مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

7 فن‌آوری پیشرفته که هرگز به مرحله تولید نرسیدند!

در صنعت پرتکاپو و بسیار رقابتی خودروسازی، هرساله نوآوری‌هایی هستند که از طرف شرکت‌های خودروساز پیشتاز معرفی‌شده و باعث به حرکت واداشتن چرخ‌های این صنعت می‌شوند. اما دراین‌بین فن‌آوری‌هایی نیز هستند که باوجود جذاب بودنشان، هیچ‌گاه به مرحله تولید نرسیده‌اند.

شیشه جلو مجازی جگوار و لندروور

دو شرکت خودروساز بریتانیایی حدود 5 سال قبل، فناوری را بر پایه طرح مفهومی مشترک اما با اهدافی کاملاً متفاوت از یکدیگر معرفی کردند. شرکت جگوار برای اولین بار این فناوری را به‌عنوان یک نسخه کاملاً بزرگ‌شده از صفحه نمایشگرهای استاندارد موجود روی خودروهای لوکس معرفی کرد. سیستمی که ادعا می‌شد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی دید راننده در مسیرهای مسابقه، نشان دادن نقطه ترمز گیری و حتی سایه‌ای از خودروی در حال سبقت را به شما نشان دهد.

اما هدف لند روور،استفاده از این فن‌آوری در خودروهای شاسی‌بلند آفرود خود بود. این فن‌آوری با استفاده از نصب یک دوربین زیر دماغه خودرو و به‌طرف زمین می‌توانست قسمت جلویی خودرو را برای راننده محو کرده و قسمت قرارگرفته زیر کاپوت خودرو را به راننده آفرود برای انتخاب بهترین و ایمن‌ترین مسیر موجود نشان دهد.

چراغ های جلویی که توسط دید چشم هدایت می شوند

سال گذشته جنرال موتورز آمریکا، شرکت اپل(Opel) آلمانی را به خاطر زیاد بودن هزینه‌های تحقیق و توسعه این شرکت به گروه پژو سیتروئن واگذار کرد. اپل از آن دسته شرکت‌هایی است که هزینه زیادی را صرف توسعه فن‌آوری‌های جدید و بعضاً غیراقتصادی با هزینه‌های زیاد می‌کند و این برای خیلی از شرکت‌ها موردقبول نیست. یکی از این فن‌آوری‌ها، سیستمی موسوم به بینایی خودرو به کمک چراغ‌های جلو بوده است.

سیستمی که از یک دوربین برای زیر نظر داشتن راننده و تطبیق دادن چراغ‌های خودرو با خط دید راننده استفاده می‌کند. اگرچه این فن‌آوری واقعاً هوشمندانه و جذاب به نظر می‌رسید و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای نیز برای نرم و روان‌تر کردن حرکت چراغ‌ها مورداستفاده قرار گرفت (زیرا چشم انسان دائماً به‌صورت پیوسته در حال تکان خوردن بوده و در یک خط ثابت باقی نمی‌ماند)، اما هیچ‌گاه به مرحله تولید نرسید.

شیشه جلو مرتعش مک لارن

در سال 2013 بود که شرکت سوپر خودروساز بریتانیایی مک لارن ادعا کرد که سیستمی را به‌منظور خلاص شدن از دست برف‌پاک‌کن‌های شیشه‌ها ابداع کرده است. سیستمی که بر پایه همان فن‌آوری به‌کاررفته در جت‌های جنگنده ابداع شد. در این سیستم خودرو می‌بایست توسط فرکانس صوتی که می‌تواند به‌صورت مؤثر قطرات آب را از روی شیشه پاک‌کرده و به آن اجازه می‌دهد تا با استفاده از جریان باد به تمیزترین حالت ممکن برسد، استفاده کند.

شیشه خودرو می‌بایست آن‌قدر با سرعت به ارتعاش دربیاید که قطرات آب نتوانند به شیشه چسبیده و باعث لک شدن آن شوند. اما حالا 5 سال از معرفی این فن‌آوری گذشته و در حال حاضر ابر خودروهای پیشرفته مک لارن نیز با برف‌پاک‌کن تولید می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که این فن‌آوری پیشرفته هنوز به‌صورت یک رؤیا در خودروها باقی‌مانده است.

سیستم تعلیق موسوم به Bose

سیستم تعلیق الکترومغناطیس شرکت آئودی که در سال 1980 آزمایش شد، می‌توانست این امکان را به خودرو بدهد که بتواند سطح جاده را مطابق این فن‌آوری تغییر دهد. این بدان معناست که حتی با عبور از سرعت‌گیرهای جاده، این سیستم تعلیق می‌تواند خود را با آن تطبیق داده و سطحی تقریباً صاف را برای خودرو و سرنشینان تداعی کند.

اگرچه نمونه اولیه این سیستم نیز ساخته شد اما متأسفانه به دلیل سنگین و گران بودن آن، روی خودروهای سواری به کار نرفت. در حال حاضر شرکتی بانام ClearMotion حق امتیاز این اختراع را خریده و انتظار می‌رود در سال 2019 آن را بازطراحی کند.

تایرهایی باقابلیت تولید برق

تایرهایی که با استفاده از مواد ترکیبی پیزوالکتریک ساخته‌شده و در حین حرکت باعث کمک کردن به خودروی برقی در تولید انرژی الکتریکی می‌شوند. مواد پیزو الکتریک موادی هستند که از اصطکاک و فشار برای تولید انرژی استفاده کرده و ازآنجایی‌که تایرها در تماس مستقیم با جاده و درنتیجه اصطکاک هستند، پس بهترین گزینه برای تولید انرژی از طریق این مواد هستند.

در این مورد، هرچه که سطح جاده ناهموارتر باشد تولید برق از تایرها نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این تایرها، از موادی نیز استفاده‌شده تا بتوانند در کنار تولید انرژی از اصطکاک، نور خورشید را نیز مهار کرده و انرژی بیشتری را تولید کنند.

خودروهایی باقابلیت تغییر قیافه

Vision Next 100 شرکت بی ام و نگاه کوچکی را به ما در مورد خودروهایی با خاصیت تغییر قیافه و به‌تبع آن تغییر آئرودینامیک داد. خاصیتی که از سطح بدنه خاص به همراه پوسته قابل‌انعطاف الکترونیکی که می‌توانست به قیافه‌های مختلفی دربیاید استفاده می‌کرد و حتی چراغ‌های جلو نیز توسط این پوسته انعطاف‌پذیر، مانند چشمک زدن انسان تغییر می‌کردند.

اگرچه این طرح بی ام و به مرحله تولید نهایی نرسید، اما ایده تولید خودرویی که بتواند در شرایط مختلف رانندگی و آب و هوایی به‌منظور ارتقای ضریب آئرودینامیک، چهره خود را عوض کند هنوز هم برای شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان یک ایده‌ی جذاب به نظر می‌رسد. درهرحال باید دید که کدام شرکت است که این ایده جالب را به‌صورت کامل و عملی به مرحله تولید می‌رساند.

بدنه فیبر کربن کامپوزیت تولیدکننده انرژی شرکت ولوو

به لطف نوآوری که شرکت خودروساز سوئدی یعنی ولوو در بخش تئوری ابداع کرده بود، بدنه پیشرفته فیبر کربن کامپوزیت خودرو مانند یک ذخیره کننده انرژی عمل می‌کرد. ولوو فهمیده بود که بزرگ‌ترین مشکل خودروهای برقی وزن موجود باتری‌های آن‌هاست و به همین خاطر این وزن را به نقاط دیگر خودرو مانند بدنه منتقل کرده بود. اما مشکلاتی نیز مانند کاهش ضریب آئرودینامیک خودرو و آسیب دیدن بدنه به خاطر تصادف و صدمات ناشی از آن نیز در این سیستم شرکت ولوو وجود داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا