مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌هاتحلیلی

بازه قیمتی صد میلیون تومان، از رده لوکس بودن به رده معمولی نزول کرد!

بی تردید، در سال‌های نچندان دور، بازه قیمتی صد میلیون تومان یک معیار برای تفاوت مابین خودروهای لوکس با معمولی بود و هر شخصی توان خرید خودروهای صد میلیون تومانی را نداشت. بازه قیمتی صد میلیون تومان در بازار خودرویی کشور روزگاری جایگاه لوکس ترین خودروهای بازار بود و کمتر خودرویی در این بازه حضور داشت.

در این بررسی قصد داریم با مروری بر این بازه قیمتی استراتژيک، یک بررسی کامل را راجع به نزول این معیار مهم در بازار داخلی کشور انجام دهیم. با ما همراه باشید.

بازه قیمتی صد میلیون تومان، چگونه به این سرنوشت دچار شد؟

شاید نخستین سوالی که در ذهن علاقمندان و مشتریان بر پایه افول بازه قیمتی صد میلیون تومان شکل گیرد، این باشد که چگونه این بازه قیمت مهم به این سرنوشت دچار شد؟ در پاسخ به این سوال باید بدین صورت بگوییم که ماجرا از بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی الخصوص دلار آغاز شده است.

اگر به ده سال پیش باز گردیم، در اواخر بهار سال 1387 شمسی، قیمت هر دلار آمریکا در حدود 950 تومان بود و به واسطه ارزانی این ارز مهم، خودروهای وارداتی به کشور دارای قیمت‌های پایینی بوده‌اند و تعرفه اعمال شد بر روی آن‌ها در هنگام ورود، آنچنان مشهود نبود.

به طور مثال، در آن زمان قیمت یک دستگاه تویوتا پرادو مدل 2007 فول (موتور 6 سیلندر) برابر با 65 میلیون تومان بود که این قیمت به صورت مجموع (قیمت خودرو در مبدا، تعرفه اعمال شده، سود بازرگانی، هزینه شماره گذاری و …) از سوی فروشندگان اعلام می‌شد. همچنین، لازم به یاداوریست که این قیمت یعنی 65 میلیون تومان، در آن دوران رقمی بسیار سنگین بود و خودرویی همچون تویوتا لندکروز نیز حتی به بازه قیمتی 90 میلیون تومان نیز نزدیک نمی‌شد.

اما این روزهای خوش، از اواخر سال 1391 شمسی، رو به نزول رفت و کم کم با بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی و شدت گرفتن تحریم‌های بین المللی، خودروهای نام برده شده با عبور از بازه قیمتی صد میلیون تومان،‌ وارد رده قیمتی بیش از 200 میلیون تومان شدند و از آن زمان به بعد با پایین آمدن قدرت خرید مشتریان، اغلب خودروهای وارداتی برای عموم جامعه تبدیل به یک رویا شدند.

نزول بازه قیمتی صد میلیون تومان چگونه گسترش یافت؟

همان‌گونه که گفته شد، از اواخر سال با شدت گرفتن تحریم‌های بین المللی و تنش‌های شدید سیاسی، نرخ ارزهای خارجی کم کم رو به افزایش قیمت با شیبی صعودی گرفت و قیمت دلار از کانال هزار تومان، به سرعت وارد کانال دو هزار تومان و در نتیجه سه هزار تومان شد که این امر باعث به وجود آمدن آشفتگی عظیمی در بازار خودرویی کشور شد و در نتیجه آن قیمت خودروهای واداتی با توجه به تعرفه های سنگین اعمال شده بر روی آن‌ها، به شدت رشد دو تا سه برابر را پیدا کرد.

به طور مثال، در اوایل سال 1391 شمسی، تویوتا کمری دارای قیمتی برابر با 58 میلیون تومان در بازار داخلی کشور با نرخ هر دلار برابر با 1750 تومان بود، اما همین خودرو در اواخر سال 1391 و اوایل سال 1392 به رده قیمتی بیش از 80 میلیون تومان رسید که این رشد خودرو پس از این دوران آنچنان با شدت پیش رفت که تویوتا کمری از خودرویی برای اقشار متوسط به خودرویی برای اقشار رده بالا و ثروت مند تبدیل شد.

سراشیبی سقوط بازه قیمتی صد میلیون تومان تا کجا ادامه یافت؟

سرنوشت بازه قیمتی صد میلیون تومان پس از به وجود آمدن شرایط آشفته در سال 1391 شمسی، هر چه بیشتر رو به نزول رفت، به طوری که این بازه قیمتی در سال 1393 و 1394، به حدی تنزل یافت که دیگر نمی‌شد خودرویی مناسب را تا رنج قیمتی صد میلیون تومان به صورت صفر کیلومتر تهیه کرد و خریداران می‌بایست سقف توقع خود را پایین می‌آوردند.

به طور مثال، هیوندای وراکروز (IX55) در ابتدای سال 1392 شمسی با مدل ساختاری 2012 به صورت صفر کیلومتر دارای قیمتی کمتر از صد میلیون تومان بود، اما همین خودرو در ابتدای سال 1394 شمسی با مدل ساختاری 2013 و به صورت صفر کیلومتر، دارای قیمتی بیش از 170 میلیون تومان بود. (این شرایط در صورتی بود فرق قیمت این خودرو بین دو مدل 2012 و 2013 در بازار جهانی، کمتر از 10 هزار دلار بود)

 

در حال حاضر، بازه قیمتی صد میلیون تومان چگونه است؟

در حال حاضر بازه قیمتی صد میلیون تومان به حدی نزول کرده است که حتی خودروهای کراس اوور و معمولی چینی نیز این کانال قیمتی را رد کرده و با توجه به شرایط آشفته و وخیم بازار خودرویی کشور، بزودی اتومبیل‌های اقتصادی و با کیفیت ساخت متوسط و رو به پایین، وارد این بازه قیمتی خواهند شد.

در حال حاضر بازار خودرویی کشور در حالت کما به سر می‌برد و حباب قیمتی شدیدی بر روی خودروهای تولیدی و وارداتی سایه افکنده است و طبق این شرایط و نرخ دلار که به صورت آزاد در حدود 7300 الی 7900 تومان داد ستد می‌شود، خودروهایی همچون جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو که در روزهای ابتدای عرصه دارای قیمتی کمتر از صد میلیون تومان بوده اند، حالا به قیمتی بیش از 150 میلیون در بازار داخلی کشور رسیده‌اند و خودرویی همانند رنو ساندرو استپ وی که در ابتدای ورود خود به بازار دارای قیمتی کمتر از 58 میلیون تومان بود، این روزها با توجه به حباب قیمتی شدید، به بازه قیمتی صد میلیون تومان نزدیک شده (برخی منابع خبر از عبور این خودرو از بازه قیمتی صد میلیون تومان می‌دهند) و این موضوع به خودی خود نشان دهنده سراشیبی سقوط آزاد بازار خودرویی کشور است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا