مکمل بنزین
گوناگونخبر

تجربه ۶۰.۰۰۰ کیلومتر با هاوال H8

هاوال از سال ۲۰۱۵ محصولات خود را به بازار پررونق استرالیا برد و از همان سالها تلاش خود را بکار گرفته تا مردم این کشور را مجاب کند، بعنوان یک گزینه ارزان قیمت به محصولات این برند چینی توجه کنند. در سرتاسر جهان نسبت به محصولات چینی کمی تردید دارند اما کم‌کم با مرور زمان این خودروها در حال رسیدن به جایگاه اصلی خود هستند.

نگاه‌ها همیشه به خودروهای مرسدس و بی‌ام‌و خیره شده و یا محصولات کیا همیشه خودروهای خوش رنگ و لعابی بوده‌اند اما هاوال هیچ‌کدام این‌ها را ندارد و فقط خریداران بدون اعتراض به استفاده روزمره از آن می‌پردازند. اگر چه این برند نمی‌تواند یک شبه به اوج برسد اما مصمم است تا ثابت کند که محصولات باکیفیتی را تولید می‌کند.

امروز قصد داریم تجربه سواری با هاوال اچ ۸ را از سال ۲۰۱۵ تاکنون با شما به‌اشتراک بگذاریم.

با ما همراه باشید…

در تمام این ۳ سال، H8 زندگی سختی داشته چرا که آسیب‌های بدنه زیادی مانند پریدگی رنگ در بخش عقب و یا خط و خش ناشی از مالیدگی به خودروهای دیگر در آن به وضوح دیده می‌شود. H8 همیشه سعی کرده است که ظاهر خود را حفظ کند و سرپا بنظر برسد. باید این نکته را در ارتباط با بخش خارجی اعتراف کرد که اچ۸ در مقابل خط و خش بسیار حساس است و خطوط ریز و درشت براحتی بر روی آن نقش می‌بندند.

در داخل کابین این خودرو بعد از حدود ۳ سال استفاده، اوضاع بسیار خوب است و اثر چندانی از پارگی صندلی‌ها و یا شکستگی بخش‌های پلاستیکی دیده نمی‌شود. داخل کابین این خودرو همانند یک محصول صفر کیلومتر، سالم و سرحال است و خستگی ناشی از کهولت سن در آن دیده نمی‌شود. معمولا خودروهای چینی بعد از گذشت یکسال، هرچقدر هم که با سلیقه نگهداری شده باشند، دچار آسیب‌های مختلف می‌شوند اما هاوال مقاومت خوبی دارد.

سیستم تهویه دوگانه در این مدت بی‌وقفه کار کرده و سریع‌تر و کارآمدتر از سیستم تهویه میتسوبیشی اکیلیپس کراس است؛ به این بخش از هاوال می‌توان بالاترین نمره را داد و بسیار حرفه‌ای و مثبت عمل کرده است.

از لحاظ فنی، صفحه‌نمایش کابین کیفیت معمولی دارد و رابط کاربری آن بسیار ساده و بدون هیچ بخش مهیجی است که پیش‌بینی می‌شود در محصولات بعدی هاوال شرایط متفاوت باشد. عملکرد این صفحه‌نمایش با گذشت زمان چندان افت نداشته و مانند روز اول کار می‌کند.

H8 کوچک نیست. طول آن 4806 میلی‌متر، عرض 1975 میلی‌متر و ارتفاع 1794 میلی‌متر با فاصله محوری 2915 میلی‌متری دارد اما وزنش بسیار غیرطبیعی زیاد است. این خودرو ۲.۲ تن وزن دارد که برای این ابعاد خیلی بیشتر از رقباست. 

قدرت از یک موتور بنزینی 2.0 لیتری با توان 160 کیلو وات یا  ۲۱۵ اسب بخار و 324 نیوتن‌متر تامین می‌شود. صدای این پیشرانه بیش از حد زیاد بوده و گیربکس اتوماتیک شش سرعته ZF نمی‌تواند این واقعیت را مخفی کند که این موتور یک وزن زیاد را حمل می‌کند. گیربکس این خودرو می‌توانست گزینه بهتری باشد مخصوصا زمانی که عملکرد با تاخیر جعبه‌دنده حرکات عجیب‌ و غریبی را در سرعت پایین نشان می‌دهد. 

در تجربه سواری ۳ ساله با اچ ۸، بخش فنی کاملا نشان می‌دهد که این محصول چینی فاصله زیادی با خودروهای کشورهای تراز اول جهان دارد. سیستم تعلیق اگر چه نرم‌ترین و بهترین نیست و چندان بی‌صدا کار نمی‌کند اما می‌توان آن را برای یک خودروی چینی خوب دانست که عملکرد متوسطی دارد.

در برابر H8 ما دو راه بیشتر نداریم، یا نیمه خالی لیوان را ببینیم و یا به بخش پر توجه کنیم. بخش بد قضیه از پایه وجود دارد مانند نوع گیربکس انتخاب شده برای این خودرو اما قسمت خوب قضیه این است که هاوال اچ ۸ با گذشت ۶۰.۰۰۰ کیلومتر از عمرش، همچنان خوب ومانند روز اول کار می‌کند.

اگر بخواهیم این محصول را با تویوتا و مزدایی مقایسه کنیم که همین میزان از سن آن می‌گذرد، بدون شک هاوال مسن‌تر نشان می‌دهد اما در کل عملکرد آن برای یک خودروی ۲۵.۰۰۰ دلاری بسیار خوب است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا