مکمل بنزین
رپورتاژ

سراتو؛ از کره تا ایران: نهضت ادامه دارد

«قدرتی برای خلق شگفتی» این شعاری است که شرکت کره‌ای کیاموتورز برای خود انتخاب کرده و طبق نظر کارشناسان خودرو، شعار به‌جایی بود. کیا در عرض چند سال نشان داد شگفتی و خلق آن یعنی چه. اطلس موتور شرکتی بود که پای خودروهای کیا را به ایران باز کرد و طعم داشتن انواع مختلف خودروهای این شرکت کره‌ای را زیر زبان خیلی‌ها آورد. بازار خودروی ایران با تزریق کیا سراتو تا کیا ریو، جانی دوباره گرفت و خرید کیا صفر توسط اطلس خودرو، رویایی بود که به واقعیت پیوست. اما برای خرید آن دیگر نیازی نیست دست به دامان نمایندگی کیا در کشور شد، بلکه می‌توان با مراجعه به سایت دیوار مدل‌های صفر، در حد نو و دست دوم انواع خودروهای این شرکت کره‌ای را جست‌و‌جو کرد. به علاوه اینکه سایپا کار را برای خیلی‌ها راحت‌تر کرد؛ چگونه؟

مونتاژ کیا سراتو از کجا شروع شد؟

داستان مونتاژ یکی از انواع خودروهای شرکت کیا در ایران، به بعد از لغو تحریم‌ها و انعقاد قرارداد مستقیم کره و ایران برمی‌گردد. اگر بدانید شرکتی که در گفت‌و‌گو با ارشدان کیا قدم‌های ابتدایی را جهت مونتاژ برداشت، سایپا بود، تعجب نخواهید کرد؛ زیرا این شرکت در زمینه مونتاژ خودروهای خارجی سابقه طولانی دارد. نمونه آن هم پرایدی است که دیگر همه آن را با سایپا می‌شناسند. در قرارداد منعقد شده بین کیا و سایپا، تصریح شد که کیا قطعات خود را در اختیار سایپا می‌گذارد و این شرکت مونتاژ خودروهای کره‌ای را آغاز می‌کند. اینکه چرا سایپا سراتو را جهت اولین خودروی مونتاژی بعد از لغو تحریم‌ها برگزید، خیلی مشخص نیست اما در حال حاضر اگر به دنبال خرید کیا صفر در مدل سراتو باشید، با دو نوع مختلف مواجه خواهید شد: کیا سراتو ساخت کره و کیا سراتو ساخت ایران. سراتو در سه نسل به بازار عرضه می‌شود که سایپا دست روی مونتاژ نسل دوم آن گذاشت. البته قبل از تحریم‌ها، کیا با سایپا همکاری‌های جسته گریخته‌ای هم داشت، مانند مونتاژ انواع ریو.

فرق سراتوی ایرانی و کره‌ای در چیست؟

سراتو از سال 2003 به بازار خرید و فروش خودرو پایش باز شد و همانطور که گفته شد  سایپا بر آن شد نسل دوم آن را مونتاژ کند. سراتوی تولید سایپا در دو مدل اتومات و دنده‌ای با موتور 1600 و 2000 به صحنه آمد. این خودرو بعد از دوران مونتاژ از ذره‌ بین منتقدان مصون نماند و عده‌ای کابین آن را بی کیفیت دانستند. البته این تنها انتقاد به سراتوی ایرانی نبود، حذف آپشن‌های ضروری مانند سانروف، ایربگ‌های جانبی، سنسور دنده عقب و ضعف رنگ تنها چند مورد از این نظرات منفی به حساب می‌آید. با این حال، سراتوی مونتاژی با شتاب بیشتر، موتوری قوی‌تر و وزنی کمتر از سراتوی کره‌ای حرف‌‌های جدیدی برای گفتن داشت. به علاوه اینکه اگر به دنبال سراتوی کره‌ای باشید، اخرین مدل آن در بازار برای سال 2015 است در حالی که آخرین مدل سراتوی ایرانی برای اردیبهشت همین امسال است.

در سایت دیوار هر دو مدل سراتو به فروش می‌رسد، هم مدل مونتاژی و هم مدل کره‌ای. البته به نظر می‌رسد کیای وارداتی از سراتوی ساخت سایپا گران‌تر باشد. به عنوان مثال در سایت دیوار خرید کیا صفر در مدل سراتوی تولید سایپا در یک آگهی، به قیمت 120 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که یک سراتوی وارداتی مل سال 2015 با 88 هزار کارکرد در این سایت 160 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا