مکمل بنزین
مشاوره خریدتحلیلیخبرداخلی

آیا خرید خودرو بهترین راه برای سرمایه گذاری و کسب سود در ایران است؟

اگر هر جای دنیا باشید و بخواهید اقدام به سرمایه گذاری کنید، قطعا مواردی از جمله بورس، بازارهای مالی و یا کسب و کارهای سرمایه‌پذیر در انتظار شما هستند و پیشنهاداتی خواهند بود که به شما داده می‌شود تا سرمایه خود را در این بازارها وارد کنید تا در معرض ریسک کم یا زیاد آنها اندک سودی برایتان حاصل شود اما قطعا خرید خودرو گزینه هیچ یک از شما در هیچ کجای دنیا جز ایران نخواهد بود!

ایران‌خودرو

اما در ایران قصه کاملا متفاوت است و شما برای سرمایه‌ گذاری در ابتدا گزینه‌هایی مثل بورس و سرمایه گذاری در کسب و کارها و … را دریافت نخواهید کرد و اتفاقا به شما پیشنهاد می‌شود که: حالا اگر هیچ جا نتونستی سرمایه گذاری کنی فوقش ببر بورس و …!

در کشور ما یکی از راه‌های سرمایه گذاری بسیار عادی و منطقی خرید خودرو است که نه برای مصرف آن بلکه برای کسب سود چند میلیون تومانی انجام می‌شود و اتفاقا در برهه‌های مختلف زمانی نیز پاسخگو بوده و بسیاری از افراد از این طریق زندگی تکان دادند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

هایما S7 توربو شارژ

اما تفکر خرید خودرو برای کسب سود از کجا نشات می‌گیرد؟ این اتفاق وقتی بزرگ می‌شود که نرخ تورم شروع به رشد کرده و نرخ ارز نیز دچار نوسان می‌شود و هر آن‌چیزی که به نرخ ارز مرتبط شود، ارزشمند شده و اینجاست که سرمایه گذاری در بانک نیز دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد!

کارشناسان می‌گویند که خرید خودرو در این شرایط منطقی نیست چرا که خودرو یک کالای مصرفی است. سرمایه گذاری در بانک یک کار بدون ریسک است که سود مشخصی داشته و قطعا  صاحبان سرمایه را بهتر از خرید خودرو به هدفشان می‌رساند ولی مردم به خوبی می‌دانند که رقم حاصل از دلالی خودرو چیزی بسیار بالاتر از سودی است که آخر ماه یا آخر سال به جیبشان می‌رود!

بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی

این کارشناسان می‌گویند که سرمایه گذاری به مواردی که به نرخ ارز وابسته است، یک کار عقلانی است ولی قطعا انتخاب خودرو و موارد مصرفی می‌تواند خطرات بسیار زیادی داشته باشد ولی انتخاب طلا برای سرمایه گذاری و موارد مشابه به آن که یک کالای مصرفی نیستند، گزینه‌های بسیار بهتری از خودرو خواهند بود چرا که در ایران افزایش قیمت خودرو وابسته به معیارهای زیادی بوده و نظارت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، قطعا جلوی شرکت‌ها را برای افزایش بی رویه می‌گیرد و همین موضوع رشد سرمایه را کمتر از رشد نرخ ارز خواهد نمود و عملا پوشش کاهش ارزش پول در این بازار رخ نمی‌دهد.

خرید خودرو برای نوروز 97 خودروسازی

یکی دیگر از کارشناسان حوزه خودرو در این باره می‌گوید: خرید خودرو برای سرمایه گذاری کار اشتباهی است چرا که خودرو و خرید آن به قصد دلالی به اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری و رشد کشور کمکی نمی‌کند ولی سرمایه گذاری در بانک قطعا منجر به سرمایه گذاری بانک‌ها در بحث اشتغال و افزایش آن می‌شوند و رشد کشور نیز از این طریق حاصل می‌شود. سوال اینجاست که اگر همه دلال خودرو شوند، پس تکلیف رشد اقتصادی و صنعت کشور چه می‌شود؟

وی در ادامه به مشکلات موجود در بحث سرمایه گذاری روی خودرو اشاره می‌کند: در بحث خرید خودرو باید مشتری توجه داشته باشد که بحث بیمه و هزینه‌های افت قیمت و …. از معضلاتی هستند که باید توجه نمایند چرا که این هزینه‌ها در ابتدای کار دیده نمی‌شوند و بعدا مشکل ساز می‌شوند. نکته دیگر اینکه اگر آن زمانی که شما قصد فروش خودروی خود را با سود مثلا 2 میلیون تومانی دارید، خودروساز اقدام به فروش فوری با قیمت مصوب نماید، چه بلایی سر سود شما خواهد آمد؟ آیا ریسک آن را پذیرفته‌اید؟

یکی دیگر از کارشناسان خودرو نظر جالب‌تری به موضوع سرمایه گذاری در بحث خرید خودرو و سرمایه گذاری در بانک دارد. وی می‌گوید: به نظر من شاید در بعضی از موارد بانک‌ها نتوانند به وظیفه اشتغال‌زایی و کمک به رشد اقتصادی کشور به درستی عمل کنند و خرید سهام خودروسازان بهترین کار ممکن است که جمیع جهات ملی و شخصی موضوع در آن رعایت می‌شود.

نتیجه گیری:

به ظور کلی به نظر می‌رسد خرید خودرو برای سرمایه گذاری کار پر ریسکی بوده و طبق صحبت کارشناسان اگر اصرار به سرمایه گذاری در بحث خودرو دارید و می‌خواهید این اتفاق بدون ورود به حوزه دلالی صورت بگیرد، خرید سهام خودروسازان بهترین کار است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا