Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بازگشت به اوج خودروسازی ایران؛ تولید خودرو در ایران بالاتر از بزرگان!

به گزارش چرخان، در حالیکه هر ساله آمار تولیدات خودرو در کشورهای مختلف توسط سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام می‌شود، در جدیدترین گزارش این سازمان جهانی اعلام شد که ایران توانسته است با پیشرفت 18 درصدی در تولید محصولات خود، به تولید یک و نیم میلیون خودرو در سال برسد که این تولیدات باعث شده است رتبه ایران بالاتر از کشورهایی بزرگ اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد.

طبق آمار منتشر شده توسط این سازمان، خودروسازان ایرانی توانستند در سال 2017 با تولید این تعداد از خودرو رتبه ایران را که در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های همه جانبه دچار افت شده بود، ارتقا داده و رکورد خوبی را در تولید خودرو به جا بگذارند. رقم دقیق اعلام شده توسط سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، یک میلیون و 515 هزار و 396 خودرو بوده است که روند رو به رشد تولید خودرو در کشورمان، نشان‌دهنده بهبود این رتبه در سال 2018 است که البته این مهم به شرطی روی خواهد داد که اتفاق عجیبی در مناسبات بین‌المللی کشور رخ ندهد.

از دیگر آمارهای منتشر شده توسط این سازمان تولید بیش از 90 هزار خودروی تجاری است که به دیگر کشورهای دنیا صادر شده است و این نشان از پیشرفت صنعت خودروسازی کشور دارد. صنعت خودروسازی در 10 سال اخیر به دلیل تحریم‌هایی که وجود داشت، ضربات سنگینی را تحمل کرده و با کاهش تولید در بعضی از سال‌ها تا چند صد هزار خودرو در یکسال، سال‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشت.

جالب است بدانید که کشور ما در زمینه خودروسازی بالاتر از کشورهایی همچون ایتالیا، جمهوری چک، اندونزی، بلژیک، سوئد، پرتغال، استرالیا و اتریش قرار گرفته است که شاید بسیاری از مردم ما تصور دیگری از این کشورها داشتند. در حالیکه بسیاری از این کشورها بدون مشکلات تحریمی و با دسترسی کامل به تجهیزات روز دنیا به فعالیت اقتصادی و صنعتی خود ادامه می‌دهند، خودروسازان ایرانی به تمام محدودیت‌هایی که دارند، به تولید خودرو می‌پردازند.

از دیگر نکات موجود در این رده بندی، می‌توان به رتبه 18 صنعت خودروسازی کشورمان در سال 2016 اشاره کرد که با تولید یک میلیون و 160 هزار خودرو حائز این رتبه شده بود ولی در سال جدید، با افزایش حدود 400 هزار دستگاه خودرو، ارتقا دو رتبه‌ای را تجربه نموده است.

البته رتبه کشورمان در زمینه تولید خودروهای تجاری در سال 2017 عدد 19 بوده است و در بین تولیدکنندگان خودروهای سواری حائز رتبه 12 شده است که یک رتبه بی‌نظیر در دهه اخیر بوده است.

از دیگر نکات موجود در این گزارش سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری حضور کشور چین در ابتدای این لیست است که با تولید بیش از 29 میلیون دستگاه خودرو در رتبه اول قرار گرفته است. فاصله چین با کشور دوم که آمریکاست نشان می‌دهد تا چند سال آتی نیز کشور چین سردمدار این لیست خواهد بود و فاصله 18 میلیون عددی آن با آمریکا جبران‌شدنی نیست.

خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا شرکت برتر استانداردهای 85 گانه خودروهای داخلی

رتبه سوم این لیست نیز متعلق به کشور ژاپن است که با بیش از 9 میلیون تولید خودرو توانسته است پس از آمریکا قرار گرفته و با توجه به فاصله این کشور با کشور چهارم یعنی آلمان، به نظر می‌رسد سه کشور ابتدایی این لیست، تافته جدابافته هستند که رسیدن به آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

از دیگر موارد قابل ذکر در این گزارش، رشد 90 درصدی فنلاند در تولید خودرو است که از این نظر این کشور را در صدر لیست قرار داده است. کل خودروهای تولید شده در جهان، در حدود 97 میلیون خودرو بوده است که سهم کشور ما از این رقم چیزی در حدود 1.5 درصدی است. همچنین تولید خودرو در دنیا با رشد حدود 3 درصدی همراه بوده است که از تقاضای خوب آن در بازارها خبر می‌دهند.

رتبه شرکتهای خودرو سازی ایران و دنیا

 

3 دیدگاه
  1. ///mahdispd می گوید

    البته که زمان مورد نیاز برای تولید یک پراید با زمان مورد نیاز برای تولید یکی لامبورگینی برابر است..

  2. ماهان می گوید

    تیتر مناسب تر!
    بازگشت به اوج آشغال‌سازی ایران؛ تولید آشغال‌ در ایران بالاتر از بزرگان!
    حرومه این پولا! کاگر بیچاره این همه جون بکنه آخرش این آشغالا نصیبش بشه.

  3. جليل می گوید

    اولا که ایتالیا فراری تولید میکنه ایران موتور گازی

    ثانیا ارزش و درامد همون شرکت فراری از کل خودرو سازی ایران بالاتره

    ثالثا این خودروسازی هم به یه تحریم بند هست که به رتبه های پایانی جدول برسه
    و در پایان عزیز دل بدبختی اینه که همین اشغالها هم اغلب مونتاژ هست،نه تولید واقعی
    ومن الله توفیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.