مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه جک J4 با دنا پلاس؛ تازه وارد چینی یا پلاس ایرانی؟

بی تردید، خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در سرتاسر جهان طرفداران و مشتریان زیادی را دارا هستند و خریدارانی که بودجه‌ای محدود را در اختیار دارند، ناگزیر به انتخاب بین اتومبیل‌های اقتصادی در بازارهای بین المللی هستند.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو سدان اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت در بازار داخلی کشور با نام‌های دنا پلاس و جک J4 بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هریک را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بگوییم که دنا پلاس در واقع فیس لیفت دنا معمولی بوده که از سال 1396 وارد بازار خودرویی کشور توسط گروه صنعتی ایران خودرو شده و در این مدت توانسته است آمار فروش بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد.

در سوی دیگر این میدان، جک j4 نیز یک سدان اقتصادی نسبتا ارزان قیمت است که توسط گروه صنعتی کرمان خودرو به عنوان جایگزینی برای مدل j5 به بازار خودرویی کشور معرفی شده است.

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی این دو خودرو، حال نوبت به بررسی طراحی ظاهری آن‌ها می‌رسد. همانند مطالب قبلی، در خصوص نمای بیرونی دو خودرو هم رده، تنها نظر نهایی مشتریان مهم بوده و نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدام خودرو زیباتر است و کدام خودرو زشت تر، اما در این مقایسه، به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان، دنا پلاس با دارا بودن الگوریتم طراحی بهتر و نمای بیرونی جذاب تر، در این بخش پیروز میدان اعلام می‌شود.

 

3-طراحی داخلی

پس از مقایسه نمای ظاهری دنا پلاس با جک j4، حال بهتر است نگاهی به طراحی داخلی و کابین این دو خودرو بی ‌‌اندازیم. در این رابطه، باید گفت که طراحی داخلی هر دو خودرو با توجه به نظر علاقمندان و فعالان بازار خودرویی کشور، معمولی و نسبتا ساده بوده اما به طور کلی می‌توانند رضایت مشتریان را در این رده قیمتی تا حدودی جلب نمایند.

اما در زمینه کیفیت متریال داخلی و ادوات استفاده شده در این دو مدل باید این نکته را خاطر نشان کرد که اتاق داخلی هیچکدام از این دو خودرو دارای کیفیت مناسبی در بخش متریال ساختاری نبوده و در ساخت کابین و اداوات آن‌ها از پلاستیک فشرده در اکثر نقاط استفاده شده است.

4-مشخصات فنی و عملکرد

در رابطه با مشخصات فنی این دو مدل باید گفت که دنا پلاس از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۷ لیتر بهره می‌برد که موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همچنین، در زمینه عملکرد دنا پلاس باید گفت که این خودرو در زمانی برابر با ۱۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا خواهد کرد و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. از دیگر نکات مهم در رابطه با عملکرد این خودرو، مصرف سوخت آن بوده که طبق نمودار سیکل ترکیبی، دنا پلاس در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت مجموع دارای مصرفی برابر با ۷.۹ لیتر بنزین است و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است. (ظرفیت باک این مدل ۶۰ لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان، جک J4 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT یا گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه علمکرد نیز باید گفت که جک J4 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۴.۵ الی ۱۴.۹ ثانیه بود و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۵.۹ الی ۶.۲ لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. (گنجایش باک جک J4 برابر با ۴۵ لیتر است)

حال با در نظر گرفتن تمامی جوانب و مشخصات ذکر شده در این بخش، نوبت به اعلام پیروز این قسمت می‌رسد که در این رابطه، باید گفت دنا پلاس با دارا بودن قدرت موتور بیشتر، شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر، ظرفیت باک بیشتر در مقایسه با جک J4 که تنها در زمینه مصرف سوخت عملکرد بهتری را نسبت به دنا پلاس دارا است، خودرویی بهتر و پیروز این مرحله قلمداد می‌شود.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید بگوییم که هر دو مدل با دارا بودن امکانات ایمنی و رفاهی استاندارد، می‌توانند نظر مشتریان را در این رده قیمتی و کلاس بندی، به خود جلب نمایند و اگر بخواهیم به بخشی از این امکانات اشاره کنیم، باید گفت که جک J4 دارای مواردی همچون چراغ‌های جلو اتوماتیک، آینه‌های برقی، آینه با گرمکن، سانروف برقی، کامپیوتر مرکزی، کروز کنترل، ریموت کنترل، فرمان چرمی، آینه ضد تابش، سیستم تهویه مطبوع اتومات، تهویه، کیسه هوای پرده ای، ABS + EBD، قفل حساس به سرعت، TPMS، سیستم الکترونیکی ضد سرقت، فرمان با قابلیت جذب ضربه و … است.

و در سوی دیگر این میدان، دنا پلاس نیز دارای مواردی همچون ۴ کیسه هوا، ترمز ضد قفل، فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل، کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سان روف، آنتن سقفی جدید (Shark fin)، دسترسی به صندوق عقب از داخل  و … است.

 

6-قیمت در بازار

در رابطه با قیمت این در خودرو در بازار داخلی کشور باید گفت که دنا پلاس در حال حاضر دارای حباب قیمتی شدیدی به دلیل اوضاع آشفته بازار خودرویی کشور بوده و قیمت آن از سوی فروشندگان بین 68 الی 72 میلیون تومان اعلام شده است.

اما در سوی دیگر این میدان، جک J4 هنوز به صورت انبوه وارد بازار خودرویی کشور نشده است، ولی قیمت قطعی آن از سوی کرمان خودرو، برابر با 66 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده است.

به سوپر گروه جک J4 ملحق شوید

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. اطلاعاتتون کامل نیست. جک J4 سانروف و مانیتور و دوربین عقب نداره نسخه کرمان موتور نداره .

  2. اولا جفتشون اشغالن_ دوما موتور ef7 یکی از افتضاح ترین موتور های موجود در بازاره_ از لحاظ اپشن قطعا دنا بهتره_ از لحاظ هندلینگ هم دنا برتره_ دنا کمبود قطعه نخواهد داشت چون خدورو ملی هست _از لحاظ قیمت هم دنا به صرفه تره_اگر از موتور k4m موتور مگان 2000 یا موتور زانتیا تو دنا استفاده میشد یکی از بهترینای بازار بود

    1. قسم حضرت عباس یا دم خروس؟
      اول از دوتاشون بد می گی بعد میشینی تعریف می کنی؟؟!!

  3. اگر موتور جک جی4 مانند جک جی5 ومیتسو بیشی باشد خیلی از دنا سرتره.اصلا قابل قیای نیست دنا کپی ناشیانه ای از جک است

    1. خسته نباشی دلاور! دنا طراحیش به قبل از وقتی برمی‌گرده که مدیرای جک به فکر تولید سری سدان جی ۴ و جی ۵ بیفتن… کپی هم اگه قرار باشه بهش گفته بشه باید بگیم یه نیم نگاهی به میتسوبیشی توی طراحی جلو کردن که بدم نشده و فیس خشنی داره تقریبا … اما خب اصول طراحی براش رعایت نشده که برای ایران‌خودرو کلا طبیعیه… اگه شانس خوبی موقع خریدش داشته باشی و سیستم برقی بوش آلمان داشته باشه از کیفیت قطعات برقی و فنی نسبتا مناسبی هم برخورداره ولی تمام این مسائل رو کنار بذاریم به شخصه اصلا سمت ماشین چینی زیر ۷۰ میلیون نمیرم به دو دلیل…اول اینکه بازار دست دوی بشدت ضعیفی دارن و تقریبا میشه گفت صاحب اول و آخرش خودتی مگه اینکه یکی دلش به حالت بسوزه بیاد بخره ازت اونم با اختلاف قیمت زیاد زیر قیمت… دوم هم اینکه چینی زیر ۷۰ تومن بعضا کیفیتشون در حد تیبا و پراید مشاهده شده‌‌ و پیدا کردن قطعات بشدت براشون سخت و زمان بر و هزینه برداره…
      اگر هم قرار باشه به بالای ۷۰ تومن بودجه نگاه کنم بازم سمت ماشین چینی نمیرم چون انقد خودروهای باکیفیت تر خارجی هست که سرشون به تنشون بیارزه و بازار دست دوی خوب و کیفیت بالا هم داشته باشن مثل کمری ۲۰۰۷ و بسیاری ماشین های دیگه که به راحتی میشه خریداری کرد… اما اینکه دنا پلاس تنها ۴ ایربگ بین هم رده های خودشه واقعا امتیاز خوبیه ولی باید دید ایمنی جک چطوره…

  4. سلام.بزرگترین اشتباه کرمان موتور حرکت به عقب بود.وقتی j5 در بازار ایران جای خود را تثبیت کرد و مشتریان رضایت بالایی نسبت به خرید این خودرو داشتند،تولید و عرضه J4 اشتباهی بزرگ هست.کرمان موتور می توانست با برگ برنده ای که با J5 بدست آورد حداقل فیس لیفت J5 که در بازار موجود بود رو ارائه و به تولید J5 هم ادامه می داد.
    کاری به دنا و دنا+ و … ندارم.چون واقعاً مردم ایران در انتخاب های محدود بین بد و بدتر همیشه سرگردان هستند.
    بنده خودم از سال 93 یک دستگاه J5 صفر تحویل گرفتم و تا امروز که حدود 4سال و نزدیک به 70 هزار کیلومتر پیمایش داشتم هیچ قطعه ای حتی لنت ترمز رو تعویض نکردم(بجز فیلتر جات)حتی تا الان یه لامپ از J5 نسوخته. ولی همزمان یکی از آشنایان در این مدت حدود 5 دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید ایرانخودرو خرید و به دلیل نقایص متعدد فروخت.شاید بدشانسی ایشون بوده ولی در کل ایرانخودرو اگه از سودهای نجومی خود بگذرد که نمیگذرد باید از تولید این محصولات چند دهه قبل بگذرد…

    1. سلام ميدونم چون جك جي 5 داري اينطوري نوشتي ولي جك چه در نمونه دستي با موتور ضعيفتر چه در نمونه اتومات با موتور قويتر از دستيش با 206SD مدل V8 و V9 دستي و اتوماتيك مقايسه ميشه نه بيشتر. ضمنا مصرف بالاي جك قيمت لوازم يدكي و قطعات بدنه عدم اطمينان و شرايط بد خريد و فروش و عدم دسترسي به تعميرات شامل تعمير كار يا قطعات و اسم چيني و خيلي موارد ديگه ضعف هاش نسبت به 206SD هست و داشتن يه سانروف و هيكل بزرگتر و زور عددي روي كاغذ بيشتر البته رو كاغذ برتريش به 206SD هست. راستي باك جك هرچقدر هم بزرگ باشه بازم زودتر از 206SD بايد بري پمپ بنزين.راستي 206SD ندارم نگي تعصبي دفاع كردم.

      1. !!! با باک ۴۵ لیتری جک حدود ۷۵۰ کیلومتر میتوان طی کرد و با باک ۶۰ لیتری دنا هم ۷۵۰ کیلومتر
        پس باک ظرفیت بالاتر دنا هیچ امتیازی نباید محسوب شود و در نتیجه مصرف بالاتر دنا امتیاز منفی برای ان است
        مسئولین سایت الکی آز دنا تعریف کردن !!!@

  5. واقعا ادم نمیدونه چیکار کنه از یه طرف اگه ماشین چینی انتخاب کنیم ممکنه فردا به هزار دلیل قطعاتش وارد نشه یا با وارد شدن مدل جدید مدل هایی قدیمی از رده خارج بشه و این یعنی افت قیمت شدید و صاحب اول اخر بودن خودرو و از طرف دیگه ماشین هایی ایرانی نه ظاهر قشنگی دارن و نه از قطعات با کیفیت برخوردار هستن

  6. نمیخوام به اعتقاد مسخرشون دنا رو انتخاب کنن برای خوشگلی ناموسا تو جک رو با اون قیافه با دنا مقایسه میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا