مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی نسل جدید لکسوس ES؛ یک سدان لوکس و زیبا!

لکسوس با معرفی خودرو کوپه LC 500 نشان داد که می‌تواند خودروهای اسپرت نیز تولید کند. این شرکت قصد دارد که فرمول مورد استفاده در این کوپه را در محصولات دیگر خود نیز به نمایش بگذارد. در همین راستا شاهد معرفی نسل جدید لکسوس LS با زبان طراحی جدید این کمپانی در گذشته بوده‌ایم و حال نسل جدید ES به این زبان طراحی مجهز شده است.

نسل جدید لکسوس ES طراحی شبیه به سدان لوکس LS دارد و کیفیت مواد مورد استفاده در کابین آن بهبود فراوانی یافته است. لکسوس تلاش کرده که حس رانندگی با یک خودرو اسپرت را به راننده منتقل کند با این حال اولین تجربه رانندگی با نسل جدید لکسوس ES موضوع دیگری را به ما گوشزد می‌کند.

به نظر می‌رسد تلاش‌های لکسوس برای القای حس رانندگی اسپرت به راننده نافرجام بوده است چرا که در زمان رانندگی با این خودرو حس یک خودرو لوکس به راننده منتقل می‌شود و سرنشینان در آن آرامش کامل دارند. این موضوع می‌تواند تا حدودی برای خریداران نسل جدید لکسوس ES ناخوشایند باشد زیرا این خودرو به صورت اسپرت طراحی شده است.

این خودرو بر پایه پلتفرم GA-K توسعه یافته است. در گذشته شاهد توسعه خودروهایی همانند تویوتا کمری و آوالون بر پایه این پلتفرم بوده‌ایم. لکسوس ES 2019 در حقیقت نسخه کوچک شده لکسوس LS محسوب می‌شود.

ارتفاع این خودرو برای القای حس اسپرت در مقایسه با نسل گذشته کاهش یافته است با این وجود شاهد افزایش 2 اینچی فاصله بین دو محور چرخ‌های این خودرو هستیم که باعث افزایش کلی 2.6 اینچی طول آن شده است. همانند نسل جدید تویوتا آوالون، نسل جدید لکسوس ES نیز طراحی تهاجمی و خشنی دارد.

ضریب درگ لکسوس ES برابر با 0.29 است که در نسخه F-Sport به 0.26 می‌رسد. این ضریب درگ نشان‌دهنده طراحی آیرودینامیک لکسوس ES 2019 است. این سبک طراحی علاوه بر کاهش مصرف سوخت توسط این خودرو، باعث کاهش صداهای مزاحم در کابین نیز می‌شود.

کابین این خودرو بسیار ساکت است و صدای باد کوچک‌ترین مزاحمتی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند. سیستم تعلیق این خودرو تمامی صداهای مزاحم را جذب می‌کند. بدنه لکسوس ES 2019 بسیار عالی عایق‌بندی شده است. صدای موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو بسیاری دلنشین است.

در صورتی‌که طراحی کابین نسل جدید LS را شلوغ و نسل گذشته ES را کسل‌کننده می‌دانید، کابین نسل جدید لکسوس ES از طراحی متعادلی بهره می‌برد. طراحی بخش‌های مختلف کابین بسیار جذاب است و قطعات در جای بسیار مناسبی قرار گرفته‌اند. دسترسی به ادوات مختلف برای راننده بسیار راحت است.

در این خودرو به‌صورت استاندارد از نمایشگر 8.0 اینچی استفاده شده است که البته خریدار می‌تواند صفحه نمایش 12.3 اینچی برای لکسوس ES 2019‌ نیز سفارش دهد. در این نسخه همانند نسل گذشته شاهد حضور ترک‌پد هستیم که وجود آن می‌تواند برای برخی ناامیدکننده باشد.

در طراحی کابین این خودرو از مواد بسیار باکیفیتی استفاده شده است به‌گونه‌ای که می‌توان از آن به عنوان بهترین کابین در خودروهای زیر 50 هزار دلار یاد کرد. در حالی که پلاستیک مورد استفاده در کابین نسل جدید لکسوس ES کیفیت بالایی دارد، طراحان سعی کرده‌اند بخش کمی از کابین را به پلاستیک مجهز کنند.

در بیشتر بخش‌های کابین شاهد حضور چرم هستیم. صندلی‌های لکسوس ES 2019 به روکش چرم مجهز شده‌اند که اگر چه کیفیت بالایی دارند ولی قابل مقایسه با لکسوس LS‌ نیستند که با توجه به اختلاف قیمت میان این خودرو امری کاملا طبیعی تلقی می‌شود. در کیلومترشمار این خودرو از یک نمایشگر 7.0 اینچی TFT استفاده شده است.

برای بخش بالایی داشبورد طراحان از چوب استفاده کرده‌اند. همانند لکسوس LS‌ شاهد استفاده از چوب برای فرمان لکسوس ES 2019‌ نیز هستیم. بخشی از داخل فرمان این خودرو به چوب مزین شده است. کابین این خودرو علاوه بر زیبایی، راحتی بالای سرنشینان را نیز در پی دارد. صندلی‌های این خودرو در 10 جهت تنظیم می‌شوند و از سیستم تهویه پیشرفته لکسوس بهره می‌برند.

نسل جدید لکسوس ES یک خودرو سدان لوکس محسوب می‌شود که برای سرنشینان خود راحتی را به ارمغان می‌آورد. برخلاف گفته لکسوس، نسل جدید ES حس رانندگی با یک خودرو اسپرت را به راننده القا نمی‌کند.

نسخه F-Sport این خودرو در کابین و بدنه تغییراتی را در مقایسه با نمونه عادی این خودرو تجربه می‌کند. در این نسخه شاهد حضور چرم قرمز در کابین هستیم و همچنین کیلومترشمار آن شبیه به لکسوس LFA طراحی شده است. در این نسخه از رینگ‌های 19 اینچی استفاده شده است.

این خودرو برای تامین قدرت خود به یک موتور 3.5 لیتری شش سیلندر مجهز شده است. این موتور قدرتی برابر با 302 اسب بخار و 362 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به همراه جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به صورت ترکیبی مصرفی برابر با 9 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی دارد.

سیستم تعلیق این خودرو حس آرامش را به راننده القا می‌کند با این حال سرگرم‌کننده نیست. فرمان این خودرو مقداری گیج به نظر می‌رسد. یکی دیگر از مشکلات سیستم فرمان، سبک بودن آن است که البته برای یک خودرو لوکس مناسب محسوب می‌شود ولی با گفته لکسوس مطابقت ندارد.

اگرچه لکسوس برای طراحی نسل جدید ES نیم نگاهی به خودرو اسپرت LC داشته است ولی نتیجه نهایی به جای یک خودرو اسپرت، یک سدان لوکس است. نسل جدید لکسوس ES یک خودرو راحت و بی سر و صدا محسوب می‌شود. سیستم تعلیق این خودرو به خوبی ضربه‌های وارده به خودرو را جذب می‌کند. کابین این خودرو کاملا ایزوله بوده و صدای محیط مزاحمتی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند.

در مسافت‌های طولانی این خودرو حس بسیار لذت بخشی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. قدرت تولیدی موتور به خوبی به چرخ‌ها منتقل می‌شود و راننده می‌تواند به خوبی آن را مدیریت کند.

در نهایت باید گفت نسل جدید لکسوس ES یک سدان لوکس با کیفیت ساخت بالا محسوب می‌شود که کابین بسیار آرامی دارد و موتور آن قدرت کافی در اختیار راننده قرار می‌دهد. برخلاف طراحی اسپرت این خودرو نمی‌توان آن را یک سدان اسپرت به حساب آورد چرا که حس یک خودرو اسپرت را به خودرو و سرنشینان منتقل نمی‌کند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا