مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیداخلی

آغاز مجدد تحریم‌های بین المللی، چه تاثیری بر روی ساخت و واردات خودروها به کشور خواهد داشت؟

همان‌گونه که می‌دانید، تفاهم نامه هسته‌ای موسوم به برجام، این روزها بر روی مسیری نا هموار قرار گرفته و با خروج ایالات متحده آمریکا از آن، هرچه بیشتر به آخر عمر خود نزدیک می‌شود. در این رابطه، باید گفت که در صورت تعلیق این تفاهم نامه بین المللی، چرخه اقتصادی کشور به طور جدی دچار نوسان خواهد شد و صنعت اتومبیل نیز به عنوان یکی از ارکان مهم کشور، دچار آسیب‌های جبران ناپذیر می‌شود.

بر این اساس، حال در این مطلب قصد داریم با در نظر گرفتن احتمال تعلیق این تفاهم نامه، یک بررسی کلی را راجع به آغاز مجدد تحریم‌های بین المللی و تاثیر آن بر روی تولید و واردات خودرو به کشور انجام دهیم.

با ما همراه باشید.

1-افزایش بی رویه قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی

به جرات می‌توان گفت، یکی از مهم ترین مواردی که پس از تعلیق یا انحلال این تفاهم نامه روی خواهد داد، افزایش بی رویه قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی خواهد بود. در این رابطه، باید گفت که اگر به چندین سال پیش باز گردیم (حد فاصل سال‌های 1390 الی 1393)، متوجه خواهیم شد که در آن سال‌ها با بالا گرفتن فشار تحریم‌های بین المللی، بازار خودرویی ایران دچار نوسان قیمتی با شیب صعودی بسیار تند شد و در نتیجه، قیمت اتومبیل‌های موجود به صورت غیر منطقی بالا رفت که در این موضوع باعث افزایش قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی شد که بیشترین ضرر را در این باره، خریداران و نمایشگاه داران متحمل شدند.

به عنوان مثال، تا قبل از بالا گرفتن فشار تحریم‌ها و عدم نوسان نرخ ارزهای خارجی، قیمت یک دستگاه تویوتا کمری (مدل موجود در سال 1390) برابر با 39 الی 42 میلیون تومان بود، اما به محض بالا گرفتن فشار تحریم‌ها و افزایش بی رویه نرخ ارزهای خارحی به خصوص دلار، قیمت این مدل در سال‌های بعد، بیش از 2 الی 3 برابر شد.

2-عدم ورود قطعات و لوازم اصلی برای خودروها

یکی دیگر از موضوعاتی که با تعلیق این تفاهم نامه بین المللی به وقوع خواهد پیوست، عدم ورود قطعات و لوازم اصلی برای خودروهای موجود در بازار داخلی کشور خواهد بود. در این رابطه، باید گفت که قطعات و لوازم مصرفی اتومبیل‌ها یکی از مهم ترین موارد برای مالکان خواهد بود و در صورت عدم ورود این قطعات و یا غیر استاندارد بودن آن‌ها، این افراد نمی‌توانند به درستی از خودرو خود مراقب و نگهداری کنند که این موضوع باعث بروز صدمات جبران ناپذیر در این حوزه خواهد شد.

به طور مثال، شخصی دارای یک دستگاه بی ام و 528 است و باید برای خودرو خود برخی از لوازم یدکی را تهیه نماید (در بازار آزاد)، اما اگر فشار تحریم‌های بین المللی بالا گیرد، این لوازم به راحتی قادر به ورود به بازار داخلی کشور نخواهند بود و شخص مورد نظر نمی‌تواند به آسانی قطعات مورد نیاز خود را تهیه کند و مجبور است هزینه بیشتری را برای خرید این موارد پرداخت نماید.

3-ورشکستی شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده خودرو

از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه با تعلیق تفاهم نامه موسوم به برجام و آثار ناشی از آن عنوان کرد، ورشکستی شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده خودرو است. پیرامون این موضوع، باید گفت که با تشدید تحریم‌های بین المللی، قطعا برندهای مشهور و معتبر با در نظر گرفتن شرایط خود در بازار ایران و مقایسه آن با سایر نقاط جهان (آمریکا و اروپا)، قطعا همانند سال‌های پیشین، بازار داخلی کشور را ترک خواهند کرد که این موضوع باعث ایجاد صدمات و خسارت‌های زیادی به شرکت‌های تولیدکننده خودرو به صورت خصوصی و واردکنندگان خواهد شد و در نتیجه باعث ورشکستی این مراکز می‌شود.

4-بیکاری کارگران و مهندسان این حوزه

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در رابطه با آثار ناشی از تعلیق تفاهم نامه موسوم به برجام عنوان کرد، بیکاری کارگران و مهندسان این حوزه است. پیرامون این موضوع، باید گفت که اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا شرکت های تولید کننده و عرضه خودرو با کمبود تقاضا و در نتیجه پایین آوردن تیراژ یا واردات رو به رو خواهند شد که این امر به ناچار مسئولین این مراکز را وادار به اخراج و یا کم کردن کارکنان و مهندسان بخش تولید و یا عرضه می‌کند و در نتیجه آمار بیکاران موجود در کشور را افزایش می‌دهد.

5-عدم ورود رسمی خودروها از کمپانی مادر  

سرانجام، آخرین موضوعی که در این گزارش باید در رابطه با آثار ناشی از تعلیق تفاهم نامه موسوم به برجام عنوان کرد، عدم ورود رسمی خودروها از کمپانی مادر است. طبق این موضوع، اگر این امر نهایی شود، دوباره شاهد آن خواهیم بود که شرکت‌های عرضه کننده و واردکننده خودرو به کشور همچون سال‌های قبل، برای تامین نیاز داخلی و تقاضا مشتریان، به ناچار مجبور به واردات خودروها از سوی شرکت‌ها و یا کشورهای واسطه گر خواهند بود که این مورد به خودی خود باعث افزایش قیمت اتومبیل‌ها و سختی فروش آن‌ها (عدم تایید شرکت مادر) خواهد شد.

به طور مثال، باید بدین صورت گفت، برند ژاپنی نیسان که در حال حاضر به وسیله شرکت جهان نوین آریا (نماینده رسمی کمپانی نیسان در ایران) حضوری نسبتا قوی را در بازار داخلی کشور دارا است، با اعمال تحریم‌های شدید بین المللی و تعلیق برجام، با در نظر گرفتن موقعیت بهتر خود در بازارهای اروپایی و آمریکا شمالی، مجددا بازار خودرویی ایران را ترک خواهد کرد و شرکت جهان نوین آریا برای پاسخ به تقاضا مشتریان خود، مجبور خواهد بود که از کشورهایی همچون امارات و عمان، اتومبیل های خود را به صورت غیر رسمی وارد و به خریداران عرضه نماید.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بعضيا ميگن آمريكا هيچ غلطي نميتواند بكند. چطور شد كه با يه سخنراني دو دقيقه اي يك رئيس جمهور نيمه ديوانه آمريكايي، اينقدر به هم ريختيم؟ اگر با چند كلمه حرف آمريكا ميتونه اينهمه اثر داشته باشه، با يك اراده آهنين چه غلطها كه نخواهد توانست بكنه…

  2. البته تو اين شرايط، تنها راه چاره براي اكثريت مردم مظلوم ايران، استفاده از خودرو هاييه كه بيشترين درصد توليد داخلي رو داشته باشن، مثل سمند ef7. تو اين شرايط كيفيت و امنيت و دوام و راحتي و… كشك و پشمه، فقط يه گاري باشه آدمو برسونه به مقصد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا