مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

چرا خودروسازان بین المللی نظیر پژو- سیتروئن، خواستار ماندن در بازار ایران هستند؟

همان‌گونه که می‌دانید، برخی از شرکت‌های بین المللی حاضر در بازار خودرویی کشور با تحریم مجدد و یک جانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران، دوباره مجبور به خروج از بازار خودرویی کشورمان شده‌اند که این موضوع نه تنها باعث ضرر مالی به آن‌ها شده، بلکه موجب از دست رفتن بازار فروش آن‌ها در ایران نیز خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم یک بررسی کلی را در پیرامون علاقه این شرکت‌های بین المللی برای ادامه حضور در بازار خودرویی کشور انجام دهیم تا بهتر متوجه اهمیت بازار خودرویی ایران برای این کمپانی‌ها شویم.

با ما همراه باشید.

1-عدم حضور برخی از این برندها و کمپانی‌ها در بازارهای بزرگ خودرویی

یکی از مسائلی که می‌توان در رابطه با علاقه شرکت‌های بین المللی برای ادامه حضور در بازار خودرویی کشور بیان کرد، عدم حضور برخی از آن‌ها در بازارهای بزرگ جهانی است. برخی از این کمپانی به دلیل عدم حضور در بازارهای بزرگ همچون آمریکا و … ناچار به سرمایه گذاری در دیگر بازارها برای کسب سرمایه و مشتری هستند که یکی از این بازارها متعلق به ایران است.

بر این اساس، اگر بخواهیم مثالی را در این رابطه بیان کنیم، باید یگوییم که شرکتی همچون پژو- سیتروئن به دلیل عدم حضور پر رنگ در بازاریی همچون آمریکا، برای کسب سود و سرمایه بیشتر، مجبور است وارد دیگر بازارهایی خودرو شود که یکی از این بازارها که از قدیم تا به امروز برای این هولدینگ فرانسوی پر خیر و برکت بوده است، بازار خودرویی ایران نام دارد و این برند پس از لغو تحریم‌های بین المللی در پی توافق هسته‌ای موسوم به برجام، مجددا به بازار ایران برگشتند و خودروهایی همچون پژو 2008، 301، 508 و سیتروئن C3 را به بازار داخلی کشور معرفی کردند.

2-نبود تنوع کافی بین محصولات موجود در ایران

از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه با علاقه برندهای بین المللی برای ماندن در بازار خودرویی ایران بیان کرد، عدم تنوع کافی بین محصولات موجود در بازار داخلی کشور است. به دلیل عدم عرضه بسیاری از خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت جهانی در بازار داخلی کشور، مشتریان ایرانی تشنه حضور خودروهای جدید در بازار هستند و با توجه به علاقه این افراد به خودروهای جدید و امروزی و عدم خرید اتومبیل‌های قدیمی، شرکت‌های بین المللی از این فرصت استفاده کرده و سعی دارند هرچه بیشتر حضور خود در ایران را ادامه دهند و محصولات ارزان قیمت و اقتصادی خود را وارد این بازار پر تقاضا کنند.

بر فرض مثال، چندین شرکت بین المللی همچون هیوندای کره جنوبی، پژو- سیتروئن فرانسه و … پس از برداشته شدن تحریم‌های بین المللی، اقدام به همکاری مجدد و تولید خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی خود در بازار خودرویی کردند که این امر به سرعت از جانب مشتریان مورد استقبال قرار گرفت که نمونه بارز این موضوع را می‌توان در آمار فروش پژو 2008، هیوندای اکسنت، هیوندای i20 و … مشاهده کرد و به این مسئله پی برد که مشتریان ایران تا علاقه زیادی به خرید خودروهای به روز و با کیفیت در بازار خودرویی کشور که دارای عدم تنوع کافی است، دارند.

3-وجود انواع و اقسام خودروهای چینی در بازار داخلی کشور

یکی دیگر از موارد ابراز علاقه شرکت‌های بین المللی برای ادامه فعالیت در بازار خودرویی کشور، وجود انواع و اقسام خودروهای چینی در بازار داخلی کشور است. در سالیان اخیر، با خروج شرکت های مطرح از بازار خودرویی ایران، برخی از برندهای چینی درجه دوم و ناشناخته موفق به حضور در این بازار شدند و با عرضه اکثر محصولات خود که اغلب آن‌ها از کیفیت پایینی برخوردار بودند،‌ نظر مشتریان را نسبت به خود منفی کرده و اغلب آنها نتوانستند به آمار فروشی در بازار داخلی کشور دست یابند.

حال شرکت‌های مشهور همچون پژو- سیتروئن، هیوندای و … این فرصت را غنیمت شمرده و قصد دارند با تولید و عرضه خودروهای خود در بازار خودرویی ایران، با توجه به نظر منفی برخی از مشتریان ایرانی به خودروهای چینی، آمار فروش جهانی خود را بالا برده و سرمایه بیشتری از این راه کسب نمایند.

بر فرض مثال، کمپانی فرانسوی پژو با همکاری ایران خودرو (ایکاپ) در خطوط تولید خود در ایران، پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی، شروع به تولید خودرو پژو 2008 کرد و این خودرو با ورود خود به بازار کشور توانست آمار فروش خودروهای چینی هم کلاس خود را بسیار کم کرده و خود را به عنوان یکی از مهم ترین خودروهای بازار ایران مطرح نماید.

4-موقعیت استراتژیک ایران در منطقه

سرانجام، آخرین عنوانی که می‌توان از آن به عنوان یکی دیگر از دلایل مهم علاقه شرکت‌های بین المللی برای ادامه حضور در بازار خودرویی ایران یاد کرد، موقعیت استراتژیک کشورمان در منطقه است. در این رابطه، باید گفت که ایران در مرکز منطقه مهم خاور میانه قرار داشته و یک شاه راه به شمار می‌رود.

از این رو، شرکت‌های بین المللی با مهم شمردن این مسئله، سعی دارند از موقیعت ایران در منطقه استفاده کرده و بازار خودرویی کشورمان را مبدایی برای صادرات محصولات خود به کشورهای آسیا غربی، آفریقا شمالی و مرکزی قرار دهند تا بدین وسیله علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، بتوانند کنترل بیشتری را بر بازار خودرویی سایر کشورهای همسایه ایران داشته باشند.

 بر فرض مثال، کمپانی فرانسوی پژو- سیروئن اعلام کرده‌اند که قصد دارند بازار خودرویی ایران را به مبدایی برای صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس قرار دهند تا بدین وسیله بتوانند سهم بیشتری را از فروش خودروهای خود کسب نمایند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا