مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتحلیلی

معیار قیمت گذاری بر روی خودروهای امروزی چیست؟

 

در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی به شیوه تولید انوع خودرو توسط کمپانی‌های سازنده مشهور و متفرقه، معیار قیمت گذاری بر روی هر خودرو را بررسی نماییم تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا برخی خودروهای هم رده، قیمت بیشتری را نسبت به رقبا خود دارا هستند.

 

با ما در ادامه این مطلب جذاب همراه باشید.

1-ارزش برند تولید کننده خودرو

به جرات می‌توان گفت که مهم ترین بخش در معیار قیمت گذاری یک خودرو سواری، ارزش برند تولیدکننده آن است. اگر ارزش برندهای خودروساز در جهان به یک اندازه بود، هیچگاه شاهد رقابت آن‌ها در زمینه فروش محصولات مختلف و جلب نظر مشتریان نبودیم.

بهتر است این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم. بر فرض مثال یک خودرو همچون 911 توربو اس با کد اتاق 991.2 توسط کمپانی پورشه ساخته می‌شود و با توجه به ارزش بالای این برند آلمانی در بازارهای جهانی بورس و میان مشتریان ثروتمند، طبیعی است که این مدل دارای قیمت بالایی بوده و رده آن برای این کمپانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اما در سوی دیگر یکی از رقبای این مدل یعنی جی تی ار که ساخت برند ژاپنی نیسان است، با توجه به رده پایین تر این کمپانی نسبت به پورشه در میان مشتریان ثروتمند و ارزش برند، دارای قیمت کمتری از 911 توربو اس است و این نکته به خوبی ارزش دو خودرو هم کلاس را نسبت به یک دیگر نمایان و معیار قیمت گذاری را مشخص می‌سازد.

2-شیوه ساخت هر خودرو

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در رابطه با معیار ارزش گذاری خودروهای امروزی بیان کرد، شیوه ساخت و طراحی هر اتومبیل توسط شرکت‌های مختلف است. شیوه ساخت و طراحی اتومبیل های امروزی با توجه به کلاس های مختلف، بسیار متفاوت است و هر برند خودروساز در بخش‌هایی همچون تکنولوژي ساخت از ابتدا تا انتها، فناوری‌های استفاده شده در اتومبیل تولید شده، وقت صرف شده برای طراحی خودرو و … با برندهای دیگر در حال رقابت بوده و این قسمت از گذشته تاکنون یکی از ملاک‌های اصلی برای ارزش نهایی خودروهای تولید شده است.

بر فرض مثال، اگر بخواهیم دو کمپانی خودروساز در بخش خودروهای سدان متوسط را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌توانیم دو شرکت رنو و فولکس واگن را با یکدیگر مقایسه کنیم که این دو برند با تولید مدل‌هایی همچون تلیسمان و پاسات، حضوری فعال را در این رده دارا هستند اما با توجه به شیوه ساخت و عرضه محصولی همچون پاسات (نمونه فول آپشن) از سوی فولکس واگن که دارای تکنولوژی بالاتر و هزینه بیشتری در مقایسه با رنو تلیسمان (نمونه فول آپشن) است، قطعا ارزش قیمتی این مدل نسبت به رقیب خود کمی بیشتر است.

3-امکانات رفاهی و ایمنی

از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه با معیار ارزش گذاری خودروهای امروزی بیان کرد، امکانات ایمنی و رفاهی هر مدل است. بر این اساس، باید گفت اکه امکانات رفاهی و ایمنی جزء جدایی ناپذیر هر خودرو بوده و هر برند با توجه به سیاست‌های خود در بخش تولید، این موارد را به صورت کم آپشن، نرمال آپشن، فول آپشن و اختصاصی طبقه بندی کرده و طبق این موضوع، قیمت گذاری مناسب را بر روی محصول تولیدی لحاظ می‌کند.

 

مثلا شرکتی همچون هیوندای که متعلق به کشور کره جنوبی است، در ساخت اتومبیل‌های خود همواره امکانات رفاهی را بر سه حالت کم آپشن، نرمال آپشن و فول آپشن طبقه بندی می‌کند و اغلب مدل‌ها را با توجه به این سه حال عرضه می‌کند و بدین صورت قیمت هر مدل ارائه شده با یکدیگر متفاوت است.

 

اما شرکتی همچون جنسیس که یکی از برندهای زیر مجموعه هیوندای محسوب می‌شود، خودروهای خود را در نمونه اختصاصی (منظور از اختصاصی، یعنی مشتریان با توجه به سلیقه خود، خودرو مورد نظر خود را با تغییراتی بیشتر نسبت به مدل‌های استاندارد سفارش و سپس خریداری می‌کنند) و به سفارش مشتریان نیز طراحی و تولید می‌کند که این امر باعث هر چه ارزشمند تر و گران تر شدن خودرو مورد نظر می شود.

4-هزینه کارگران و موارد جانبی

سرانجام، به آخرین نکته در رابطه با معیار ارزش گذاری خودروهای امروزی می‌رسیم که آن نکته هزینه کارگران و موارد جانبی است. بر این اساس، باید گفت که هر برند خودروسازی برای تولید خودروهای خود در انواع کلاس‌ها، نیازمند کارگران و مهندسان خبره است و در صورت نبود این‌گونه افراد، چرخه تولید خودروها در سرتاسر جهان با مشکل رو به رو می‌شود. در این رابطه، می‌بایست خاطر نشان شد که هزینه دستمرد هر کارگر یا مهندسان، تاثیر مستقیمی را بر ارزش نهایی هر خودرو دارا است و این بخش نیز به عنوان یکی از سمت های مهم در زمینه قیمت محصولات تولید دشه عنوان می‌شود.

همواره سوالی بسیار مهم در ذهن علاقمندان به خودروهای امروزی وجود دارد و آن بدین شکل است که چرا خودروهای تولید شده در کشور چین بسیار ارزان تر از سایر نقاط جهان هستند و شرکت‌های مشهور خودروسازی چرا اهمیت ویژه‌ای به تولید خودروهای خود در این کشور می‌دهند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این عامل به این دلیل است که هزینه دستمزد کارگران در این کشور آسیایی بسیار کمتر از سایز نقاط جهان بوده و با توجه به وجود نیرو کار زیاد، برندهای خوروسازی ترجیح می‌دهند خودروهای خود را با توجه به صرفه اقتصادی بهتر در بازار چین و هزینه دستمزد پایین تر، در این کشور پر جمعیت تولید کنند و سپس آن‌ها را به بازارهای هدف خود ارسال نمایند. (لازم به ذکر است که شرکت‌های خودروساز چینی نیز با توجه به حمایت دولت مرکزی این کشور و همکاری چند جانبه با برندهای مشهور در سطح جهان و دیگر موارد عنوان شده، همواره خودروهایی با قیمت معقول و ارزان را تولید می‌کنند که این امر به خودی خود یکی از عوامل مهم در پیشرفت آن‌ها بوده است)

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. این مقاله جز چند مورد بدیهی که همه می دانند هیچ اطلاعاتی در بر نداشت!

    1. داداش من سعی کردم ی مطلبی باشه که همه متوجه بشن و خیلی سنگین نشه برای همین شاید شمایی که خبر داشته باشی برات اسون جلوه کنه یا سطحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا