مکمل بنزین
گوناگونخبر

باز شدن درب بازارهای خودرو چین بر روی خودروسازان بیگانه!

به تازگی دولت چین اعلام کرد که درب بازار خودروهایش را به روی تمام کارخانه‌های خودروسازی جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی باز می‌کند. در این قانون جدید خودروسازان می‌توانند فروشگاه‌های خود را در شهرهای مختلف چین افتتاح کنند و حتی خط‌های تولید خود را در خاک این کشور گسترش دهند. با توجه به این قانون جدید خودروسازان خارجی دیگر مجبور به پرداختن مالیات‌های سنگین برای ورود به بازار خودروهای چین نیستند و می‌توانند تنها با انعقاد همکاری با خودروسازان چینی به بازار چین راه پیدا کنند، البته در این قراردادها باید کمتر از ۵۰ درصد مالکیت‌ قراردادها به خودروسازان بیگانه داده شود. 

از سال ۱۹۹۴ میلادی دولت چین اجازه ورود خودروسازان خارجی را به بازارش داد ولی قوانین سفت و سخت موجود و مالیات‌های سنگین برای حضور در این کشور دست بسیاری از کارخانه‌های معروف خودروسازی غربی را می‌بست ولی با توجه به تغییرات و تحول به وجود آمده می‌توان انتظار رشد و شکوفایی خودروهای باکیفیت را در این کشور آسیایی دید.

این محدودیت‌ها از سال آینده میلادی برای فروش خودروهای برقی در کشور چین برداشته می‌شود و هر کارخانه خودروسازی که در بازار خودروهای سبز باشد می‌تواند به بازار خودروهای چین دست پیدا کند. به دلیل اینکه یکی از اهداف دولت چین کم کردن آلودگی هوا، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین است. از این رو انتظار می‌رود خودروسازانی مانند تسلا بعد از شنیدن این خبر بسیار خشنود باشند. سال گذشته این کارخانه آمریکایی اعلام کرد تصمیم دارد خط تولید جدیدی را در استان شانگهای چین بسازد. از سوی دیگر گروه خودروسازی نیسان به دنبال ساخت خودروهای برقی در چین است و این برند ژاپنی با ایجاد سروصداهای زیاد اعلام آمادگی برای حضور در بازار خودروهای چین را کرد. البته با توجه به جنگ اقتصادی و تجاری ایجاد شده میان چین و آمریکا نباید انتظار حضور خودروهای آمریکایی در این کشور را داشت.

جالب است بدانیم گروه خودروسازی برلیانس در چین که از سال ۲۰۰۷ میلادی توانسته خودروهایش را در بازار اروپا به فروش برساند با تویوتا و بی‌ام‌و قرارداد همکاری بسته‌ است. از سوی دیگر BYD با پیشتاز بودن در تولید خودروهای برقی با دایملر همکاری می‌کند و گروه خودروسازی فاو که یکی از اولین خودروسازان چینی است با چهار برند تویوتا، فولکس واگن، جنرال موتورز و آئودی در رابطه است و محصولات خود را تولید می‌کند. نظر شما درباره این اقدام دولت چین چیست؟

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام .ای کاش خودروسازان ومسئولین صنایع خودروسازما هم یه کمی از تفکرات چینی ها در پیشرفت صنعت خودرو استفاده کنند واز درجا زدن چند ده ساله خود دست بکشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا