مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی فولکس‌واگن جتا، یک گزینه عالی برای ایران!

فولکس‌واگن جتا ۲۰۱۹، نسل هفتم سدان جمع‌و‌جور این کمپانی آلمانی است که برای اولین‌بار از پلت فرم MQB مدولار بهره می‌برد. باتوجه به تغییر پلتفرم این محصول، جتا تسبت به گذشته بزرگتر و کارآمدتر شده که می‌تواند بخش بزرگی از فروش فولکس‌واگن را به خود اختصاص دهد. البته همه چیز به معماری وسیله نقلیه محدود نمی‌شود، اما مزایای MQB، به‌حدی زیاد است که یک خودروی از بورس افتاده را دوباره مطرح می‌کند.

مشخصات این خودرو باعث می‌شود تا شما اگه قصد خرید یک سدان کوچک را دارید، اولین گزینه در ذهن شما جتا باشد. همیشه اولین گام در انتخاب یک خودرو بخش دیداری است و ما نیز ابتدا با چشم تمام بدنه این محصول را براندازی کردیم تا ببینیم ظاهر محصول جدید فولکس، چه در دل خود دارد. جتا با خطوط قوی خود، بدنه بی نظیر و عناصر روشنایی طراحی شده جدید، زیبایی محافظه کارانه‌ای دارد. فولکس‌واگن با بکارگیری بخش‌های کرومی در بالای جلوپنجره مشبک، باعث شده تا این بخش از سادگی‌بیش از حد خارج شود.

کابین جتا را می‌توان در بین خودروهای فولکس‌واگن بهترین دانست و نسبت به گذشته نیز تغییرات مثبت فراوانی داشته است. صندلی چرم با طراحی R-Design واقعا راحت و زیبا هستند که دوست دارید ساعت‌ها به رانندگی خود ادامه دهید. متریال باکیفیت در تمام کابین کشیده شده تا حتی یک لحظه دست شما متریال سخت و بی‌کیفیت را لمس نکند. در داخل کابین می‌توانید تنظیمات روشنایی را با ۱۰ رنگ مختلف انتخاب کنید. تیپ‌های مختلف جتا با صفحه‌نمایش‌های مختلف قابل سفارش هستند که بنابر مبلغ پرداخت شده، صفحات نمایش باکیفیت ۸ و ۱۰.۲۵ اینچی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

مدل‌های فول آپشن جتا مجهز به تجهیزاتی مانند سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار نقطه‌ کور، کروز کنترل هوشمند و سیستم خروج از خط، اپل کارپلی، اندروید اتو و میرورلینک (MirrorLink) هستند. اما بیش از هر چیزی فضای داخلی جتا برای خریداران مهم است چرا که این خودرو از فضای مناسبی بهره می‌برد. با وجود سقف کوتاه، فضای داخلی برای سرنشینان بلند قد نیز خوب است و می‌توانند در آن راحت باشند البته نباید توقع سوار شدن ۵ فرد بزرگسال را در این خودرو با راحتی حداکثری داشت و نهایت بازدهی مناسب ۴ سرنشین است. شاید هیوندایی النترا در ایران سرسخت‌ترین رقیب جتا باشد اما چشم بسته می‌توان گفت که النترا در مقابل جتا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

موتور ۱.۴ لیتری توربو قلب این خودرو را تشکیل داده و اگر بخواهیم آن را با رقبای دیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که این پیشرانه ۱۴۷ اسب‌بخاری حرفی برای گفتن در مقابل خودروهای هوندا و نیسان ندارد اما گشتاور آن نسبت به سایر خودروها شرایط خوبی دارد. جتا را می‌توان یک خودرو با کاربری عادی و روزمره دانست که شتاب ناگهانی قابل قبولی دارد اما برای داشتن نهایت سرعت باید منتظر مدل GLI بود. گیربکس شش سرعته دستی و هشت‌سرعته اتومات DSG، سیستم انتقال قدرت جتا را تشکیل می‌دهند که مدل اتومات را می‌توان بی‌نقص دانست و به‌هیچ وجه کندی و خنگی در آن دیده نمی‌شود. در شتاب‌گیری نیز هیچگونه لگی وجود ندارد و این هماهنگی گیربکس و موتور را نشان می‌دهد.

سیستم تعلیق فولکس‌واگن جتا، یکی از بهترین‌ها در سطح جهان است و حتی در شرایط خارج از شهر نیز بسیار خوب عمل می‌کند البته در این دسته می‌توان رقبای بهتری را پیدا کرد که در ایران عرضه نمی‌شوند. زاویه دید در جتا عالی است اما شعاع چرخش به خوبی مزدا و هوندا نیست. در تغییر جهت‌های ناگهانی، حفظ تعادل بسیار خوب انجام می‌شود و در پیچ‌ها نیز چسبندگی به سطح زمین در حد بالایی خوب است.

جالب است بدانید که نسخه پایه جتا مدل ۲۰۱۹ با قیمت 18,545 دلار عرضه شده که نسبت به نسل گذشته این خودرو، کاهش قیمت داشته است و همین باعث می‌شود کسانی که علاقه‌مند به داشتن یک خودروی باکیفیت، کم استهلاک و قوی هستند به سراغ جتا بروند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. کابینش خیلی شبیه به بسترن بی سی هست و همینطور اندازش .

    1. خوب عزیز دل کابین بسترن b30 الگو برداری شده از همین فیس لیفت هست چینی تخصصی دارند در الگو برداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا