Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه سیتروئن C3 با هیوندای i20؛ مونتاژی ها!

امروزه خریداران خودرو در سرتاسر جهان، بیش از پیش به خرید خودروهای هاچ بک علاقمند هستند و ترجیح می‌دهند بودجه‌ای را که برای انتخاب یک اتومبیل خوب در نظر گرفتند، صرف خرید یک اتومبیل هاچ بک کنند. در این رابطه، باید گفت که در بازار خودرویی ایران نیز خریداران جوان تر، تمایل بیشتری به انتخاب خودروهای هاچ بک دارند که همین موضوع باعث شد تا در این مطلب، به سراغ مقایسه دو خودرو جذاب با نام‌های سیتروئن C3 و هیوندای i20 برویم و با نگاهی کلی به این دو محصول، برتری هر یک را نسبت به دیگری بیان کنیم.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید گفت که سیتروئن C3 یک خودرو هاچ بک بوده که توسط هولدینگ فرانسوی PSA (برند سیتروئن) ساخته و عرضه می‌شود و طبق قرارداد منعقد شده توسط گروه صعنتی سایپا با برند سیتروئن، این خودرو به صورت مونتاژی به بازار داخلی کشور عرضه خواهد شد (لازم به ذکر است که تولید این خودرو در مرحله اول با تیراژ محدود آغاز شده و اول سری از آن در اواسط تابستان سال جاری به مشتریان تحویل داده می‌شود)

اما در سوی دیگر این میدان، هیوندای i20 نیز یک هاچ بک شهری بوده که توسط کمپانی هیوندای کره جنوبی ساخته و عرضه می‌شود و طبق تفاهم نامه‌ای که بین گروه صنعتی کرمان خودرو با برند هیوندای در سال 1394 امضا شد، i20 به عنوان یکی از محصولات بروز هیوندای در بازارهای جهانی، توسط شرکت کرمان خودرو مونتاژ و به بازار داخلی کشور عرضه شده است.

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی دو خودرو، حال نوبت به بررسی نمای ظاهری این دو مدل می‌رسد و همان‌گونه که در مطالب قبل گفته شد، طراحی بیرونی هر خودرو بسته به نظر مشتری هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدام یک از این دو خودرو نسبت به دیگری دارای چهره‌ای زیبا تر و جذاب تر هستند. اما به اعتقاد کارشناسان، سیتروئن C3 با دارا بودن نمایی منحصر به فرد و اسپرت، در این بخش دارای برتری نسبتا بیشتری در مقایسه با هیوندای i20 است.

 

 

3-طراحی داخلی

پس از نمای ظاهری، در رابطه با نمای داخلی و کابین این دو خودرو باید گفت که در ساخت اتاق داخلی، ادوات و ابزارک های هر دو محصول، از متریال قابل قبول و رضایت بخشی استفاده شده است و به اعتقاد کارشناسان، در این بخش هر دو اتومبیل به صورت یکسان با یکدیگر از نظر کیفیت ساخت کابین و جنس متریال استفاده شده هستند. اما از نظر نمای داخلی اتاق و جذابیت، بدون تردید سیتروئن C3 یک سر و گردن از هیوندای i20 بهتر است.

4-پیشرانه و عملکرد

در رابطه با پیشرانه و عملکرد این دو محصول باید گفت که سیتروئن C3 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربو شارژ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاوری برابر با 254 نیوتن متر است که این نیرو تولید توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید گفت که سیتروئن C3 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 7.9 الی 8.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 195 کیلومتر اعلام شده است. همچنین، در زمینه میزان مصرف سوخت نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که C3 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، ‌به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 6.4 الی 6.6 لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 است (گنجایش باک این مدل برابر با 41 لیتر است)

 

تجربه اختصاصی رانندگی با سیتروئن C3

اما در سوی دیگر این میدان، هیوندای i20 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.4 بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 98 اسب بخار و گشتاوری برابر با 134 نیوتن متر است که این نیرو تولید توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک) به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید بدین صورت گفت که هیوندای i20 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 13.2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 175 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، در زمینه مصرف سوخت نیز باید گفت که i20 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 6.6 الی 6.8 لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 است (گنجایش باک این خودرو برابر با 50 لیتر است)

حال نوبت به اعلام برنده بین این دو خودرو می‌رسد که در این بخش با توجه به مشخصات اعلامی و عملکرد، باید با قاطعیت کامل سیتروئن C3 را به دلیل مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر، فضای سرنشین بیشتر و راحت تر و …، پیروز این قسمت اعلام کرد.

 

5-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات ایمنی و رفاهی این دو خودرو باید گفت که هیوندای i20 با دریافت 5 ستاره کامل ایمنی از مرکز تست سوانح و تصادفات جاده‌ای در اروپا، خودرویی ایمن تر نسبت به سیتروئن C3 که تنها 4 ستاره ایمنی را دریافت کرده است، بوده و در زمینه امکانات رفاهی نیز باید گفت که هر دو خودرو تقریبا در سطحی برابر با یکدیگر قرار داشته و از امکاناتی همچون نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رابط ارتباطی اندروید اتو و اپل کارپلی، درگاه AUX، سیستم صوتی ۶ بلندگو و ناوبری ماهواره‌ای، کروزکنترل، فرمان برقی، قابلیت تنظیم فرمان تلسکوپی در طول و ارتفاع، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم ارتفاع نور اصلی چراغ جلو، شیشه ‌بالا بر برقی صندلی‌های جلو، شارژر ۱۲ ولت و کامپیوتر سفری، صندلی‌ها با پوشش مرغوب‌، ۴ شیشه بالابر برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین پارک و سنسورهای جلو و عقب، ۶ کیسه‌ هوا (سیتروئن C3)، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای و پیش‌کشنده برای ۵ سرنشین، ۲ عدد ایزوفیکس برای صندلی مخصوص کودک در عقب، ایموبلایزر، هشدار تعویض لاین، قفل کودک، هشدار تجاوز از سرعت قابل تنظیم، ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل ایستایی در شیب تند (HAC) و کنترل پایداری الکترونیک (ESC) اشاره کرد.

6-قیمت در بازار

پیرامون قیمت این دو مدل در بازار داخلی کشور باید گفت که هیوندای i20 در حال حاضر قیمتی در حدود 115 الی 117 میلیون تومان را دارا بوده و در سوی دیگر این میدان، قیمت سیتروئن C3 همچنان نامعلوم است. زیرا این خودرو هنوز به صورت انبوه وارد بازار نشده و قیمت آن با توجه به گفته مدیران شرکت سایپا، در حدود 120 الی 140 میلیون تومان خواهد بود.

7-خدمات پس از فروش

همان گونه که در ابتدای این مطلب ذکر شد، هر دو خودر وبه واسطه مونتاژ در داخل کشور و خدمات پشتیبانی قوی، از شرایط بسیار خوبی برای خرید از سوی مشتریان بهره مند هستند. در این رابطه، باید گفت که c3 با مشارکت گروه خودروسازی سایپا و برند سیتروئن در سایت تولید کاشان ساخته و عرضه میشود و با توجه به نمایندگی های گسترده سایپا در سرتاسر کشور، پس از عرضه انبوه این مدل، خریداران می‌توانند این اتومبیل را با آسودگی خاطر خریداری نمایند.

بازدید از سایت تولید خودروی C3 در سایپا کاشان

اما در سوی دیگر این میدان، i20 توسط گروه خودروسازی کرمان موتور با همکاری برند هیوندای مونتاژ و عرضه میشود و با توجه به نظر دارندگان این مدل، باید گفت که این خودرو در مدت زمانی که در بازار داخلی کشور حضور دارد، توانسته است رضایت دارندگان را جلب کند و خود را به عنوان یک گزینه معقول در رده قیمتی 100 الی 120 میلیون تومان، مطرح سازد. اما در زمینه خدمات پس از فروش و تهیه قطعات، مالکان این مدل در برخی موارد از شرکت کرمان خودرو ناراضی بوده و گفته‌اند که باید روزها و هفته‌ها منتظر برخی از قطعات یدکی خودرو خود باشند.

4 دیدگاه
  1. علی می گوید

    سلام
    به نظر من اصلا قابل مقایسه نیستن این دو‌ خودرو
    از نظر ظرفیت که قطعا سیتروئن c3 به اندازه i30 هست
    از نظر انجین هم که خب موتور ۱۶۵ اسب توربو مشارکتیpsa و بی ام و که الانم داره روی خودروهای خودش هم سوار میشه و چندین سال پیاپی بهترین موتور بوده و جوایز زیادی هم نصیب خودش کرده گویاست و مقایسه با موتور ۹۶ اسب قدیمی i20 !!!!
    سیستم تعلیق سیتروئن که همه اذعان به برتری این برند خودروساز دارند و بازم صحبت در مورد مقایسه اش بی معناست
    گیربکس آیسین ژاپن سیتروئن c3 هم که بازم جز ۶ برند اول تولید گیربکس جهانه باز گویای همینه است
    فروش ۶۰۰هزار نسخه ۲۰۱۶ این خودرو در اروپا خودش گویای همه چیز هست
    انشاالله به قیمت مناسب عرضه بشه که قیمت خودروهای غیر واقعی کرمان خودرو و چینی های بی کیفیت هم بشکنه و همه بتونیم خودروهای روز اروپا رو سوار بشیم
    ممنون از همگی ایام بکام

    1. آریا می گوید

      آدم خل دیوانه پر فروش ترین خودروی دنیا در رتبه اول تویوتا مدل ه کرولا هست که به زور فروشش به ۶۰۰ هزار تا میرسه توی کل دنیا اون وقت چطور یه مدل از سیتروئن که توی ۱۰۰ تا مدل پر فروش دنیا یه مدل هم از سیتروئن نیست تونسته فقط توی اروپا ۶۰۰.۰۰۰ تا بفروشه
      البته اگر ما رو مثل خودت جیگر فرض نکنی > تمام متن کامنتت بصورت کاملا مستقیم تبلیغ سیتروئن بود

      توصیه بنده : برند پژو سیتروئن توی دینا ، کاه هم بارشون نمی کنن انقدر آشغال هستن
      اگر ۱۴۰ میلیون می خواید پول بدید گزینه های بهتری هم هست بگردید پیدا می کند

  2. رضا محمدی می گوید

    در مورد دو خط آخر
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه

  3. علی می گوید

    سلام
    دوست گرامی همه در ارائه نظر مخیل هستند و دور از ادب هست توهین به دیگران
    لینک مرجع میزارم برای اطلاع شما دوست عزیز
    انشاالله سطح سواد انگلیسی و ریاضیتون بیشتر از ادبتون باشه
    http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/citroen/citroen-c3/
    موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.