مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه کیا اسپورتیج نیوفیس با بورگوارد BX5؛ کره‌ای کهنه کار یا تازه کاری دو رگه!

همواره خریداران هنگام خرید خودرو مورد نظر با بودجه‌ای مشخص، به دلیل وجود تنوع بین اتومبیل‌های موجود در بازار خودرویی هر کشور، دچار شک و تردیدهایی می‌شوند و این امر به خودی خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی در هنگام خرید نهایی خواهد شد.

در این مطلب می‌خواهیم دو خودرو به نام‌های کیا اسپوریتج نیو فیس و بورگوارد BX5 را با یکدیگر مقایسه کنیم و با نگاهی کلی به هر دو مدل،‌ برتری هر یک را نسبت به دیگری در بخش‌های مختلف بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

بورگوارد BX5 دومین محصول از خانواده این برند آلمانی- چینی است که موفق به حضور در بازار ایران شده و در رده خودروهای کراس اوور شهری جای میگیرد و با توجه به ظاهر، کیفیت ساخت و سطح بالا امکانات رفاهی، انتظار می‌رود که بتواند فروش خوبی را به خود اختصاص دهد.

اما در سوی دیگر این میدان، یکی از پر فروش ترین خودروهای وارداتی چند وقت اخیر به بازار خودرویی کشور یعنی کیا اسپورتیج حضور دارد. این خودرو به تازگی با مدل نیو فیس خود وارد بازار داخلی شده به اعتقاد کارشناسان، در صورت تثبیت قیمت‌ها و پایین آمدن تعرفه‌های گمرکی، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها در رده کراس اوورهای شهری لقب گیرد.

2-طراحی ظاهری

حال نوبت به بررسی نمای ظاهری این دو خودرو می‌رسد و همان‌گونه که در مطالب قبلی گفته شد، نمای بیرونی هر خودرو طبق نظر مشتریان هم می‌تواند زیبا باشد و هم زشت و با قاطعیت کامل نمیتوان گفت که کدام اتومبیل زیبا تر است. اما به اعتقاد علاقمندان این حوزه، نمای ظاهری بورگوارد BX5 با توجه به طراحی شکیل تر و همه پسند، نسبت به اسپورتیج نیو فیس در دیدگاه اولیه زیبا تر به نظر می‌رسد.

 

3-طراحی داخلی

پس از نمای بیرونی، حال نوبت به مقایسه نمای درونی و اتاق این دو خودرو می‌رسد که در این بخش باید گفت که در ساخت کابین هر دو مدل از جنس متریال خوبی استفاده شده و با توجه به رده هر دو خودرو، می‌بایست بدین صورت نتیجه گیری کرد که هم بورگوارد BX5 و هم اسپرتیج نیو فیس، می‌توانند نظر مشتریان را از نظر جنس متریال استفاده شده در ساخت اتاق به سوی خود جلب نمایند. همچنین، از دیدگاه طراحی ادوات و الگوریتم اتاق نیز هر دو مدل تقریبا با یکدیگر یکسان بوده و اعلام برنده در این بخش بسیار کار سختی است و باید آن را بر عهده مشتریان گذاشت.

4-پیشرانه و عملکرد

اسپورتیج نیو فیس از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.4 لیتر در بازار ایران استفاده می‌کند که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 181 اسب بخار و گشتاوری برابر با 237 نیوتن متر است که این نیرو تولیدی به واسطه یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته، به هر چهار چرخ خودرو در صورت نیاز راننده منتقل خواهد شد.

اسپورتیج نیو فیس در زمانی برابر با 9.6 الی 9.8 ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا خواهد کرد و حداکثر سرعت آن در حدود 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این مدل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 8.5 الی 8.7 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 است. (گنجایش باک این خودرو برابر با 62 لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان، بورگوارد BX5 مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.8 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۹۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است و گیربکس آن 6 سرعته اتوماتیک است. این خودرو در دو نمونه تک دیفرانسیل و چهار چرخ محرک در بازار داخلی کشور عرضه می‌شود.

همچنین BX5 در نمونه چهار چرخ محرک خود دارای شتابی برابر با 9.2 الی 9.4 ثانیه از سرعت صفر مطلق تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بوده که برای یک کراس اوور شهری عددی قابل قبول است و حداکثر سرعت آن در حدود 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت این مدل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان به صورت ترکیبی، برابر با 7.7 الی 8.1 لیتر بنزین تخمین زده می‌شود.

حال در این قسمت نوبت به اعلام برنده بین این دو خودرو می‌رسد که با توجه به مشخصات گفته شده، بورگوارد BX5 با دارا بودن شتاب اولیه کمتر، مصرف سوخت پایین تر، قدرت موتور بیشتر در این بخش خودرویی بهتر از اسپروتیج نیو فیس به شمار می‌رود.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

هر دو مدل دارای آپشن‌های رفاهی و ایمنی کاملی در این رده قیمتی و کلاس بندی بوده و اگر بخواهیم به بخشی از امکانات آن‌ها در نمونه فول آپشن اشاره کنیم، می‌بایست مواردی همچون 6 کیسه هوای ایمنی، ایموبلایزر، سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دو کانال مجزا، خروجی هوا در ردیف عقب، مانیتور ۸ اینچی لمسی استاندارد (بورگوارد BX5)، سقف پانارومیک، وای‌فای داخلی، نویگیشن، کنترل پایداری، ترمز پارک، ۹ اسپیکر (۶ اسپیکر استاندارد)، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، نایت ویژن (بورگوارد BX5)، سنسور باران، سنسو باد تایر، سنسور جلو و عقب، آینه عقب الکتروکرومیک؛ آینه‌های تاشو برقی با حافظه، اتولایت، چراغ‌های زنون چرخشی، نورپردازی داخلی، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم کروز کنترل هوشمند، سیستم پارک اتوماتیک EPB، سیستم کمکی پایین آمدن از سراشیبی HDC، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto و …. را نام برد.

6-قیمت در بازار

اسپورتیج نیو فیس در حال حاضر دارای ارزش قیمتی برابر با 310 الی 320 میلیون تومان در نمونه‌های فول آپشن خود است و در سوی دیگر این میدان، بورگوارد BX5 با توجه به اعلام قیمت شرکت کیان موتور وارنا، در حال حاضر دارای قیمتی برابر با 239 میلیون تومان است اما احتمال آن می‌رود که در صورت ورود انبوه این خودرو به بازار آزاد، بورگوارد BX5 با قیمتی بیش از 255 الی 260 میلیون تومان به فروش برسد. (قیمت ها مربوط به زمان پیش از نوسانات شدید ارز است)

 

7-خدمات پس از فروش

سرانجام، نوبت به بررسی خدمات پس از فروش و گارانتی این دو محصول می‌رسد و همان‌گونه که می‌دانید، اطلس خودرو به عنوان نماینده برند کره‌ای کیا در ایران، وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصولات این شرکت آسیایی را در بازار داخلی کشور بر عهده دارد و با توجه به این که اسپورتیج نیو فیس نیز یکی از تولیدات برند کیا به شمار می‌رود، این شرکت موظف به ارائه خدمات به آن است (لازم به یاداوریست این خودرو دارای گارانتی 5 ساله بوده و خریداران اسپورتیج نیو فیس می‌توانند با خیال آسوده خودرو مورد نظر خود را به واسطه وجود نمایندگی‌های گستره اطلس خودرو در سرتاسر کشور خریداری نمایند)

اما در سوی دیگر این میدان، شرکت کیان موتور وارنا به عنوان نماینده و شریک تجاری بورگوارد در ایران، وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصولات این برند را بر عهده داشته و در خصوص مدل BX5 بدین صورت باید گفت که با توجه به صحبت‌های مسئولان شرکت کیان موتور، این خودرو دارای 7 سال گارانتی است و خریداران می‌توانند با توجه به تضمین‌های داده شده از سوی این شرکت، با اطمینان کامل اقدام به خرید BX5 نمایند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. « بورگوارد » برخلاف عنوان نوشتار برندی تازه وارد نبوده و پیش از آغاز به کار کیا بعنوان مونتاژ کننده ( و نه سازنده ) خودرو ، بسال 1963 میلادی ورشکسته شد. خودروی ایزابلا واپسین ماشین این کمپانی در دوره نخستش بود که به ایران هم آورده شد.پس از گذشت بیش از نیم سده کریستین بورگوارد نوه بورگوارد بزرگ با حمایت مالی فوتون چین کمپانی را جانی دوباره بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا