مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

هر آنچه باید راجع به تندر 90 بدانید را از چرخان بپرسید

همان‌گونه که می‌دانید، وب سایت تحلیلی خبری چرخان مدتی است که سرویسی به نام راهنمای خرید و مشاوره را در رابطه با خودروهای موجود در بازار ایران طرح ریزی کرده است که در این بخش، شما علاقمندان می‌توانید اطلاعاتی را راجع به هر یک از خودروهای موجود در کشور به دست آورید.

حال در جدیدترین بررسی انجام شده در این بخش، به سراغ یکی از محصولات پر فروش بازار به نام تندر 90 می‌رویم و مدل‌های مختلف این اتومبیل را که در بازار داخلی کشور حضور دارند را معرفی و ارزیابی خواهیم کرد.

 

1-هدف از ساخت تندر 90 چه بود؟

در رابطه با هدف ساخت تندر 90 باید این‌گونه بگوییم که این خودرو نخستین بار در اوایل قرن 21 میلادی در کشور فرانسه و به دست کمپانی رنو طراحی و ساخته شد و سیاست ساخت آن بر پایه یک اتومبیل ارزان قیمت و سدان بود تا اقشار کم درامد جامعه بتوانند با بودجه‌ای محدود، خودرویی کم استهلاک و با کیفیت را تهیه نمایند.

اما تندر 90 که در اصل نام آن لوگان است، نخستین بار در اواخر سال 1384 شمسی به بازار خودرویی ایران معرفی شد و از آن زمان تاکنون، همچنان تندر 90 به عنوان یک خودرو پر تقاضا، با دوام و ارزان قیمت، بر روی خطوط تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا حضور داشته و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

(لازم به یاداوریست که تندر نود در بازار ایران دارای دو مدل دیگر به نام‌های پارس تندر و تندر پلاس نیز است)

2-طراحی ظاهری و داخلی تندر 90 به چه صورت است؟

در رابطه با طراحی ظاهری این خودرو نمی‌توان نظر خاصی را ابزار کرد. زیرا با توجه به هدف ساختاری آن، تندر 90 دارای یک نمای بیرونی بسیار ساده و به دور از هیچگونه هیجان خاصی است و در اقشار مختلف مردم، به خودرویی با چهره‌ای ضد مد و قدیمی مشهور است و به اعتقاد کارشناسان، تنها دلیل خرید این خودرو دوام بالا و کیفیت ساخت آن است.

همچنین، پیرامون نمای داخلی و کابین تندر 90 باید بدین صورت گفت که همچون نمای بیرونی، اتاق این خودرو نیز بسیار ساده و معمولی است و در آن نمی‌توان هیچگونه قطعات پیچیده الکتریکی یا مکانیکی را یافت که این موضوع باعث انتقاد شدید برخی مشتریان نسبت به این خودرو شده است.

اما لازم به یاداوریست که به دلیل کیفیت ساخت بسیار خوب تندر 90، طول عمر آن بالا بوده و برای استفاده‌ دراز مدت، یکی از بهترین گزینه‌ها است.

3-پیشرانه و عملکرد تندر نود به چه صورت است؟

پیرامون مشخصات فنی و عملکرد این مدل باید گفت که تندر 90 (تندر پلاس و پارس تندر) از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بهره می‌برد که قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن گشتاور بوده و این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک، به چرخ های جلو (FWD) انتقال می‌یابد.

همچنین، در رابطه با عملکرد تندر 90 باید گفت که این خودرو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 11.7 الی 12.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت است. پیرامون مصرف سوخت تندر 90 می‌توان گفت که میزان مصرف این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 8.2 الی 8.4 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 4 است (گنجایش باک تندر 90 برابر با 50 لیتر است)

لازم به یاداوریست که در زمینه فضای سرنشین، تندر 90 یکی از بهترین خودروهای اقتصادی در بازار داخلی بوده و 5 سرنشین بالغ به راحتی دورن این خودرو جای می‌گیرند.

4-امکانات رفاهی و ایمنی تندر 90 به چه صورت است؟

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو باید گفت که تندر 90 نسبت به دیگر خودروهای هم رده خود، دارای فقر برخی آپشن های رفاهی بوده که این مسئله یکی دیگر از انتقادات وارده بر این اتومبیل خوش فروش است. حال اگر بخواهیم به برخی از امکانات این خودرو در بالاترین مدل یعنی تندر پلاس اتوماتیک، اشاره کنیم، می‌بایست مواردی همچون ترمز ضد قفل ABS چهار كاناله بهراه EBD، ترمز جلو ديسكي خنك شونده و ترمز عقب كاسه‌اي، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، راديو پخش CD خوان با پورت USB و AUX و بلوتوث، مه شكن عقب و جلو، جلو پنجره جديد، طرح جديد چراغ‌هاي جلو و عقب، طرح جديد صفحه آمپر، دكمه درب بازكن درب صندوق عقب، دستگيره جديد درب‌ها و همرنگ بدنه، دسته دنده جديد چرمي، ايموبلايزر، سيستم تهويه هوا دستي، تنظيم ارتفاع چراغ‌هاي جلو از داخل و … را نام برد.

5-قیمت تندر 90 در بازار خودرویی ایران چقدر است؟

پیرامون قیمت این مدل در بازار داخلی کشور باید گفت که تندر 90 در نمونه صفر کیلومتر و با مدل ساختاری 1397، دارای قیمت برابر با 45 میلیون و 500 الی 46 میلیون و400 هزار تومان در نمونه دنده دستی و در نمونه دنده اتوماتیک، این خودرو دارای قیمتی برابر با 55 میلیون و 500 هزار تومان است.

حال اگر شخصی بخواهید با بودجه‌ای کمتر از 37 میلیون تومان، یک دستگاه تندر 90 را در بازار داخلی کشور تهیه کند، باید به سراغ کدام مدل این خودرو برود؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که با بودجه معین شده، می‌توان تندر 90 را در نمونه دنده دستی و با مدل ساختاری 1394، با کارکردی کمتر از 68 هزار کیلومتر در بهترین شرایط فنی و ظاهری خریداری کرد.

6-استهلاک و هزینه‌های جانبی تندر 90 چقدر است؟

در رابطه با استهلاک و هزینه‌های جانبی این خودرو باید گفت که تندر 90 در هر 5150 الی 5500 کیلومتر، نیازمند بررسی و سرویس‌های دوره‌ای بوده که هزینه این اعمال، دو حدود 105 الی 135 هزار تومان اعلام شده است.

همچنین، این نکته را نیز باید یاد آور شد که قیمت هر جفت لاستیک تندر 90 که دارای سایزی برابر با 185 هستند، برابر با 330 الی 360 هزار تومان توسط شرکت‌های تایر ساز ایرانی همچون بارز، یزد، کویر و … اعلام شده است.

پیرامون نرخ بیمه شخص ثالث نیز باید بگوییم که اگر شخصی این خودرو را به صورت صفر کیلومتر خریداری کند و بخواهد برای مدت یکسال اتومبیل خود را بیمه شخص ثالت نماید، باید مبلغی برابر با یک میلیون و 640 الی یک میلیون و 690 هزار تومان را پرداخت کند.

7-معایب تندر 90 چیست؟

سرانجام، نوبت به آخرین بخش در این بررسی می‌رسد و در آن باید به معایب تندر 90 بپردازیم که در رابطه با این موضوع باید گفت که تندر 90 دارای معایب و مشکلاتی همچون فقر برخی آپشن‌های رفاهی، دید محدود سر پیچها و هنگام دنده عقب، صندلی‌های سفت، طراحی داخلی و خارجی به شدت ساده، قیمت بالای لوازم یدکی، سیستم صوتی ضعیف و … است.

در پایان، لازم به یاداوریست که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خودرو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. پارس تندر یا دنا یا پارس tu5?؟؟؟
    با توجه به اختلاف قیمتی که دارند اپشن ها قابل اضافه شدن هستن

    1. نظر من پارس تی یو
      ماشین علاوه بر کیفیت و ایمنی و آپشن ، ظاهر هم مهمه براش که تندر اینو نداره

      1. به نظر شما پارس کیفیت داره؟ پر آپشن و ایمنه یا زیبا است؟ شما حتمالا ماشین ندیدین که آشغال ۲۰ سال قبل رو زیبا میدونید حالا آپشن و ایمنی و کیفیت هیچ

  2. اولا پارس آشغال از لحاظ فنی با ال نود قابل قیاس نیست_ دوما ال نود 3 ستاره ی ایمنی گرفته و پارس به زور خودشو کشته 2 تا گرفته_ دوما ما ال نود داریم از لحاظ فنی ی پیچش به این پارس لگن که فقط قیافه داره می ارزه_ 1 ساله فقط روغن و بنزین ریختیم توش و از قم و کاشان و رشت و تنکابن گرفته تا بانه و مریوان مسافرت رفتیم کم نیاورد_ درسته قیافه نداره ولی از لحاظ فنی آدمو راضی نگه میداره_ پارس آشغال فقط قیافه داره

  3. سلام خدمت شما عزیزان ،ال90مدل95دارم که درحدود5300کیلومترراه رفته ایا لازم است تسمه تایم عوض بشه یا نه بخاطراینکه 2/5ازعمرخودروگذشته است ممنون میشم راهنماییم کنید موفق باشید

    1. سلام
      60 هزارتا هم تسمه تایمو عوض کن هم گردگیر پلوس را تا توی جاده نمونی .

    2. تعویض تسمه تایم هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر انجام میشود
      در صورت کار کر کمتر و طول عمر تاریخی بالای ۴ سال تعویض شود

  4. آخه شما چطور میگید ال ۹۰ بهتره برید درگ ال ۹۰ و پارس ببینید.در ضمن پژوپارس چهار چرخ دیسکی absکه چرخ های جلو سیستم خنک کننده دارند والا من خودم پژو پارس دارم از نظر موتور و کابین و … عالیه تندر سوار میشی از ۱۰۰ تا بیشتر بری کابینش میوفته لرزه. اگرم فکر میکنید موتورش خوبه…،تو دنده سه ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت باهاش برید.اولا نمیره این سرعتو.دومن وقتی رفتید میبینید خرج داره یا نه

  5. تندر نه قیافه داره نه ماشین خوبی است برید فیلم درگ پارس tu5و رنو ببینید میفهمید پژو پارس هم قیافه داره هم چهار دیسکه هم سرعت بیشتر میره هم دیسک های جلو سیستم خنک کننده داره.کسانی که فکر میکنن رنو خوبه سخت در اشتباه هستن.وقتی با رنو ۱۰۰ تا سرعت میری میفته لرزه ولی tu5اینجوری نیست.اگر فکر میکنید رنو مترش قوی تره با دنده سه ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برید

  6. سلام من هردو ماشین داشتم اگر کیفیت قطعات پارس به پای ال90 برسد ماشین بهتری هست ولی متاسفانه اینجوری نیست. پارس من خیلی منو خیلی اذیت کرد مدام داخل تعمیرگاه بودم دو بار هم توی جاده ما رو گذاشت. جون به لبم کرد و آخر فروختم ال90 گرفتم 3 سال دارم فقط بنزین و روغن و فیلتر تا العان گوش شیطون کر مشکلی نداشته و از شتابش هم راضی هستم در ضمن ال90 توی سربالایی ها قدرت و شتاب بیشتری از پارس داره ولی توی کفی با پارس می تونید تند تر برسونید که تنها مزیت پارس همینه که مدام باید جریمه سرعت بدید.

  7. برق اون چراغ سفیدا کوچیکا که توی راهنما های جلو ال نوده از کجاس

    زیر سپر ال ای دی زدم می خوام برق و وصل کنم به اون که با دور اول چراغ که فقط چراغای عقب و همون دوتا کوچیک روشن میشه وصل شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا