مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه هایما S5 توربو با هاوال H2، جدال دو کراس اوور چینی با یکدیگر!

بی شک، بازار خودروهای نیمه شاسی بلند یا همان کراس اوورهای شهری در ایران بسیار داغ است و مشتریان بیشتر تمایل به خرید این‌گونه خودروها دارند و اولویت اول خود را در انتخاب نهایی، بر مبنای این محصولات معین می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو خودرو کراس اوور با نام‌های هایما S5 توربو و هاوال H2 در بازار داخلی کشور بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو محصول، برتری هر یک را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

هاوال H2 یک کراس اوور شهری بوده و توسط برند هاوال که یکی از شرکت های زیر مجموعه کمپانی گریت وال چین است، تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. برند هاوال در حال حاضر، با همکاری گروه خودروسازی بهمن، به بازار ایران عرضه می‌شود.

اما در سوی دیگر این میدان، هایما S5 توربو قرار دارد. این خودرو نیز یک کراس اوور شهری بوده که با همکاری و مونتاژ گروه صنعتی ایران خودرو، به بازار داخلی کشور عرضه می‌شود و در طول این چند ماه که فروش آن آغاز شده است، توانست آمار فروش خوبی را در بازار به خود اختصاص دهد.

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی این دو خودرو، حال نوبت به بررسی نمای ظاهری آن‌ها می‌رسد و همان‌گونه که در مطالب قبلی گفته شد، طراحی ظاهری هر خودرو بسته به نظر مشتری، هم می‌تواند زیبا باشد و هم زشت و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که کدام خودرو زیبا تر است. اما به اعتقاد کارشناسان، طراحی بیرونی هاوال H2 از دیدگاه کلی بهتر از هایما S5 توربو بوده و شکل ساختاری این خودرو دلنشین تر است.

3-طراحی داخلی

پس از نمای ظاهری، حال نوبت به بررسی طراحی داخلی و کابین این دو محصول می‌رسد و در این رابطه باید گفت که اتاق داخلی هاوال H2 به دلیل جنس متریال بهتر در زمینه ساخت و کیفیت، وجود ابزارک و ادوات بیشتر و طراحی همه پسند، برتری قاطعی را نسبت به هایما S5 توربو که در اکثر موارد مشتریان جوان بیشتر طراحی داخلی آن را می پسندند، دارا بوده و از این رو، باید هاوال را در این بخش پیروز میدان بدانیم.

4-پیشرانه و عملکرد

هاوال H2 از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 140 اسب بخار و گشتاوری برابر با 202 نیوتن متر است که این نیرو تولیدی، توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک 3 حالته، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در رابطه با عملکرد این مدل نیز باید گفت که هاوال H2 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 12.8 الی 13.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 175 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوخت هاوال H2 باید گفت که این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 8.1 الی 8.3 لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است (حجم باک هاوال H2  برابر با 55 لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان، هایما S5 توربو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 161 اسب بخار و گشتاوری برابر با 223 نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هایما S5 توربو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 11.8 الی 12.2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 175 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، پیرامون مصرف سوخت هایما S5 توربو می‌بایست گفت که این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به واسطه وزنی کمتر نسبت به هاوال،‌ به صورت ترکیبی دارای مصرفی برابر با 7.8 الی 8.1 لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است (حجم باک هایما S5 توربو برابر با 60 لیتر است)

حال نوبت به اعلام برنده بین یکی از این دو خودرو در بخش پیشرانه و علمکرد می‌رسد که با نگاهی به مشخصات این دو محصول چینی، متوجه خواهیم شد که هر دو خودرو تقریبا عملکردی مشابه با یکدیگر را دارا هستند و باید پیروز این قسمت را هر دو اتومبیل به صورت مساوی اعلام کنیم.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات ایمنی و رفاهی این دو مدل باید بگوییم که هر دو خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی در بخش تصادفات جاده‌ای شده‌اند، اما در بخش امکانات رفاهی یا همان آپشن، هاوال H2 با دارا بودن مواردی همچون:

سیستم ترمز و پایداری ABS-EBD-BA-ESP-DRS-SIPS، کیسه هوا راننده/ سرنشین جلو/ جانبی/ پرده‌ای، سیستم هشدار دهنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک مطبوع دو کاناله با فیلتر تصفیه هوا، فرمان برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، مانیتور لمسی 7 اینچی با ورودی AUX/USB /Ipod, بلوتوث، ترمز دستی برقی، صندلی راننده قابل تنظیم 6 حالته، صندلی شاگرد 4 حالته، تنظیم برقی گودی کمر، گرمکن ضد بخار آینه‌ها، رهیاب ماهواره‌ای، سانروف چند حالته، اگزوز دوگانه اسپرت، دوربین کمکی پارک بر روی آینه جانبی، 6 بلندگو و …. خودرویی بهتر از هایما S5 توربو به شمار می‌رود.

6-قیمت در بازار

پیرامون قیمت این دو خودرو باید گفت که هایما S5 توربو در حال حاضر دارای ارزش قمیت برابر با 100 الی 102 میلیون تومان در بازار داخلی کشور است و در سوی دیگر، هاوال H2 که هنوز به صورت انبوده وارد بازار خودرویی ایران نشده است، به گفته مدیران گروه خوردوسازی بهمن، دارای قیمتی مابین 95 الی 100 میلیون تومان خواهد بود (به صورت دقیق و اعلامی، برابر با 95 میلیون و 890 هزار تومان)، اما باید منتظر ماند و دید در صورت ورود انبوه این خودرو به بازار، قیمت نهایی آن چقدر است. (با توجه به وضعیت نا مشخص بازار، قطعا قیمت بازار این دو خودرو تفات فاحشی با قیمت اولیه کارخانه دارد)

7-خدمات پس از فروش

سرانجام، در پایان این مقایسه می‌بایست به خدمات پس از فروش و شرکت‌های پشتیبانی کننده از این دو محصول نیز اشاره کنیم که در رابطه با هاوال H2 باید گفت که گروه خودروسازی بهمن به عنوان شریک و نماینده برند هاوال، وظیفه ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی را به اتومبیل‌های این شرکت در بازار ایران عهده دار است و به واسطه نام پر آوازه بهمن خودرو در زمینه خدمات پس از فروش و تامین قطعات، خریداران احتمالی این خودرو می‌توانند با خیال آسوده هاوال H2 را خریداری نمایند.

همچنین، در سوی دیگر این میدان، گروه صنعتی ایران خودرو، وظیفه مونتاژ و پشتیبانی از محصولات هایما را در بازار داخلی کشور عهده دار بوده و به واسطه وجود نمایندگی‌های گسترده این شرکت دولتی و تامین قطعات مناسب، خریداران احتمالی هایما S5 توربو نیز می‌توانند با خیال آسوده این خودرو را برای استفاده چندین ساله خود تهیه نمایند.

به سوپر گروه خودروی هایما S5 ملحق شوید

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. تفاوت قیمت حدودا ۵۰ میلیونی این دو تو بازار خودش گویای همه چیزه

  2. يه نكته مهم كه داخل متن بهش اشاره نشد، اينه كه اغلب ماشينهاي چيني افت قيمت بالايي هنگام فروش دارند ولي در اين زمينه مدل هاي هايما وضعيت خيلي بهتري دارند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا