مکمل بنزین
گوناگونخبر

اولین تجربه سواری با کیا سورنتو ۲۰۱۹

کیا سورنتو در بخش خارجی بسیار محتاطانه مورد تغییر قرار گرفته و در کابین نیز طراحان فضای بیشتری را برای سرنشینان مهیا کرده‌اند. مهندسان کیا با بهره گیری از یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته کاملا جدید در مدل‌های V6، باعث بهبود شرایط فنی شده‌اند. بهبود شرایط خروجی کیا سورنتو جدید یک خبر خوب برای طرفداران بزرگترین کراس‌اوور کیا محسوب می‌شود.

در نگاه اول، شما حتی نمی‌توانید متوجه شوید که Sorento به روز شده است. اما مقایسه آن با مدل قبلی، نشان می‌دهد که طراحان بخش‌هایی از این خودرو را تغییر داده‌اند. هنوز مقدار زیادی کروم در طراحی بکار گرفته شده، به‌خصوص در جلوپنجره مشبک و چرخ‌ها، شاید برخی با زیاده‌روی در بکارگیری کروم مخالف باشند اما بخش جلو در حال حاضر جذاب‌تر از همیشه شده‌ است و چراغ‌های کاملا جدید و چراغ مه شکن LED چندان بی‌تاثیر نبوده‌اند.

چرخ‌های بزرگتر 19 اینچی با طراحی رینگ‌های متفاوت، نمای جانبی را بهتر کرده‌اند. در بخش عقب دیفیوزر جدید و کرومی بیش از هر تغییر دیگری به‌چشم می‌آید. در کابین، بسیاری از تجدید نظرهای ظریف ادامه دارد. طراحی غربیلک فرمان، بخش‌های زاویه‌دار و حتی سقف پانوراما نیز دچار تغییر مثبت شده است. خریداران می‌توانند چرم ناپا با کیفیت بالا را در رنگ‌های جدید سفارش دهند. سورنتو در حال حاضر با هفت صندلی قابل سفارش است و در تیپ‌های LX V6، EX V6، SX و SXL عرضه شده است.

باید توجه داشت که ردیف سوم با تنها 31.7 اینچ فضای پا از اکثر رقبا بهتر است اما همچنان برای افراد سایز کوچک مناسب خواهد بود. سورنتو با ۴۴.۱ اینچ فضای پا جلو و 39.4 اینچ در ردیف دوم، فضای پا بیشتری نسبت به هوندا پایلوت دارد و تنها یک اینچ از تویوتا هایلندر فضای کمتری را رائه می‌دهد.

از لحاظ رانندگی، سورنتو اصلا سواری اسپرتی ندارد و نسبت به سایر رقبای خود نا امیدکننده عمل می‌کند. این خودرو در مقایسه با هوندا پایلوت بسیار سنگین واکنش نشان می‌دهد و اصلا سریع نیست. اما از لحاظ راحتی، سورنتو یکی از بهترین‌ها بوده که بسیار سواری نرمی در جاده‌های خشن نیز ارائه می‌دهد. گیربکس در سبک و سنگین کردن دنده‌ها بسیار هماهنگ با موتور عمل می‌کند. سیستم رانندگی تمام چرخ نیز خوب کار می‌کند و مسلط بر شرایط جاده مانند راه‌های خاکی، برفی و بارانی، شرایط خوبی را مهیا می‌کند تا شما بدون مشکل به راه خود ادامه دهید.

Sorento موتور 2.0 لیتری توربوشارژر خود را در مدل ۲۰۱۹ از دست می‌دهد اما همچنان با پیشرانه‌های چهار سیلندر 2.4 لیتری و ۶ سیلندر 3.3 لیتری به کار خود ادامه می‌دهد. موتورها به ترتیب 185 و 290 اسب بخار قدرت ارائه می‌دهند و فاصله خودرو از سطح زمین نیز بسیار خوب است و حس شاسی‌بلند بودن را به‌طور کامل منتقل می‌کند.

موتور 2.4 لیتری از لحاظ استهلاک و مصرف بنزین بسیار کارآمدتر است و طرفداران بیشتری نیز دارد اما این پیشرانه همچنان با گیربکس شش سرعته اتومات مانند قدیم عرضه می‌شود. با استفاده از Apple CarPlay و Android Auto و سیستم 7 اینچی می‌توانید اطلاعات خوبی را در دسترس داشته باشید اما این همه‌چیز نیست و سیستم اطلاعاتی UVA Kia اجازه دسترسی به چیزهایی مانند رادیو ماهواره‌ای و ناوبری را می‌دهد که با یک صفحه نمایش بزرگتر 8.0 اینچی در مدل SXL قابل سفارش است. بطور کلی سورنتو را می‌توان بعنوان یک شاسی‌بلند خانوادگی تمام عیار دوست داشت که شرایط خوبی را برای شما به‌ارمغان می‌اورد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا