مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

تجربه رانندگی با سیتروئن C3؛ تحفه‌ای جذاب از فرنگ!

گروه خودروسازی سایپا را می‌توان بعد از ایران خودرو، به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی قلمداد کرد. این گروه صنعتی در حال حاضر با چندین برند بین المللی همکاری نزدیکی داشته و به واسطه این امر، توانسته است خودروهای زیادی را وارد خطوط تولید خود کرده و تنوع محصولاتش را بالا ببرد.

یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین شرکای تجاری سایپا که در حال حاضر کارخانه خود را با همکاری این شرکت دولتی در شهر کاشان تاسیس کرده است، برند فرانسوی سیتروئن نام دارد. در این مطلب قصد داریم تجربه رانندگی خود را از اولین محصول تولیدی این برند اروپایی با نام C3 که با همکاری گروه صنعتی سایپا سیتروئن در سایت خودروسازی کاشان تولید می‌شود، برای‌تان شرح دهیم!

سیتروئن C3 در یک نگاه

همانند برخی از علاقه‌مندان و کارشناسان، ما هم تا قبل از دیدن C3 از نزدیک،  گمان می‌کردیم که این خودرو ارزش تولید و مونتاژ در کارخانه‌های داخلی را نداشته و باید به واردات اکتفا کرد. اما پس از مشاهده و تست؛ این اتومبیل کاملا نظرمان را تغییر داد.

C3 در واقع یک هاچبک شهری بوده که با طراحی زیبا و منحصر به فرد خود، بی‌تردید دل مشتریان جوان را پس از عرضه انبوه به دست خواهد آورد و از همین حالا، آمار فروش بسیار بالایی برایش پیش بینی شده است (اتفاقی که پس از پیش فروش به وقوع پیوست).

طراحی ظاهری و داخلی C3

در رابطه با طراحی ظاهری و داخلی این خودرو باید بدین صورت گفت که نه تنها گروه ما، بلکه دیگر همکاران رسانه‌ای نیز معتقد بودند که نمای ظاهری این خودرو مخصوصا در بخش جلویی، بسیار زیبا و منحصر به فرد است و به جرات می‌توان گفت که یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار داخلی کشور است.

همچنین نمای جانبی این مدل که با ضربه گیرهای پلاستیکی و چند بخش موسوم به Airbump ترکیب شده است، زیبایی دو چندایی را به C3 بخشیده و سقف قرمز آن (ترکیب رنگ فعلی این خودرو سفید و قرمز است) به همراه چراغ‌های بزرگ و توپر بخش عقبی، هر چه بیشتر توجه مخاطبین را به C3 جلب خواهد کرد.

اما پس از بررسی نمای بیرونی، سوار بر این خودرو شدیم تا بتوانیم نگاهی به نمای داخلی و کابین C3 بی‌اندازیم. در همان گام اول، تریم دو رنگ موجود در کابین که به صورت نوارهای قرمز با رنگ پس زمینه مشکی است، توجه ما را به خود جلب کرد، همچنین فرمان اسپرت این خودرو که کلیدهای کنترلی نیز بر روی آن واقع شده‌اند، یکی دیگر از نکاتی بود که در گام اولیه باعث خشنودی ما شد.

در رابطه با دیگر اجزای اتاق داخلی این خودرو باید بگوییم که یک مانیتور هفت اینچی لمسی بر روی داشبورد مرکزی قرار گرفته که اکثر وظایف اعم از تنظیم تهویه مطبوع، نمایش صفحه تلفن همراه به وسیله بلوتوث یا میرور لینک، تنظیمات پایداری، نویگیشن و… را بر عهده دارد و انصافا باید گفت که بسیار هوشمند و سریع است.

در قسمت پایینی داشبورد نیز جعبه دنده به صورت عمودی با ارگونومی خاصی قرار گرفته است، اما یک انتقادی که می‌توان در اینجا برای نوع تعویض دنده‌ها بیان کرد، این است که نمایشگر حالت گیربکس اعم از حالت پارک، دنده عقب، خلاص، حرکت و… رو به روی سر دنده و در بخش درگاه USB و AUX قرار گرفته است که اگر یک شی به طور اتفاقی در این قسمت قرار گیرد، راننده دیگر قادر به مشاهده حالت‌های مختلف جعبه دنده نخواهد بود.

البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کنیم که متریال استفاده شده برای ساخت روکش درب‌ها متوسط و معمولی است، اما در بخش داشبورد و فرمان، جنس متریال به کار رفته بهتر بوده و به راحتی انتظار راننده و سرنشینان را براورده می‌سازد (یکی از نکات منفی که در طراحی داخلی C3 در هنگام رانندگی به وضوع قابل مشاهده است، طراحی بد ستون‌های جلویی بوده که در سر پیچ‌های تند، در اغلب موارد دید کامل راننده به اطراف را سد می‌کنند).

پیرامون فضای سرنشینان نیز می‌توان گفت که این خودرو برای یک خانواده چهار نفره با ابعاد کوچک طراحی شده است زیرا فردی با قدی برابر با 185 سانتی‌متر و وزن 82 کیلوگرم به سختی بر روی صندلی‌های عقب قرار می‌گیرد و سر وی به سقف خودرو مماس می‌شود. اما در مجموع صندلی‌های C3 نرم و راحت بوده و در مسیرهای طولانی، کمتر راننده و سرنشینان را خسته می‌کند (حجم صندوق عقب این خودرو برابر با 300 لیتر است). همچنین، سیستم تعلیق این خودرو بسیار خوب بوده و ضربه‌های وارده را به طور جزئي وارد کابین می‌کند و شما هنگام سواری با C3، کمتر متوجه ناهمواری‌های موجود بر روی جاده خواهید شد.

پیشرانه و عملکرد C3

در رابطه با پیشرانه و عملکرد این خودرو، باید بگوییم که C3 در ایران با قوی‌ترین نوع موتور با نام EP6 حضور یافته که در حال حاضر این موتور تنها برای بازار خودرویی ایران مورد استفاده قرار گرفته است. در این رابطه، می‌بایست به این نکته اشاره کرد که پیشرانه نام برده شده به صورت چهار سیلندر خطی و 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که به وسیله مولدهای توان بخش توربوشارژ، قادر به تولید قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاوری برابر با 243 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (تیپترونیک) ساخته شرکت آیسن ژاپن، به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید بگوییم که C3 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، در بهترین شرایط به زمانی برابر با 7.5 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن 218 کیلومتر در ساعت است. همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو طبق گفته مدیران سایپا سیتروئن کاشان، در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با 6.8 لیتر بنزین است، اما ما پس از بررسی‌های لازم و پیمایش مسیری به طول 102 کیلومتر با یک رانندگی نسبتا سریع، متوجه شدیم که مصرف ترکیبی این خودرو چیزی در حدود 8.8 لیتر بوده است (درصورت رعایت تمامی نکات و رانندگی معقول، قطعا مصرف سوخت این خودرو نزدیک به عدد اعلامی از سوی کارخانه می‌شود).

لازم به یادآوری‌ست که گنجایش باک این مدل برابر با 45 لیتر بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است (قابل ارتقا به یورو 6 در صورت بهبود کیفیت بنزین داخلی).

امکانات و مشخصات ایمنی C3

خودرویی که ما بر روی آن تحقیقات خود را انجام دادیم، نمونه آزمایشی بوده و برخی از آپشن‌هایی که در هنگام تحویل به مشتریان بر روی آن قرار خواهند گرفت، اعم از گرم کن صندلی، جی‌پی‌اس و… را دارا نبود اما به طور کلی امکانات نصب شده بر روی این خودرو در کنار کیفیت ساخت و دوام آن، قابل قبول ارزیابی می‌شوند.

در این رابطه، اگر بخواهیم به امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو اشاره کنیم، باید مواردی همچون فرمان برقی تلسکوپی، روکش چرم فرمان به همراه کلیدهای کنترلی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، ترمز دیسکی و خنک شونده جلو / ترمز دیسکی عقب،  سیستم کمکی در حرکت سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارتر، شیشه برقی ردیف جلو و عقب، گرم کن شیشه جلو و عقب، برق پاک کن خودکار، آینه جانبی برقی به همراه گرم کن و تاشونده برقی، دی لایت، چراغ خوشامد گویی و بدرقه، چراغ‌های LED، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، رینگ آلومینیومی 16 اینچی، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، نمایشگر 7 اینچی، کامپیوتر سفری، نشانگر تعویض دنده، میرور لینک، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و… را نام ببریم.

قیمت و زمان فروش C3

پیرامون قیمت و زمان فروش این خودرو باید بگوییم که مدیران و مسئولین گروه صنعتی سایپا سیتروئن، همچنان از اعلام قیمت نهایی این خودرو امتناع می‌کنند و بدین صورت گفته‌اند که پس از ارسال دعوت نامه نهایی به خریدارانی که این خودرو را پیش خرید کرده‌اند، قیمتش مشخص خواهد شد. اما احتمال آن می‌رود که قیمت نهایی C3 در هنگام تحویل اولین سری از آن، بین 120 الی 130 میلیون تومان باشد.

(زمان تحویل اولین سری سیتروئن C3 پس از ثبت نام متقاضیان، اواخر مرداد ماه سال جاری اعلام شده است)

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا