مکمل بنزین
مقایسهبررسی

مقایسه سیتروئن C3 با آلفا رومئو جولیتا 2014، رقابت دو هاچ بک پر ادعا!

امروزه خریداران خودرو در سرتاسر جهان، بیش از پیش به خرید خودروهای هاچ بک علاقمند هستند و ترجیح می‌دهند بودجه‌ای را که برای انتخاب یک اتومبیل خوب در نظر گرفتند، صرف خرید یک اتومبیل هاچ بک کنند. در بازار خودرویی ایران نیز خریداران جوان تر، تمایل بیشتری به انتخاب خودروهای هاچ بک دارند و همین موضوع باعث شد تا در این مطلب، به سراغ مقایسه دو خودرو جذاب با نام‌های سیتروئن C3 و آلفا رومئو 2014 برویم و با نگاهی کلی به این دو محصول، برتری هر یک را نسبت به دیگری بیان کنیم.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بدین صورت بگوییم که سیتروئن C3 به عنوان نخستین محصول مشترک گروه صنعتی سایپا و برند فرانسوی سیتروئن شناخته می‌شود و در حال حاضر  درمجموعه سایپا سیتروئن کاشان، در حال مونتاژ است و به عنوان یکی از باکیفیت ترین خودروهای تولیدی در داخل کشور قلمداد می‌شود.

اما در سوی دیگر این میدان، آلفا رومئو جولیتا قرار دارد که به عنوان یکی از جذاب ترین و پر فروش ترین خودروهای قاره اروپا در رده مدل‌های هاچ بک شناخته می‌شود و در بازار خودرویی ایران نیز به عنوان یک اتومبیل محبوب میان مشتریان جوان و بانوان، به شمار می‌رود.

2-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری این دو خودرو باید گفت که همانند مطالب قبلی، نمای بیرونی هر خودرو بسته به نظر مشتریان، هم میتواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدام یک از این دو مدل، در زمینه طراحی ظاهری ازآن یکی زیبا تر است. اما به اعتقاد کارشناسان، سیتروئن C3 به دلیل نمایی منحصر به فرد، کاملا جدید و متفاوت با دیگر خودروهای موجود در بازارهای جهانی، در این بخش برتری بیشتری را نسبت به آلفا رومئو جولیتا دارا است.

3-طراحی داخلی

پس از بررسی نمای ظاهری، حال نوبت به نمای داخلی و کابین این دو خودرو می‌رسد که در این رابطه باید گفت اتاق داخلی آلفا رومئو جولیتا با اینکه چندین سال از طراحی آن می‌گذرد، همچنان جذاب تر از سیتروئن C3 بوده و جنس متریال به کار رفته در ساخت کابین، ادوات و ابزارک‌های آن نیز از C3 بهتر بوده و در دیدگاه کلی قطعا خردیاران بیشتری را به سوی خود جلب خواهد کرد. (لازم به ذکر است که سیتروئن C3 نیز دارای اتاقی جذاب است، اما در مقایسه با جولیتا، در این بخش در رده دوم قرار می‌گیرد)

3-پیشرانه و عملکرد

در رابطه با پیشرانه و عملکرد این دو محصول باید گفت که سیتروئن C3 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربو شارژ با حجمی برابر با ۱.۶ لیتر بوده که قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۶۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۵۴ نیوتن متر است که این نیرو تولید توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید گفت که سیتروئن C3 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۷.۹ الی 8.2 ثانیه (در بهترین شرایط) بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 210 کیلومتر اعلام شده است. همچنین، در زمینه میزان مصرف سوخت نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که C3 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، ‌به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 6.6 الی 6.9 لیتر بنزین را دارا بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 است (گنجایش باک این مدل برابر با 45 لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان،‌ آلفا رومئو جولیتا از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.4 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 170 اسب بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن متر بوده که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این خودرو نیز باید گفت که جولیتا برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 7.5 الی 7.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 215 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، میزان مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 5.9 الی 6.1 لیتر بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است. (گنجایش باک جولیتا برابر با 60 لیتر است)

حال نوبت به اعلام پیروز در این بخش می‌رسد که با توجه به مشخصات ذکر شده، آلفا رومئو جولیتا به دلیل قدرت موتور بیشتر، شتاب اولیه و ثانویه بهتر، مصرف سوخت کمتر و گنجایش باک بیشتر، خودرویی بهتر از سیتروئن C3 در این قسمت به شمار می‌رود.

4-امکانات رفاهی و ایمنی

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی این دو مدل باید بدین صورت گفت که در این بخش نیز آلفا رومئو جولیتا با دارا بودن امکانات رفاهی و ایمنی همچون سامانه کنترل دینامیک VDC شامل ESP ،ASR ،HBA ،MSR ،CBC ،DST ،HHC ،ABS ،EBD ،E-Q2 ،PreFill ،AFS ،DSC، کیسه هوا 6 گانه، سیستم صوتی Hi-Fi مجهز به آمپلی فایر Bose و 8 بلندگو، سیستم مولتی ایر، امکان انتخاب و تنظیم خودرو با شرایط رانندگی به دلخواه راننده همچون اسپرت، نرم و زمستان، گیربکس 6 سرعته خودکار دو کلاچه و پدال پشت فرمان، سیستم Microhybrid Start and Stop، روکش چرمی صندلی به همراه گرمکن، آینه داخلی فتوکرومیک حساس به نور، آینه‌های بیرونی برقی گرمکن‌دار فتوکرومیک حساس به نور با قابلیت تاشو برقی، سقف کشویی شیشه‌ای پانوراما، سنسور نور چراغ‌ها، تنظیم خودکار چراغ‌ها با زاویه فرمان مجهز به زنون و LED و سیستم شستشو،  سیستم Blue&Me، فرمان برقی تلسکوپی بشکن با روکش چرم با قابلیت تنظیم سیستم صوتی، تهویه مطبوع خودکار با قابلیت تنظیم دما به صورت مجزا برای سرنشینان جلو، 5 ستاره ایمنی و … خودرویی بهتر و کامل تر از سیتروئن c3 است.

 

5-قیمت در بازار

پیرامون قیمت این دو خودرو در بازار داخلی کشور باید بدین صورت گفت که سیتروئن c3 در حال حاضر مراحل اول پیش ثبت نام خود را طی می کند و به گفته مدیران ارشد سایپا سیتروئن، سری اول این خودرو در اوایل مرداد ماه سال جاری، با قیمت نهایی مابین 120 الی 130 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

اما در سوی مقابل، آلفا رومئو با مدل ساختاری 2014 در حال حاضر دارای میانگین قیمتی برابر با 120 الی 150 میلیون تومان بسته به نوع کارکرده و میزان سلامت فنی و ظاهری بوده و اگر شخصی بخواهد این مدل را خریداری نماید، بسته به بودجه خود، باید با توجه به موارد ذکر شده، جولیتا 2014 را خریداری کند.

6-خدمات پس از فروش

سرانجام نوبیت به بررسی خدمات پس از فروش این دو خودرو میرسد که در این رابطه باید گفت قطعا گروه صنعتی سایپا با همکاری برند فرانسوی سیتروين، با توجه به دارا بودن نمایندگیهای گسترده  در سرتاسر کشور، بهتر می‌تواند خدمات پس از فروش را به محصول خود یعنی C3 ارائه کند و خریداران می‌توانند با خیال آسوده سیتروئن C3 را انتخاب نمایند. (لازم به ذکر است که به گفته مدیران سایپا، این خودرو دارای 5 سال گارانتی نیز خواهد بود)

اما در سوی دیگر این میدان،‌ شرکت آلفا موتور که به عنوان نماینده رسمی برند ایتالیایی آلفا رومئو، وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصولات این برند را دارا است، در سرتاسر کشور دارای نمایندگی‌های بسیار کمی بوده و مالکان این خودرو در شهرهای کوچک تر، مجبور هستند برای تهیه لوازم یدکی و برخی سرویسهای دورهای، خودرو خود را به شهرهایی همچون تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و .. منتقل نمایند و به همین خاطر، در این قسمت سیتروئن C3 قطعا خودرویی بهتر و قابل اطمینان تری است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا