Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اندر حکایت دلایل گرانی محصولات سایپا و ضرری که خریداران کردند!

گروه خودروسازی سایپا در مدت زمانی که از سال 97 گذشته است، روزهای پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته است. از طرح‌های فروش مختلف تا بخشنامه افزایش قیمت که همگی باعث شدند توجه بازار و رسانه‌ها به سمت این شرکت خودروسازی جمع شود ولی این شرکت در 21 فروردین اطلاعیه‌ای را مبنی بر گران شدن بعضی از محضولاتش منتشر کرد که با اعتراض مردم از آن عقب نشینی نمود ولی روز گذشته همان بخشنامه و شاید پر و پیمان‌تر منتشر شد و محصولات سایپا با افزایش قیمت 3 تا 9 میلیون تومان روبرو شدند.

گروه خودروسازی سایپا

به گزارش چرخان، گروه خودروسازی سایپا از جمله شرکت‌هایی است که هر ساله با دلیل و یا بی دلیل اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می‌کند و این افزایش قیمت‌ها معمولا به دلایلی است که بعضا توجیه پذیر و بعضا توجیه ناپذیر هستند. در جدیدترین بخشنامه صادر شده توسط سایپا، علت جدید افزایش قیمت نوسانات ارزی و افزایش قیمت فولاد عنوان شده است ولی تجربه نشان داده است که سایپا و دیگر خودروسازان ایرانی اصولا به یک افزایش قیمت ابتدای سال عادت کرده اند و دلایل مختلفی که مطرح میشود، صرفا توجیه عمل انجام شده است.

خریداران ضرر نمی‌کنند!

یکی از نمایندگان فروش محصولات سایپا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از افزایش قیمت ناگهانی و این چنینی محصولات سایپا، چه کسانی متضرر می‌شوند؟ گفت:

به طور کلی ضرری متوجه کسی نخواهد شد چرا که در قرارداد همه مشتریان نحوه محاسبه قیمت ذکر می‌شود و مشتریانی که با قیمت قطعی خریداری کرده‌اند قطعا با قیمت مصوب به آنها خودرو تحویل دادیم. از طرف دیگر مشتریانی که با قیمت روز و تحویل در آینده اقدام به خرید خودرو نموده‌اند، از اول می‌دانستند که قرار نیست به قیمت روز ثبت نام مابه‌التفاوت بپردازند و همه چیز بر مبنای روز تحویل خودرو خواهد بود.

همچنین آن دسته از مشتریانی که در آینده اقدام به تحویل گرفتن خودرو خواهند کرد باید بدانند که با گران شدن قیمت کارخانه، قطعا بازار نیز رشد خواهد کرد و قیمت خودروی آنها نیز در بازار گران می‌شود و ضرری متوجه آنها نخواهد شد.

افزایش قیمت محصولات سایپا به فولاد ربطی ندارد!

یکی از مسائلی که سایپا برای افزایش قیمت اعمال شده مطرح می‌کند، مساله گرانی فولاد است ولی رسول خلیفه‌سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مصاحبه‌ای گفت: افزایش قیمت فولاد هیچ وقت به طور لحظه‌ای و ناگهانی نبوده و همه چیز با یک شیب بسیار ملایم تاثیر می پذیرند. ما حتی در حال حاضر نسبت به قیمت جهانی فولاد، قیمت ارزان‌تری را به مشتری ارائه می‌دهیم و از این بابت حتی مراعات تولیدکنندگان داخلی را نیز انجام داده‌ایم.

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته و در مقاطعی حتی قیمت فولاد به نصف قیمت رسید و اگر قیمت فولاد به این مقدار در تولید خودرو موثر است، چرا در آن زمان خودروسازان اقدام به کاهش قیمت نکردند؟ به هر حال تاثیر فولاد در قیمت خودرو بالا نیست.

حمایت‌های دولتی بلای جان خودروسازی ایران

روح‌الله طالبی، استاد دانشکده علم و صنعت نیز در مصاحبه ای با یکی از رسانه‌های نوشتاری گفت: تا زمانی که حمایت‌های دولتی برای خودروسازان داخلی وجود دارد و آنها مطمئن به این حمایت‌ها هستند، قادر به رقابت با خودروسازان خارجی نخواهند بود و ارتقا کیفیت محصولات آنها انتظاری دور از ذهن است. آنها به دلیل همین حمایت‌ها، در اوایل سال اقدام به گرانی محصولات می‌کنند و اگر فرصتی پیدا کنند، نیمه دوم سال نیز به افزایش قیمت‌ها نگاهی دارند.

معمولا افزایش نرخ ارز نیز صرفا بهانه‌ای به دست آنها می‌دهد که بتوانند افزایش قیمت‌ها را به آن گره زده و توجیه کنند. دلایلی از جمله تسهیلات گران قیمت که هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و عدم استفاده از قطعه سازان برای رقابتی کردن قیمت قطعات و اقتصاد وابسته به نفت از جمله دلایل گرانی خودرو هستند.

1 نظر
  1. sh7117 می گوید

    خدالعنتشون کنه این چه وضعیتیه درست کردن واسه ملت در عرض دو هفته آریو صفر از ۹۴ تومن تو بازار رسیده به ۱۳۰ الی ۱۵۰ تومن اخه چقدر بی شرفید شماها الهی خدا از روی زمین بردارتتون مردمو بدبخت کردین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.