Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

هر آنچه باید راجع به دنا بدانید را از چرخان بپرسید!

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان مدتی است که سرویسی به نام راهنمای خرید و مشاوره را در رابطه با خودروهای موجود در بازار ایران طرح ریزی کرده است که در این بخش، شما علاقمندان می‌توانید اطلاعاتی را راجع به هر یک از خودروهای موجود در کشور به دست آورید.

حال در جدیدترین بررسی انجام شده در این بخش، به سراغ یکی از محصولات پر فروش ایران خودرو به نام دنا می‌رویم و مدل‌های مختلف این اتومبیل را که در بازار داخلی کشور حضور دارند را معرفی و ارزیابی خواهیم کرد.

1-هدف از ساخت دنا چه بود (تاریخچه)

در رابطه با تاریخچه دنا، باید بدین صورت گفت که این خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام در سال 1393 وارد بازار خودرویی ایران شد و از آن سال تاکنون موفق به کسب آمار فروش بسیار خوبی برای گروه صنعتی ایران خودرو شده است. در واقع دنا به عنوان فیس لیفت سمند محسوب می‌شود و از همان شاسی و اتاق سمند بهره می‌برد. دنا یک سدان اقتصادی در بازار داخلی بوده و دارای دو مدل جدید تر با نام‌های پلاس و پلاس توربو نیز هست.

(لازم به ذکر است که دنا پلاس در اوایل سال 96 وارد بازار شده و دنا پلاس توربو نیز در اواخر همین سال وارد بازار خودرویی کشور خواهد شد)

2-طراحی ظاهری و داخلی دنا به چه صورت است؟

در رابطه با طراحی ظاهری دنا باید گفت که این خودرو دارای نمای بیرونی نسبتا جذاب بوده و در دیدگاه کلی نظر خریداران را به خود جلب می‌کند. البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که دنا در دو نمونه جدید تر خود یعنی پلاس و پلاس توربو از طراحی ظاهری زیبا تری به واسطه خطوط درب‌ها و تغییرات ایجاد شده، سود می‌برد و یکی از جذاب ترین مدل‌های تولید شده در داخل کشور به شمار می‌رود.

پیرامون طراحی داخلی و کابین این خودرو نیز می‌بایست گفت که دنا از کابینی زیبا در رده قیمتی خود بهره می‌برد و جنس متریال استفاده شده در آن با توجه به ارزش پرداختی توسط مشتریان، نسبتا قابل قبول ارزیابی می‌شود. اما برخی نکات منفی در اتاق داخلی این خودرو وجود دارد که مهم ترین آن فضای پای کم سرنشینان عقب بوده که این موضوع در مسافرت‌های طولانی مدت، بسیار آزاد دهنده خواهد. البته این نکته بخاطر این است که صندلی‌های ردیف جلویی دنا پهن و بزرگ هستند و باعث آن شده تا وقتی در حالت راحتی راننده و سرنیشین جلو تنظیم می‌شوند، فضای کمی را برای سرنشینان عقب به وجود آورند.

3-پیشرانه و عملکرد دنا چگونه است؟

دنا در نمونه معمولی خود از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 لیتر با نام اختصاصی EF7 بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید 114 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن متر بوده و این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 5 دنده دستی، به چرخ های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید گفت که دنا برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 13.6 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت است. همچنین، این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک، مصرفی برابر با 8.8 لیتر بنزین و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، دنا مصرفی برابر با 6.4 لیتر بنزین را دارا بوده که در نمودار سیکل ترکیبی، در مجموع مصرف این مدل برابر با 7.4 الی 7.6 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن یورو 4 است (گنجایش باک دنا برابر با 60 لیتر است)

لازم به یاداوریست که دنا پلاس نیز دقیقا دارای همین مشخصات بوده اما پلاس توربو با توجه به قرارگیری سامانه توربوشارژ بر روی پیشرانه، دارای قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاوری برابر با 215 نیوتن متر بوده و شتاب صفر تا صد این خودرو به کمتر از 10 ثانیه رسانده کاهش یافته و حداکثر سرعت آن در حدود 210 کیلومتر در ساعت اعلام شده است

4-امکانات رفاهی و ایمنی دنا به چه صورت است؟

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی دنا باید گفت که این خودرو با توجه به قیمت خود در بازار، از امکانات گستره‌ای همچون کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل ABS و EBD، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان و هندزفری موبایل و کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS)، بلندگوهای جلو و عقب تیوتر، چراغ های هالوژنی و LED، آینه‌های جانبی برقی تاشونده اتوماتیک و راهنمادار، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه‌های سولار، جا به جایی صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت برقی، امکان نصب صندلی کودک در صندلی‌های عقب، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، سیستم روشنایی موقت در محیط تاریک و دسترسی به صندوق عقب از داخل بهره می‌برد.

5-استهلاک و هزینه‌های جانبی دنا چقدر است؟

پیرامون هزینه‌های جانبی و استهلاک دنا باید گفت که این خودرو در هر 5350 الی 5700 کیلومتر، نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده و هزینه این امور، در حدود 95 الی 115 هزار تومان اعلام شده است. همچنین، این نکته را نیز باید یاد اور شده که قیمت هر جفت لاستیک دنا که دارای سایزی برابر با 195 هستند، برابر با 335 الی 365 هزار تومان توسط شرکت‌های تایر ساز ایرانی همچون بارز، یزد، کویر و … اعلام شده است.

در رابطه با هزینه بیمه شخص ثالث این مدل نیز باید گفت که اگر شخصی دنا را به صورت صفرکیلومتر تهیه نماید یا بخواهد به مدت یکسال، اتومبیل خود را بیمه کند، باید مبلغی در حدود یک میلیون و 640 الی یک میلیون و 690 هزار تومان را پرداخت نماید.

6-قیمت دنا در بازار چقدر است؟

این خودرو در حال حاضر، دارای قیمتی برابر با 45 میلیون و 500 الی 46 میلیون و 900 هزار تومان در بازار آزاد است. همچنین، دنا پلاس دارای قیمتی برابر با 56 میلیون و 800 الی 57 میلیون و 600 هزار تومان بوده و نمونه توربو این مدل دارای قیمتی برابر با 62 میلیون و 500 الی 63 میلیون و 200 هزار تومان است.

حال اگر فردی بخواهد دنا را با بودجه ای برابر با 39 میلیون تومان تهیه نماید، باید به سراغ کدام مدل این خودرو برود؟ در رابطه با پاسخ این سوال، باید گفت که با بودجه مورد نظر می‌توان دنا را با مدل ساختاری 1394 با کارکردی کمتر از 71 هزار کیلومتر در بهترین شرایط فنی و ظاهری و جانبی همچون بیمه نامه بلند مدت و … خریداری کند.

7-معایب دنا چیست؟

در رابطه با معایب دنا باید گفت که این خودرو به اعتقاد مالکان خود و تعمیرکاران، دارای مشکلاتی همچون برق رسانی در سیستم‌های داخلی، سواری نسبتا خشک و سفت، فضای بسیار کم برای سرنشینان عقب، افت کیفی محسوس ادوات داخلی پس از استفاده دو ساله، رنگ پریدگی برخی نقاط بدنه همچون بین درب‌ها و صندوق عقب و …، حساس بودن پیشرانه و مولدهای توربوشارژ به کیفیت سوخت و تاریخ سرویس‌های دوره‌ای در نمونه توربو که در صورت عدم رعایت این نکته، این مدل دارای مشکلاتی اساسی خواهد شد.

در پایان، لازم به یاداوریست که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خودرو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

37 دیدگاه
  1. محمد می گوید

    خلاصه بگید ، ارزش خرید داره یا نه ؟

    1. امین ایرجی می گوید

      نسبت به بقیه ماشین های این رده قیمتی اره داداش

  2. Y می گوید

    اخه ارزش داره؟؟؟ ی لگن ایران خودرو همون سمند جراحی شده است فقط چراغاشو عوض کردن و همون گیربکس آشغال سمنده تو ۱۳ ثانیه به ۱۰۰ میرسه آشغاله

    1. امین ایرجی می گوید

      داداش چاره چیه این وسط؟ وقتی قدرت خرید پایینه انحصار وجود داره تنوع نیس قیمت ارز هر روز ی جوره و خیلی فکتور های دیگ مردم ایران مجبورن چون راه دیگ ای نیس تحریمم بکن راحت باز با وعده وام سریع از تحریم کوتاه میان

    2. ناشناس می گوید

      داداش اصلا هم لگن نیس من خودم دارم خیلی هم ازش راضی هستم

  3. Sajad می گوید

    تشکر
    در دنا پلاس این معایب رفع شده؟

  4. ///mahdispd می گوید

    آیا همه جای کابین دنا هم مثل اون یکی محصولات ایران خودرو از پلاستیک خشک بهره میبره؟؟آیا این مورد تو دنا پلاس رفع شده یا شاهد همون داشبورد و رودری ها با پلاستیک خشک هستیم؟؟؟

    1. امین ایرجی می گوید

      در واقع عایق بندی دنا پلاس از دنا معمولی بهتره. موتور هم همون ای اف سونه ولی ی سری کارشناسا میگن ی سری بهینه سازی ها تو بخش الایندگی شده .جنس داشبورد و ادوات هم متاسفانه اره از پلاستیکه ولی نه در اون حد خشک

  5. کارشناس فنی می گوید

    به نظر میاد همون سمند ای اف ۷ شرف داره به تموم خودروهای داخلی .دنا همون سمنده که گریمش کردن با قیمت گزاف میفروشنش.

  6. پدرام می گوید

    معلوم نیست چرا موتور پایه گاز سوز روش میزارن در حالی که دوگانه سوز تجویل نمیدن !!

  7. امین قاف می گوید

    پلتفرم قدیمی نبود هارمونی عقب و جلو و طرفین و حتی داخل کابین
    یه شتر گاو پلنگ بی کیفیت که واقعا یسری خودروهای چینی سگشون به این شرف داره
    انتخاب من تا پنجاه میلیون برای کیفیت پارس تندر و برای اپشن برلیانس هستش

  8. صادق می گوید

    سلام دناپلاس توربو با قیمت الان بازار یعنی ۶۷ تومن ارزش خرید داره . کیفیت توربوش چطوره؟

    1. امین ایرجی می گوید

      با این قیمت والا نه اصلا ارزش نداره کیفیت ساخت قطعات موتور و مولدهای توان بخش خوبن ولی تا همون ۵۵ تومن نه نزدیک ۷۰ میلیون

  9. alireza می گوید

    ببخشید میخواستم ببینم گاز سوز میشه واگه گاز سوز شه مشکلی واسش پیش نمیاد؟؟

    1. ناشناس می گوید

      آخه کی دنا رو گاز سوز میکنه ؟ کسی که پول نداره بنزین تنها رو بزنه چرا دنا میخره سوار میشه

  10. حمید می گوید

    سلام دنا ef7 گازسوزه یا بنزینی

  11. ناشناس می گوید

    مم
    کی لگنی مثل دنا سوار میشه مفت نمی ارزه

    1. وحید می گوید

      گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه تلخه

  12. ناشناس می گوید

    ایا امکان نصب توربو شارژ برویه دنا معمولی هست

  13. ناشناس می گوید

    دنا شده ۱۳۳ارزش خریدداره

  14. ناشناس می گوید

    ایا می شود دنا را گاز سوز کرد

    1. سعید می گوید

      بله من lpg کردم

  15. بهروز می گوید

    سلام
    آیا امکان دوگانه سوز کردن (LPG یا CNG) دنا وجود دارد ؟

  16. احسان می گوید

    سلام
    امکان گازسوز کردن دنای معمولی هست؟ منظور سی ان جی
    با تشکر

  17. علی می گوید

    میشه دنا معمولی رو دوگانه کرد؟؟

    1. ناشناس می گوید

      نمی شه
      نه

  18. وحید . ح می گوید

    با سلام خدمت دوستان . ماشینم دنا است یه سوال دارم وقتی ماشینو خاموش میکنم قفل درب ها باز نمیشه در حالیکه در دفترچه راهنما ماشین گفته اگه سوییچ رو خاموش کنی درب ها از حالت قفل خارج میشن . لطفا راهنمایی کنید .

    1. فرشاد می گوید

      سلام اقا وحید یک کلید کنار صندوق باز کن روی داشبورد هست اون کلید رو چند ثانیه نگه دار تا وقتی که چراغش روشن میشه ، اگه این کارو انجام بدی وقتی سوار دنا میشی و درها رو میبندی خودبه خود درها رو قفل میکنه و وقتی ماشین رو خاموش میکنی خود به خودقفل درها رو باز میکنه

  19. سیدامیر می گوید

    آیا میشه موتور EF7دنا رو گازسوز کرد؟؟؟؟

    1. bsjsj می گوید

      بله میشه من کردمlpg

  20. شریعتی می گوید

    سلام خدمت اساتید محترم. یه سوال خیلی مهم در رابطه با دنا دارم. اینکه شاسی اضطراری باز کردن درب از داخل نداره (یعنی درحالت بدون برق). یه دوستمون با خانواده توی جاده و ساعت ۲ شب این اتفاق براشون افتاد که بست باتری شل شده و برق قطع شده بود. و تمام درها قفل و نه سوئیچ و نه کلیدها هیچکدام عمل نمیکنه چون برق نداره. و کلی نگران شدن و میخواستن شیشه را بشکنن. الان این سوال پیش میاد که آیا واقعا دنا از داخل هیچگونه خروج اضطراری براش نگذاشتن؟ یعنی درحالت بدون برق از داخل چکار باید کرد؟

  21. ناشناس می گوید

    چرا اسم دنا رو بد نشون میدید میدونستید ای اف سون قرار بوده موتور یکی از مدل های ائودی باشه دنا ماشین بدیم نیست خیلیم خوبه نمیخواید برید اشغالای چینی رو سوار شید

  22. ناشناس می گوید

    خیلی خوبه

  23. ناشناس می گوید

    یه سوال دنا معمولی گازسوز میشه؟

  24. یونس می گوید

    اخی سال ۹۷…..الان۱۴۰۰هستیم دنا۳۵۰ملیون تومنه

  25. محمودرضا می گوید

    قیمت های این مقاله رو لطفاً بروز کنید…

  26. علی کردی می گوید

    سلام،دنا گاز سوز میشود کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.