Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اگر در سال 97 قصد سفر دارید این چک‌های الزامی خودرو را انجام دهید

تعطیلات نوروزی و همچنین تعطیلات تابستانی معمولا بهترین زمان برای سفرهایی است که شاید ماهها برای هر خانواده‌ای آرزو شده باشد ولی این سفرها می‌توانند با یک بی‌احتیاطی تمام و عدم انجام یک سری از چک‌های الزامی خودرو منجر به صحنه‌های تاسف برانگیزی شود که تا پایان عمر باخانواده هاست.

برای اینکه در ایام نوروز و ایام تابستان بتوانید سفرهای ایمن‌تری را داشته باشید و با آرامش و امنیت کامل یک خاطره دلچسب را برای خود ثبت کنید، این مقاله را بخوانید و به نکات آن توجه نمایید.

روغن گیربکس
رنگ قرمز، شفافیت و بوی شیرین، از نشانه‌های روغن گیربکس اتوماتیک مناسب است.

آب و روغن ماشینتان را چک کنید!

یکی از چک‌های الزامی خودرو موارد مربوط به آب و روغن است که باید به صورت دوره‌ای و علی‌الخصوص قبل از مسافرت چک شوند. البته باید توجه نمایید که آب و روغن خودرو باید در صبح و قبل از استارت خودرو چک شود تا دقیقا وضعیت آن مشخص شود. پس از چک‌کردن آب و روغن خودروهای روشن و استارت خودرو و کار کرده خودداری کنید چون قطعا نتیجه درستی در برنخواهد داشت.

مهم‌ترین و اولین چیزی که باید چک کنید آب رادیاتور است. معمولا در همان درب ورودی مشخص می‌شود که چقدر باید آب بریزید ولی به هیچ وجه اصلا نترسید، آب رادیاتور را تا می‌توانید پر کنید چون شیر تخلیه رادیاتور، آب اضافی را تخلیه می‌کند و به میزان نیاز در رادیاتور باقی می‌ماند.

مورد دیگری که از چک‌های الزامی خودرو محسوب می‌شود، روغن موتور است. برای چک کردن روغن موتور باید سیخ موجود در موتور را بیرون بیاورید، با یک دستمال آن را تمیز کنید و دوباره درون موتور قرار دهید و پس از چند ثانیه، آن را خارج کرده و مقدار روغن موجود در موتور خودرو خود را چک نمایید. روی این سیخ که به آن گژ یا گیج می‌گویند، سطح حداقل و حداکثر برای روغن مشخص شده است که می‌بایست سطح روغن در بین این خطوط باشد. اگر کیفیت روغن پایین است و یا از نظر کیلومتری به زمان تعویض روغن موتور نزدیک شده‌اید، حتما قبل از سفر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

نحوه تشخیص نشت روغن گیربکس

به طور معمولا اگر در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد و اصفهان زندگی می‌کنید، برای خودروهایی مانند پراید، پژو و سمند هر 5 هزار کیلومتر می‌بایست روغن موتو را تعویض کنید. در شهرهای کم ترافیک این عدد قابلیت افزایش تا 7-8 هزار کیلومتر بسته به نوع روغن موتور را دارد.

از دیگر مواردی که باید در خودرو چک کنید، مایع هیدرولیک خودرو، مایع شیشه‌شور، روغن گیربکس یا همان واسکازین و روغن ترمز از جمله مواردی است که باید قبل از سفر چک شوند و از چک‌های الزامی خودرو محسوب می‌شوند. در مورد این مایعات باید بدانید که همگی توسط خودتان قابل تعویض است و صرفا روغن گیربکس می‌بایست توسط تعمیرکار مجرب تعویض شود.

با این خودرو سفر نروید!

برای اینکه این موضوع بهتر دیده شود به صورت یک قسمت جداگانه آن را مطرح کردیم که اگر وقتی قصد چک کردن آب رادیاتور را داشتید، یک سطح چربی قابل توجهی دیدید از سفر با این خودرو پرهیز کنید. همچنین اگر درب موتور را باز کردید و روی روغن کف ایستاده بود، به طور کلی قید سفر با این خودرو را بزنید. با مشاهده این موارد باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و نسبت به چک کردن خودروی خود اقدام نمایید.

تایر

چک کردن لاستیکها را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید قبل از سفر چک شوند، لاستیک خودروها هستند که در صورت مشکل‌دار بودن قطعا تجربه تلخی را برای مسافران ثبت خواهند کرد. در مورد خودروهای سواری سبک و در زمانی که مسافر یا باری ندارند، فشار روی دو لاستیک جلو بیشتر از عقب است. به معنای دیگر اگر در خودرویتان هیچ بار یا مسافری وجود ندارد، می‌بایست لاستیک‌های جلو کمی خوابیده‌تر از لاستیک‌های عقب باشند.

توجه کنید که باد لاستیک‌ها همیشه باید میزان باشند و همچنین باد آنها نباید از یک حدی پایین‌تر باشد، حتی اگر هر چهار خودرو به صورت مساوی پر شده باشند. به معنای دیگر تا حداکثر میزان لازم، لاستیک‌ها را پر کنید تا سطح اصطکاک لاستیک با جاده کمتر شود. این اتفاق باعث افزایش عمر لاستیک‌ها می‌شود.

در مورد لاستیک زاپاس نیز باید توجه کنید که باد لاستیک بدون استفاده زودتر از لاستیک‌های زیر خودرو کم می‌شود. پس تصور آماده‌بودن لاستیک زاپاس به دلیل بلااستفاده بودنش را از ذهنتان بیرون کنید.

برای پنچرگیری نیز معمولا دو روش وجود دارد: آپارات گرم و آپارات سرد که مورد دوم بدین‌گونه است که وقتی میخ کوچکی در لاستیک فرو می‌رود، آن را خارج می‌کنند و به جای آن پلاستیکی را وارد می‌کنند تا جای آن را بگیرد. در این روش در صورت کم‌کردن باد نیز به صورت آرام خواهد بود و خطری وجود نخواهد داشت. آپارات گرم نیز در مواقعی است که جداره کناری لاستیک پاره می‌شود و آپاراتی آن را مثل رفوگری فروش درست می‌کند! اگر جان خودتان و خانواده‌تان را نمی‌خواهید در معرض ریسک حتی یک درصدی قرار دهید، از مسافرت با این لاستیک‌ها خودداری کنید.

فیلتر هوا، ارزان ولی ضروری!

نکته مهم دیگر در زمینه چک‌های الزامی خودرو قبل از سفر بررسی وضعیت فیلتر هوا است. تعویض این قطعه نیز بسیار ساده بوده و با باز کردن چند پیچ انجام می‌شود. اگر خاک زیادی داشت که نیاز به تعویض دارد. اگر قابل استفاده بود، با جاروبرقی تمیز کنید.

چراغ‌های خودرو، آخرین چک‌لیست مهم!

قبل از تصمیم به مسافرت لطفا همه چراغهای بیرونی خودرو را چک نمایید. تک‌تک راهنماها و چراغ‌های جلو و عقب را چک نمایید. اگر مشکل استارت سخت در خودرو دارید، قطعا نیازمند چک کردن باتری هستید و این کار را انجام دهید.

به طور کلی اگر هر اتفاق غیرمعمولی در خودرو مشاهده می‌کنید، مانند ریپ‌زدن‌ها و صداهای عجیب با مراجعه به یک مکانیک مشاوره بگیرید و نسبت به حل مشکل اقدام نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.