مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

آیا باید پیش از استارت‌زدن خودرو، کلاچ را گرفت؟

بسیاری از افراد برای رانندگی قوانینی دارند که هر کدام بر آمده از شنیده‌ها، خوانده‌ها و توصیه‌هایی است که معلوم نیست کدام یک از آن‌ها درست بوده و کدام یک بر اساس تجربیات شخصی بوده که یا به کلی غلط بوده و یا در یک مورد پاسخ داده و قابلیت تعمیم به دیگر خودروها را ندارد. یکی از این قوانین و کارهایی که در بسیاری از رانندگان مرسوم است، گرفتن کلاچ قبل از استارت‌زدن خودرو است که در ادامه به درست یا غلط بودن این عادت می‌پردازیم.

نحوه عملکرد این عادت رانندگان به این‌گونه است که قبل از استارت‌زدن، پدال کلاچ را تا آخر فشار می‌دهند سپس استارت زده و ماشین را روشن می‌کنند. البته اگر برای شما نیز سوال پیش آمده که چرا دنده را خلاص نمی‌کنند و با کلاچ، خودرو را خلاص نگه می‌دارند، در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

طبق اطلاعاتی که قبلا نیز در مورد آن در چرخان نوشته بودیم، کلاچ وظیفه انتقال قدرت بین موتور خودرو و گیربکس و قطعاتش را بر عهده دارد و با استفاده از قطعاتی که در آن وجود دارد، عملکرد بین این موارد را هماهنگ می‌کند. به صورت کلی در هنگامیکه دنده خلاص است، باری روی موتور وارد نکرده و موتور به راحتی کار خواهد کرد و فعال می‌شود. اما بر خلاف تصور عمومی کلاچ حتی در حالت خلاص نیز به موتور نیرو وارد کرده و باری روی آن محسوب می‌شود.

البته این بار بسیار اندک بوده و فشاری روی موتور وارد نمی‌کند. البته این فشار وجود دارد و در بعضی از خودروها که از باتری ضعیف‌تری برخوردار هستند و یا خودروهای ارزان قیمتی که در بازار هستند، بعضا باعث مشکلات اندکی می‌شود که از جمله آن بد روشن‌شدن موتور خودرو بوده ولی به همین مقدار نیز مشکلی نیست. همین‌طور در فصول سرد سال نیز، استارت‌زدن خودروهایی که باتری ضعیفی دارند و یا جزو خودروهای ارزان‌قیمت بازار محسوب می‌شوند، سخت بوده که یکی از دلایل در اولویت چندم، همین اندک فشار و باری است که توسط کلاچ روی موتور وارد می‌شود.

در فصول سرد سال معمولا روغن‌های به کار رفته شده بین کلاچ و گیربکس و موتور خودرو غلیظ‌تر شده و باری که از سوی کلاچ به موتور وارد می‌شود افزایش چند درصدی پیدا کرده و جدی‌تر می‌شود. به همین دلیل است که کارشناسان فنی خودرو توصیه می‌کنند در فصول سرد سال، قبل از استارت زدن کلاچ گرفته و خودروی خود را روشن کنند.

البته گفتنی است که خودروهایی که صاحبان آن‌ها به خودرو رسیدگی می‌کنند و در وضعیت خوبی به سر می‌برند نیازی به این کار نداشته و لازم نیست که قبل از استارت زدن، کلاچ را بگیرند. همچنین برای خودروهایی که با این کار به خوبی روشن می‌شوند، توصیه می‌شود با مراجعه به باتری‌ساز، نسبت به چک کردن باتری خودرو اقدام کرده و حتی‌الامکان باتری خودرو تعویض شود، چرا که خودروی بدون مشکل نیازی به این عمل ندارد.

البته خودروهای قدیمی و مدل پایین، دارای این مشکل هستند و حتی با رسیدگی‌های فراوان نیز نیازمند کلاچ گرفتن قبل از استارت بوده و در اغلب موارد بدون آن قادر به استارت نیستند. برای خودروهای قدیمی نگهداری و رسیدگی همیشگی به موتور خودرو توصیه می‌شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

در مورد خودروهای نو نیز کلاچ گرفتن قبل از استارت‌زدن اقدام مضری نبوده و مشکلی در خودرو ایجاد نمی‌کند و در افزایش اندک طول عمر موتور خودرو تاثیر داشته و انجام دادن آن توصیه می‌شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا