمه تایم خودرویتان بیندازید و اگر نیاز است آن را تعویض کنید تا رانندگی ایمن و راحت داشته باشید.

اما سوال اصلی دیگری که پیش می‌آید اگر تسمه تایم کهنه و پاره شد، باید چه کار کرد؟! درصورت پاره شدن تسمه تایم، سوپاپ‌ها با پیستون‌ها تماس پیدا خواهند کرد و باعث از بین رفتن سوپاپ‌ها و آسیب دیدن سرسیلندرها می‌شود و پیشرانه خودرو به صورت اتوماتیک‌وار خاموش می‌شود. در این مواقع بهتر است اگر سررشته‌ای در مکانیک خودرو ندارید، باید به یک فرد کاربلد یا نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو مراجعه کرده تا پیشرانه خودرو مورد بررسی قرار گیرد و بعد از سرویس کامل و کار گذاشتن تسمه تایم جدید شروع به رانندگی کنید.

در ویدئوی زیر که با همکاری چرخان و کلیپو به فارسی دوبله شده است، با ما همراه شوید تا با چگونگی تعویض تسمه تایم خودرو آشنا شوید.

 

 

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا