مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آنچه باید راجع به رانا بدانید را از چرخان بپرسید!

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان مدتی است که سرویسی به نام راهنمای خرید و مشاوره را در رابطه با خودروهای موجود در بازار ایران طرح ریزی کرده است که در این بخش، شما علاقمندان می‌توانید اطلاعاتی را راجع به هر یک از خودروهای موجود در کشور به دست آورید.

حال در جدیدترین بررسی انجام شده در این قسمت، به سراغ یکی از خودروهای سدان و ارزان قیمت بازار داخلی کشور، یعنی رانا می‌رویم و با نگاهی دقیق به این خودرو، دیدگاه کلی و جامع خود را راجع به این مدل بیان خواهیم کرد.

 

1-معرفی کلی رانا

در رابطه با معرفی کلی رانا می‌بایست گفت که این خودرو نخستین بار در اواخر سال 1390 شمسی معرفی شد و فروش آن در سال 1391 آغاز گردید. رانا به عنوان دومین محصول ملی گروه صنعتی ایران خودرو قلمداد می‌شود که بر پایه 206 صندوق دار تولید و توسعه یافته و در اکثر موارد، دارای تشابه زیادی با 206 صنوق دار است.

2-طراحی ظاهری و داخلی رانا به چه صورت است؟

پیرامون طراحی ظاهری این خودرو باید گفت که رانا در واقع همان 206 صندوق دار است. زیرا شاسی و فرمت کلی این خودرو کاملا یکسان با 206 صندوق دار بوده و طراحان ایران خودرو تنها با ایجاد تغییراتی در نوع چراغ‌ها، سپرها و … این مدل را تولید کرده‌اند و در کل باید این نکته را خاطر نشان کرد که با توجه به طراحی یکسان این دو خودرو، رانا همچنان به عنوان یک محصول نسبتا جذاب در رده قیمتی خود در زمینه نمای بیرونی به شمار می‌رود.

پس از نمای ظاهری، حال بهتر است نگاهی به نمای داخلی و کابین این خودرو بی‌اندازیم که در این رابطه می‌توان گفت اتاق رانا با توجه به پلتفرمی یکسان با 206 صندوق دار، دارای فضای کمی برای سرنشینان مخصوصا در ردیف عقب است و کیفیت متریال استفاده شده در ساخت آن نیز از پلاستیک معمولی بوده که در نگاه اولیه بسیار نا امید کننده است، اما با توجه به قیمت و رقبای این محصول، نمی‌توان به این نکته به عنوان یک نقطه ضعف اشاره کرد.

3-پیشرانه و عملکرد این خودرو به چه صورت است؟

در رابطه با پیشرانه این مدل باید گفت که رانا دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر است که این موتور در واقع همان TU5 پژو 206 بوده که قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 142 نیوتن متر خواهد بود که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، به چرخ‌های جلو انتقال می‌باید (در واقع رانا یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید بدین صورت بگوییم که رانا برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 12.2 الی 12.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ر حدود 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک، مصرف سوختی برابر با 8.5 الی 8.9 لیتر بنزین را دارا بوده و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، رانا دارای مصرفی برابر با 5.6 لیتر بنزین است که در نمودار سیکل ترکیبی، میانگین مصرف بنزین رانا برابر با 6.7 الی 6.9 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است (گنجایش باک این خودرو 50 لیتر است)

 

4-امکانات رفاهی رانا در چه سطحی قرار دارد؟

پیرامون امکانات رفاهی و ایمنی رانا می‌توان گفت که این خودرو دارای مواردی همچون ترمز ضد قفل ABS وEBD، کیسه هوای سرنشینان جلو، سيستم صوتي CD خوان، بلندگوهاي جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی، چراغ مه شكن جلو و عقب، تنظيم زاويه نور چراغ‌هاي جلو از داخل اتاق، تنظيم آينه‌هاي جانبي برقي، شيشه بالابر درهاي جلو و عقب برقی، ايموبيلايزر، سيستم عيب يابي هوشمند (مولتي پلكس)، قفل مركزي با ريموت كنترل، رينگ فولادي 14 اينچ، صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق و … است.

5-استهلاک و هزینه‌های جانبی رانا چقدر است؟

در رابطه با استهلاک و هزینه‌های جانبی رانا باید گفت که این خودرو در هر 5150 الی 5500 کیلومتر، نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده که هزینه وارد در این بخش، در حدود 90 الی 110 هزار تومان اعلام شده است. همچنین، این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که رانا دارای سایز لاستیکی برابر با 185 بوده و در صورت بروز مشکل و تعویض آن‌ها، مالک این خودرو باید برای یک خرید جفت لاستیک این مدل با توجه به تولید آن‌ها توسط شرکت‌های تایر ساز ایرانی همچون بارز، کویر، دنا، یزد و …، مبلغی در حدود 310 الی 340 هزار تومان را هزینه نماید.

لازم به ذکر است که هزینه بیمه شخش ثالث یکساله این خودرو در صورت صفرکیلومتر بودن و عدم دارا بودن تخفیف، برابر با یک میلیون و 660 الی یک میلیون و 700 هزار تومان توسط شرکت‌های بیمه داخل کشور همچون سینا، سامان، دانا، البرز، پاسارگاد و … اعلام شده است.

6-قیمت رانا در بازار داخلی کشور چقدر است؟

حال نوبت به اعلام قیمت رانا در این مطلب می‌رسد که در رابطه با این موضوع، باید گفت که رانا در نمونه LX و با مدل ساختاری 1397، به صورت صفر کیلومتر دارای ارزش قیمتی برابر با 37 میلیون و 100 الی 500 هزار تومان است.

حال اگر شخصی بخواهد رانا را با بودجه‌ای کمتر از 28 میلیون تومان در نمونه دسته دوم تهیه نماید، باید به سراغ کدام مدل از این خودرو برود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با بودجه مورد نظر، می‌توان رانا LX را با مدل ساختاری 1393 و کارکردی کمتر از 60 هزار کیلومتر در بهترین شرایط فنی، ظاهری و موارد جانبی (همچون بیمه نامه بلند مدت، لوازم اضافی و …) خریداری کرد.

7-معایب رانا از نظر مشتریان و خریداران چیست؟

در رابطه با مشکلات و معایب رانا باید گفت که جنس نا مناسب داشبورد، فضای کم سرنشینان و دید نامناسب هنگام دنده عقب از مهمترین معایب این خودرو به شمار می رود و اکثر مشکلات این خودرو در زمینه های برقی، مونتاژ و … به مرور زمان و در مدل های جدید به کلی رفع شده است.

در پایان، لازم به یاداوریست که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خودرو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. با توجه به وجودسنسور های دنده عقب که د رمتن بالا ذکر نشده ، هیچ گونه مشکل در هنگام دنده عقب نداشته ام .

  2. سلام
    من يك راناى صفر خريدم
    سرعت دنده يك روى دور موتور ٣٠٠٠، ٢٥ كيلومتره
    سرعت دنده دو روى دور موتور ٣٠٠٠، ٤٥ كيلومتره
    سرعت دنده سه روى دور موتور ٣٠٠٠، ٦٠ كيلومتره
    سرعت دنده چهار روى دور موتور ٣٠٠٠، ٨٠ كيلومتره
    أين در حاليه كه پرايد با موتور ١٣٠٠ توى دنده ٤ بل دور موتور ٣٠٠٠ با سرعت ٩٥ كيلومتر ميرفت
    علت اين موضوع چيه؟

    1. چون ایران خودرو ماشین درست نمیکنه گاری سازیه
      این پولی که از مردم میگیرن حرومه . خدا لعنت کنه کسی که به مردم ظلم میکنه .

    2. سلام دوست عزیز من پراید دارم فول هست اس ای هست 94 مدلش_پراید موتورش ضعیفه و هیچوقت اون سرعتو نمیره مگر خیلی پرگاز حرکت کنی .اصلا پراید در جاده ای که کمی شیب سربالایی داره میانگین حداکثر سرعتش 80 تا هست و در راه صاف حداکثر سرعتش 90 تا 110 هست مگر سرپایینی باشه که بشه سرعت بالاتر رفت ولی ماشینهای با موتور 1600 خیلی راحت 120 تا 130 رو پر میکنن- البته اینم اضافه کنم که نوع نگهداری ماشین در برو بودنش تاثیر گذاره اینکه قطعات مصرفی رو به موقع عوض کنی و نقصهاشو رفع کنی زیاد لایی نکشی و به موتور فشار نیاری در برو بودن ماشین تاثیر داره

  3. سلام و خسته نباشید
    الان قیمت رانا چون گرانتر شده مطالب بالا نیاز به بروزرسانی دارد لذا چند سوال از شما کارشناس محترم دارم
    1_ ایا در رانا مدل 94 عیب برقی خودرو رفع شده یا در مدلهای بالاتر رفع شده ؟
    2 _ من بعد عید میخوام پرایدمو بفروشم رانا مدل 94 بخرم (اردیبهشت 98) بنظرتون هول و هوش 45 میلیون چی بخرم ؟ من رانا و تیبا2 مد نظر دارم چون 206 مدل پایین میدن ارزش نداره ولی رانا و تیبا مدل بالا میدن.ولی به نظرم چون تیبا مثل پراید میمونه بهترین گزینه رانا باشه هم خوشگله هم ایمن هم ارزون

    1. دوست عزیز من رانا نداشتم ولی تیبا ۲ دارم از سال ۹۶ صفر دست خودم بوده الان ۲ ساله ؛ یک نکته مهمی که تیبا داره صدای موتور بشدت داخل اتاق شنیده میشه؛ گرمای موتور به راحتی به داخل نفوذ می‌کنه ؛ فرمان تیبا بسیار بد هست بطوری که انگار نیم دور کمتر از بقیه ماشینها میزنه؛ در مفایسه با ۲۰۶ تیپ ۲ که خودم دارم و اونم همزمان با این خریدم فرمان پذیریس اصلا خوب نیست؛ اما موتور تیبا نسبت به وزن بدنه خوبه و قدرت قابل قبولی داره ولی هرگز مثل موتور tu5 نیست ولی از تیپ ۲ قدرت و شتابش بهتره؛ اما صدای موتور تیبا خیلی بیشتر و آزار دهنده است؛ کالج و ترمز بشدت سفت هستند؛ عملکرد ترمزها معمولی ضعیفه که به نسبت ۲۰۶ بشدت بدتره؛ دید عقب تیبا۲ بسیار بده؛ در کل هرگز حاضر نیستم دوباره بخرمش ؛ میشه گفت فقط از پراید بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا