Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

گزارش بازدید از کارخانه سایپا سیتروئن کاشان!

همان گونه که می‌دانید، برند فرانسوی سیتروئن یکی از اولین شرکت‌هایی بود که پس از توافق نامه موسوم به برجام، دوباره به ایران بازگشت و همکاری خود را با گروه صنعتی سایپا و تحت نام مجموعه سایپا سیتروئن مجددا آغاز کرد. این برند فرانسوی و خوش نام، پس از ورود مجدد به کشور، با انعقاد قراردادی با گروه صنعتی سایپا، تصمیم به تولید سیتروئن C3 به عنوان اولین محصول خود در ایران گرفته است و برنامه ریزی‌اش را بر مبنای تولید این خودرو و دو مدل دیگر که در سال آینده میلادی معرفی خواهند شد، هدف گذاری کرده است.

در این رابطه، فرصتی دست داد تا بتوانیم با همکاری گروه صنعتی سایپا سیتروئن، بازدیدی را از سایت خودروسازی سایپا سیتروئن کاشان به عمل آوریم و حال می‌خواهیم نتیجه این بازدید را در این مطلب به شما همراهان گرامی گزارش دهیم.

سایت خودروسازی سایپا سیتروئن کاشان در کیلومتر 14 جاده اردستان واقع شده است. این کارخانه دارای مساحت زیادی بوده که درون آن بیش از 10 بخش مختلف اعم از خط تولید، انبار، پارکینگ، سالن کنفرانس، محل اسکان کارکنان و… قرار دارد.

در واقع وقتی ما وارد این کارخانه بزرگ شدیم، ابتدا به همراه مسئولین گروه صنعتی سایپا سیتروئن و مهندسان فرانسوی، بازدیدی را از خط تولید خودروهای مختلف این سایت خودروسازی به عمل آوردیم. در این رابطه، باید گفت که کیفیت ساخت محصولات تولید در این مرکز بسیار بالا بوده و به جرات می‌توان گفت که نظارت‌های بسیار سخت گیرانه‌ای بر روی تولیدات آن صورت می‌گیرد (البته منظور از کیفیت ساخت و نظارت نهایی، خودرو سیتروئن C3 بوده و دیگر خودروها همچون تیبا و ساینا، همچنان به همان صورت معمولی ساخته می‌شوند).

پیرامون خط تولید و شیوه ساخت خودروها در این مرکز، باید گفت که سایت خودروسازی سایپا سیتروئن کاشان، دارای دو خط تولید بوده که خط اول با نام S دارای ظرفیتی برابر با 38 دستگاه در روز است که مخصوص خودروهایی همچون ساینا و تیبا بوده و خط دوم با نام I دارای ظرفیتی برابر با 8 دستگاه در روز داشته و مخصوص دو خودروی چانگان CS35 و سیتروئن C3 است.

بر این اساس، می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که در هنگام ساخت خودروها در خط I، تمامی نظارت‌ها و بررسی به صورت دقیق و سخت گیرانه انجام می‌شود و دو خودروی چانگان CS35 و سیتروئن C3 که بر روی این خط حضور دارند، تمامی آزمایشات را به صورت مرحله به مرحله طی می‌کنند و سپس برای کنترل نهایی و تست جاده‌ای، به محوطه بیرونی کارخانه انتقال می‌یابند (در سایت خودروسازی سایپا سیتروئن کاشان، چندین سالن مختلف با نام‌های تولید، بدنه، رنگ و… وجود دارند).

لازم به یادآوری‌ست که سیاست سایت خودروسازی سایپا سیتروئن کاشان بدین صورت معین شده که در سال 1396 خودروی پراید از خط تولید خارج شده و در سال 1397، تیبا نیز از خط تولید این مرکز خارج شود و در نهایت، این مرکز مختص تولید محصولات سیتروئن و چانگان خواهد شد.

در روند تولید چانگان CS35، مهندسان چینی با مهندسان ایرانی به صورت همانگ و یکپارچه همکاری می‌کنند تا این خودرو در بالاترین کیفیت مونتاژ و به دست مشتریان برسد. لازم به یادآوری‌ست که گروه صنعتی سایپا به وسیله همکاری با برند چانگان چین، در حال افزایش روند داخلی سازی CS35 بوده و به گفته مدیران این شرکت، میزان داخلی سازی این خودرو هر ساله بیشتر خواهد شد.

اما پس از چانگان CS35، نوبت به بررسی روند تولید و مونتاژ سیتروئن C3 در این کارخانه می‌رسد. پیرامون این موضوع باید گفت که C3 توسط مهندسان ایرانی با نظارت و بررسی برخی از مهندسان ارشد و مدیران فرانسوی سیتروئن مونتاژ می‌شود.

این خودرو در حال حاضر یکی از به‌روزترین و پر فروش‌ترین اتومبیل‌های حال حاضر در قاره اروپا بوده و دارای طراحی منحصر به فردی است (در حال حاضر، تعداد 3 دستگاه C3 در روز تولید می‌شود که آینده‌ای نزدیک این تعداد بیتشر خواهد شد).

سیتروئن C3 به صورت دو رنگ (رنگ سقف با بدنه متغییر است) تولید شده که به این تکنولوژی بیتون (BITTON) می‌گویند که این امر باعث دو چندان شدن جذابیت این خودروی هاچبک شهری شده است (در واقع پلتفرم ساخت C3 در مدل DS3 نیز استفاده شده است).

اما پس از بخش بدنه، نوبت به قسمت پیشرانه C3 می‌رسد که پیرامون این مسئله باید گفت که موتور این خودرو با نام اختصاصی EP6 شناخته می‌شود و در حال حاضر به دلیل عدم تکنولوژی کافی در کشور، مستقیما از سمت برند سیتروئن وارد و بر روی این مدل نصب می‌گردد (این موتور قوی‌ترین پیشرانه موجود برای این خودرو در سرتاسر جهان بوده و در حال حاضر تنها از آن در بازار خودرویی ایران استفاده می‌شود).

این پیشرانه به صورت چهار سیلندر خطی و 16 سوپاپ بوده و دارای حجمی برابر با 1600 سی‌سی است که به وسیله سامانه توان بخش توربوشارژ، می‌تواند قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاوری برابر با 243 نیوتن متر را تولید نماید.

همچنین جعبه دنده این خودرو ساخت شرکت ژاپنی آیسن بوده که به صورت 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک است و در حال حاضر یکی از بهترین نوع گیربکس‌ها در سرتاسر جهان شناخته می‌شود (این گیربکس تمامی قدرت تولید شده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند).

پیرامون روند داخلی سازی C3 نیز باید این نکته را خاطر نشان کرد که در حال حاضر میزان داخلی سازی این مدل کمتر از 20 درصد بوده و قطعات اصلی آن به صورت CKD، مستقیما از کشور اسلواکی که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه های سیتروئن در آن قرار دارد، برای تولید این محصول وارد کشور می‌شود و به گفته مدیران شرکت سایپا کاشان، امید آن می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، با رسیدن به میزان داخلی سازی 70 درصد برای تولید سیتروئن C3، بتوانیم قیمت تمام شده این اتومبیل را کاهش دهیم و محصولی مقرون به صرفه را برای مردم ایران تولید نماییم.

در پایان لازم می‌دانیم تا از گروه صنعتی سایپا تشکری ویژه را برای ترتیب دادن این بازدید به عمل آوریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.