مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

آپشن‌هایی که صنعت خودروسازی را دگرگون کرده اند!

بدون شک صنعت خودروسازی یکی از پرتکاپو و روبه‌جلوترین صنعت‌های حال حاضر دنیاست که با زندگی مردم ارتباط کاملاً مستقیمی دارد. از اختراع کمربندهای ایمنی گرفته تا سامانه‌های خودران، همگی مواردی هستند که انقلابی را در این صنعت پرسود و بزرگ به وجود آورده‌اند.

با چرخان همراه باشید تا مهمترین نوآوری هایی را که صنعت خودروسازی را متحول کرده اند، به شما عزیزان معرفی کنیم:

کمربند ایمنی

این اختراع ازجمله مواردردی است که توانسته جان بیشترین تعداد انسان‌ها را در خودروها نجات دهد. اگرچه مبدأ و ریشه به وجود آمدن کمربند ایمنی از جنگنده‌ها و هواپیماها بوده و به اوایل قرن بیستم میلادی بر می‌گردد، اما کمربند سه‌نقطه‌ای، چیزی که امروزه آن را در خودروها مشاهده می‌کنیم تنها مختص خودروها بوده و در سال 1958 ظاهر شد. یعنی سالی که شرکت ولوو مدل P220 آمازون خود را با یک کمربند ایمنی مجهز کرد.

کیسه هوا

اولین خودرویی که در آن از کیسه هوا استفاده شد، Oldsmobile Toronado و در سال 1973 بود. در حقیقت در آن از یک سیستم بسیار ابتدایی کیسه هوا استفاده شد که به‌درستی عمل نمی‌کرد. سیستمی که به‌عنوان آپشن و باقیمت 250 دلار به فروش می‌رفت و تنها 1,000 عدد از آن با این سیستم ابتدایی به تولید رسید.

اما اولین کیسه هوای مدرن در سال 1981 و روی مرسدس بنز S کلاس به کار رفت و از آن زمان تاکنون، این سیستم مهم کماکان در حال پیشرفت و رو به تکامل بوده و هرساله کیسه‌های هوای کارآمدتری روانه بازار می‌شوند. تا جایی که در سال 2011، شرکت ولوو برای مدل V40 خود از اولین کیسه هوای عابر پیاده نیز رونمایی کرد.

کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)

این اختراع، بعد از کمربندهای ایمنی توانسته بیشترین تعداد جان انسان‌ها را نجات دهد. این سامانه بدین‌صورت عمل می‌کند که در هنگام ترمز گیری و مخصوصاً در مسیرهای شیب‌دار و لغزنده، مقدار ترمز گیری هر چرخ را اندازه‌گیری کرده تا هر چرخ با اندازه صحیحی از ترمز گیری به پایداری خودرو در آن لحظه کمک کند.

در سال 1992، شرکت مرسدس با همکاری شرکت بوش آلمان شروع به ارتقا این سامانه برای مدل‌های تولیدی خود کرد. سیستمی که در مرسدس CL600 به کار رفت و از اواخر سال 2011 تاکنون، در تمامی خودروهای به فروش رفته در اروپا دیده می‌شود.

سیستم ترمز گیری خودکار اضطراری و تشخیص عابر پیاده

اولین سیستم خودکار ترمز گیری، حدود یک دهه قبل و در خودروهای تولید شرکت ولوو به چشم خورد. در آن زمان، از یک دوربین با لیزر مادون‌قرمز (Infrared) استفاده می‌شد که خودرو با سرعت کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت را برای اجتناب از یک حادثه احتمالی، مجبور به توقف می‌کرد.

با تکامل و پیشرفت این سامانه، در حال حاضر در خودروهایی مانند سری E و S مرسدس، این سامانه می‌تواند با استفاده از دوربین سرعتی با محدوده دید گسترده به همراه دوربین‌های برجسته‌ساز (Streoscopic)، خودرو با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را نیز متوقف کند.

کروز کنترل تطبیقی

این سامانه می‌تواند در کنار حفظ یک سرعت ثابت در خودرو، عمل شتاب گیری و ترمز گیری را هم با توجه به ترافیک پیش رو انجام دهد. کروز کنترل تطبیقی برای این کار از رادارهای با محدوده زیاد و یک دوربین که معمولاً روی جلوپنجره خودرو یا مرکز آینه داخل خودرو نصب می‌شود، استفاده می‌کند. این سامانه از یک دهه پیش شروع به فراگیر شدن کرد و می‌توان گفت که یک سیستم پایه برای خودروهایی با سامانه خودروان است.

سامانه رانندگی خودران

این سیستم ازجمله نوآوری‌هایی است که انتظار می‌رود آینده صنعت خودروسازی را به خود اختصاص دهد. شرکت‌های پیشتازی مانند تسلا، آئودی، مرسدس و بی ام و از این سامانه استفاده کرده‌اند و یکی از پیشرفته‌ترین این سامانه‌ها، در خودروی آئودی A8 استفاده‌شده است. خودرویی که از سیستم رانندگی خودران سطح 3 بهره برده و می‌تواند تا نهایت سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، بدون هیچ نیازی از سوی راننده، تمامی کارهای لازم را انجام دهد.

موتورهای دیزل

اگرچه موتور دیزل توسط مهندس آلمانی رودولف دیزل و در سال 1883 اختراع شد، اما این موتورها تا سال 1936 در هیچ خودرویی به کار گرفته نشد. سالی که در آن شرکت مرسدس بنز، در مدل 260D خود از این موتور استفاده کرد. این خودروی 4 سیلندر می‌توانست 45 اسب بخار قدرت را در دور موتور 3,200 دور بر دقیقه تولید کند.

در دهه 80 میلادی، این سامانه مجهز به توربوشارژ شد و در کنار مصرف کم خود، قدرت بیشتری نیز تولید کرد. اگرچه امروزه کلمه موتورهای دیزل ازنظر زیست‌محیطی کلمه‌ای آلوده به نظر می‌رسد، اما هنوز هم تعدادی از شرکت‌های جهانی، به این سیستم اعتقاد داشته و چندین میلیون دلار روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سیستم فرمان مخصوص چهارچرخ

برای اولین بار و در دهه 1930، شرکت مرسدس بنز، این سیستم را برای خودروهای نظامی معرفی کرد. اولین سامانه مدرن این فن‌آوری نیز، در خودروی هوندا پریلود و در سال 1988 به کار گرفته شد. بعدازآن شرکت سیتروئن فرانسه نیز سیستم مختص خود را در این زمینه رونمایی کرد.

اما چندین سال بعد و در سال 2007، شرکت رنو این سیستم را در Laguna GT خود به نمایش گذاشت. امروزه خودروهای اسپورت زیادی از این مزیت بهره‌مند بوده تا بتوانند از این فن‌آوری در مسیرهایی با سرعت‌بالا استفاده کنند. همان‌طوری که در مورد یک خودروی خاص و برجسته‌ای مانند پورشه 911 آلمانی نیز می‌توان مشاهده کرد.

سیستم تهویه مطبوع هوا

«در تنها خودرویی با سیستم تهویه مطبوع جهان، گرمای طاقت‌فرسای تابستان را فراموش کنید» این تبلیغی بود که در سال 1939، برای خودروی Packard 120 به کار رفت. اگرچه سیستم‌های تهویه مطبوع اولیه بسیار بزرگ‌تر و ناکارآمدتر از مدل‌های امروزی بودند، اما این سیستم مفید هرساله در حال ارتقا و تکامل به سمت جلو بوده و یکی از بالغ‌ترین سیستم‌های خودرویی محسوب می‌شود.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا