مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

لرزش خودرو به چه دلیل رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

در بسیاری از مواقع صاحبان خودرو به دلیل عدم آشنایی با عملکرد خودرو و مقابله با مشکلات موجود در آن، ساده‌ترین مشکلات را نیز به بزرگترین معضلاتی تبدیل می‌کنند در صورتیکه می‌تواند به ساده‌ترین روش حل شده و با هزینه اندکی مرتفع گردد. یکی از این معضلات و مشکلات موجود در خودروها لرزش خودرو است که دلایل مختلفی داشته و معمولا با یک سری کارهای پیش پا افتاده حل شده و از بین می‌رود. البته لرزش خودرو دلایل مختلف داشته که باید به صورت اصولی حل شده و طبق استانداردهای فنی به آن رسیدگی شود.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل لرزش خودرو به صورت کامل می‌پردازیم و هر کدام از آنها را واکاوی کرده و روش‌های حل آنها را بیان می‌نماییم.

مشکل موتوری خودرو دلیلی بسیار مهم

در مهم‌ترین مواردی که معمولا طبق آمارها از طریق مراکز رسمی تعمیر خودرو، بیشترین مراجعه‌ای که برای لرزش خودرو به این مراکز انجام می‌شود، به دلیل مشکلات موتوری خودرو بوده که توسط صاحبان ماشین‌ها شناسایی نمی‌شود. به طور مثال موتور خودرو به اندازه کافی سوخت دریافت نمی‌کند و یا اینکه هوای کافی به آن نمی‌رسد و در مواقعی نیز جرقه لازم در آن صورت نمی‌گیرد و منجر به لرزش خودرو می‌شود.

معمولا دلایل موتوری لرزش خودرو متفاوت بوده ولی موارد زیر مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که از موتور خودرو برای لرزش خودرو قابل ذکر است:

  • در صورتی که در شتاب گیری بالای خودرو، لرزش خودرو احساس شود
  • در سرعت‌های مختلفی خودرو و به صورت بریده بریده احساس لرزش در خودرو بکنید. معمولا در محدوده‌های خاص سرعتی این اتفاق می‌افتد
  • در مواردی که لرزش خودرو ناشی از موتور آن باشد، خودرو در ابتدا خوب کار می‌کند و پس از آن در کارکرد آن اختلال دیده می‌شود.

نشانه‌هایی که در بالا ذکر کردیم در مواردی مربوط به شمع خودرو است که در صورت نیاز به تعویض، اقدام به تعویض کنید. اگر شمع خودرو مشکلی نداشته باشد، ممکن است مشکل لرزش از سیم متصل به شمع که همان وایر است باشد که می‌بایست با مراجعه به متخصص و مکانیک، برطرف شده و از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

همچنین کثیف شدن فیلتر و در مواقعی مسدود شدن آن از جمله دلایلی است که باعث می‌شود عمل سوخت‌رسانی به درستی انجام نشده و خودرو دچار لرزش شود.

لرزش خودرو

اکسل محور چرخ خودرو دچار مشکل شده است

صاحبان خودرو باید بدانند که خودروهای در اختیارشان دارای بخش‌های مختلف رفت و برگشتی و چرخشی بسیار است که برای عملکرد درست و به موقع می‌بایست در جای مناسب خود قرار گرفته و از جای تعیین شده خارج نشوند. در خودروهایی که اکسل خم شده است معمولا این لرزش‌ها نیز وجود دارد. دلیل خم شدن اکسل نیز موارد مختلفی از جمله تصادفات، ضربات سنگین، بار زیاد و …  بوده که می‌بایست نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

خم شدن اکسل منجر به تکان‌هایی در خودرو می‌شود که در سرعت بالا افزایش پیدا کرده و فاصله تکان‌ها کم شده و به مرور تبدیل به لرزش خودرو شده و مشکلات بعدی را به همراه دارد. برای رفع این مشکل باید محور چرخ‌ها بررسی شده و در صورت وجود مشکل با مراجعه به متخصص، اقدام به مرتفع کردن آن کرد. کار این محور این است که بخشی از قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل نماید و در صورتی که مشکل داشته باشد، این اتفاق به خوبی رخ نمی‌دهد و خودرو عملا دچار لرزش می‌شود چرا که مرکز ثقل خودرو بهم می‌ریزد و تعادل و سکون خودرو از بین می‌رود.

ترمز خودرو یکی دیگر از دلایل لرزش خودرو

یکی دیگر از دلایل معمول در مورد لرزش خودرو تاب خوردن روتر (روتور) ترمز خودرو است که اتفاقی نادر هم نیست و برای بسیاری از افرادی که خودرویشان دچار لرزش شده است، وجود دارد. معمولا این دلیل زمانی خود را نشان می‌دهد که ترمز گرفته می‌شود و در هنگام ترمز، لرزش خودرو افزایش پیدا کرده و یا به صورت کلی شروع می‌شود.

روتر که در در قطعات خودرو وجود دارد یک دیسک نقره‌ای شفاف است که به سیستم ترمز متصل بوده و در عملکرد آن موثر است. مواردی که معمولا این قطعه را دچار مشکل می‌کند سائیدگی یا پارگی است که در آن ایجاد شده و باعث تغییر شکل آن می‌شود. اگر خودتان دست به آچار نیستید و از موارد فنی سر در نمی‌اورید، پیشنهاد می‌کنیم به یک تعمیرکار مراجعه کرده و در مورد لنت‌های ترمز خود با او مشورت کنید و وضعیت سیستم ترمز خود را از طریق او بررسی نمایید.

لرزش خودرو

روتر به دلایلی مثل گرمای زیادی که به آن وارد می‌شود و یا کم شدن لنت خودرو که صاحب آن توجهی نکرده و نسبت به تعویض آن اقدام نکرده است، پیش آمده و با نازک شدن تدریجی آن منجر به تاب خوردن شده و لرزش‌های خودرو را باعث می‌شود. مهم‌ترین توصیه در زمینه روتر و جلوگیری از ایجاد لرزش در خودرو، تعویض به موقع لنت ترمز است که در هر بار تعویض لنت ترمز، می‌بایست سیستم ترمز یک بازدید کلی شده و از صحت و سقم فعالیت آن خاطر جمع شوید.

تایرهای خودرو، آخرین دلیل شایع در لرزش خودرو

مطرح کردن این دلیل برای لرزش خودرو در آخرین عنوان، به دلیل کم اهمیت بودن آن نیست و همان‌طور که بسیاری از افراد می‌دانند و به صورت مرتبط یا غیرمرتبط آن را دلیل لرزش می‌دانند، مشکل در تایرهای خودرو است که اتفاقا یکی از دو دلیل اصلی لرزش خودرو نیز محسوب می‌شود. لرزش‌هایی که از طریق تایر ایجاد می‌شود، در سرعت‌های بالا مشهود بوده و خود را نشا می‌دهد. تایرهای مشکل‌دار و بی کیفیت معمولا در سرعت بالا دچار مشکل می‌شوند و خودرو را دچار لرزش می‌کنند.

لرزش خودرو

دلایل و روش‌های حل لرزش خودرو بر اثر مشکلات ناشی از تایر خودرو:

  • در خودروهایی که در سرعت خاصی دچار لرزش می‌شوند، بالانس راه حل مناسبی است که معمولا مشکل را برطرف می‌کند.
  • آج‌های اختصاصی بعضی از تایرها در صورتی که از بین بروند، کارایی تایر را کاهش داده و نیازمند تغییر تایر هستند.
  • طبق تجربه شخصی، متاسفانه تایرهای ایرانی مستعد مشکلات این‌چنینی هستند و تعداد تایرهای مشکل‌دار ایرانی بسیار بیشتر از تایرهای خارجی است. این نکته از سوی یک کارشناس متبحر فنی در این زمینه نقل قول می‌شود.
  • در بعضی از موارد به دلیل مشکل جاده و آسفالت، تایرها به صورت یکسان سائیده نمی‌شوند که این مشکل به خودرو و تایرها برنمی‌گردد و لرزش عادی است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. یکی از شایع ترین موارد لرزش خودرو مربوط به دسته موتور می باشد مخصوصا ماشین های چینی این مشکل را دارند که با تعجب به آن اشاره ای نشد

  2. با سرد شدن هوا زود تر از وقت ماشینهایی که بی ون میمانند سرما میخورند ومیلرزند وبعضی ها از ترس حوادث لرزش دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا