مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی فولکس گلف GTI: یک هاچ‌بک همیشه محبوب!

خبرهای خوش بازار ایران چندان زیاد نیستند اما اخیرا محصولات فولکس‌واگن باعث افزایش هیجان بازار کشور شده‌اند. ماموت خودرو در ادامه تلاش برای افزایش تنوع محصولات فولکس در ایران، قصد دارد محصولات پرفروش گلف را در ایران احیا کند بنابراین به‌تازگی اخباری به‌گوش می‌رسد که مدل گلف GTI مجوز واردات دریافت کرده است.

هاچ‌بک زیبا و قدرتمند فولکس‌واگن سالهاست که در مدل‌های مختلف عرضه می‌شود و یکی از محبوب‌ترین مدل‌های جهان بوده و پرفروش‌ترین خودروی فولکس‌واگن نیز محسوب می‌شود. اولین نسل فولکس واگن گلف GTI در سال 1975 با یک پیشرانه 1.6 لیتری 109 اسب بخاری معرفی شد که یک خودروی معمولی در زمان خود بود ولی در حال حاضر فولکس یک منبع قدرت فوق‌العاده برای این هاچ‌بک چابک در نظر گرفته تا نیروی خوبی در اختیار خریداران قرار گیرد.

مدل جدید گلف چهره جوان‌پسند و اسپرتی دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در نمای روبرویی خودرو، طراحی سنتی گلف با زبان جدید فولکس‌واگن ترکیب شده و عناصر مدرن نیز به آن تزریق شده است. بخش داخلی چراغ‌ها با نورپردازی زیبا به اسپرت شدن خودرو کمک کرده و ورودی‌های هوا نیز با طراحی کلی خودرو کاملا هماهنگ هستند.

در نمای جانبی، طراحی ساده با کمک رینگ‌های ۱۸ اینچی زیبا برطرف شده تا در این بخش نیز کم و کاستی حس نشود. در بخش عقبی گلف، شیب کم صندق عقب در سایر محصولات هاچ‌بک دیده نمی‌شود و چراغ‌ها نیز صاف طراحی شده‌اند و به سایر محصولات فولکس شباهت دارند.

گلف GTI در بخش کابین نیز بسیار خوب ظاهر شده و از یک فضای داخلی اسپرت و شیک بهره می‌برد. پنل پشت فرمان کاملا دیجیتالی با طراحی خاص غربیلک فرمان، باعث شده تا راننده گلف نهایت هیجان را تجربه کند. در قسمت صفحه‌نمایش اطلاعات و سرگرمی که به Discovery Navigation Pro معروف است، فولکس‌واگن از یک نمایشگر 9.2 اینچی بهره گرفته است. دوخت قرمز رنگ روی فرمان ،سردنده و بخش‌های مختلف نیز بسیار زیبا و اسپرت است.

پیشرانه فولکس واگن گلف GTI از حجم 1984 سی‌سی بهره می‌برد که توان خروجی ۲۲۰ اسب بخاری و 350 نیوتن متری را مهیا می‌کند. این موتور باعث می‌شود تا گلف 1386 کیلوگرمی شتاب 6.4 ثانیه‌ای داشته باشد و یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه با تعویض‌دنده دقیق وظیفه انتقال قدرت آن را برعهده دارد.

گلف را می‌توان یکی از ایمن‌ترین محصولات اروپا دانست که از موسسه استاندارد اروپا ۵ ستاره ایمنی کسب کرده است. هنوز مشخص نیست این محصول با چه سطحی از امکانات وارد کشورمان می‌شود اما گلف در دل خود تجهیزاتی از قبیل سیستم ورود بدون کلید ، استارت دکمه‌ای، صندلی برقی، سنسور پارک عقب و جلو، رینگ 18 اینچی، سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو، سنسور باران و… را جای داده است.

از لحاظ کیفیت رانندگی، گلف بسیار حساس به فرمان طراحی شده و در مقابل هر گونه تغییر جهت ناگهانی، هوشمند عمل می‌کند و چسبندگی فوق‌العاده‌ای به زمین دارد. سیستم هوشمند +XDS باعث می‌شود در پیچ‌های تند، خودرو دچار نافرمانی اکثر اتومبیل‌های هاچبک نشود.

واکنش خودرو به گاز و ترمز را می‌توان عالی دانست و فرمان‌پذیری هماهنگ با گاز نیز یک نکته مثبت دیگر است. جای خالی یک هاچبک خوب به‌شدت در ایران حس می‌شود که فولکس واگن گلف GTI بخوبی این بخش را پوشش خواهد داد. نباید انتظار داشته باشیم که با شرایط فعلی قیمت این خودرو چندان کم باشد و احتمالا در بازه قیمتی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومانی عرضه خواهد شد و DS3 را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب این خودرو در بازار کشورمان دانست.

در بخش زیر می‌توانید نگاهی اجمالی به تمام مشخصات این خودرو بیاندازید:

  • فولکس واگن گلف GTI پنج در
  • طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4267 / 1798 / 1442
  • فاصله محوری: 2631 میلی‌متر
  • وزن: 1374.83 کیلوگرم
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی ۱۹۸۴ سی‌سی توربودار
  • حداکثر قدرت: ۲۲۰ اسب بخار در 4500 دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: 350 نیوتون‌متر در 1500 دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: شش سرعته دوکلاچه
  • شتاب اولیه: 6.4 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری/جاده‌ای/ترکیبی: 9.4 / 6.5 / 8.4
  • قیمت پایه: حدود ۲۶ هزار دلار

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا